Посібник «Мій конспект. Історія України. 7 клас»

Урок 21. Монгольська навала на українські землі

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на карті напрямки навали монголів;

• пояснювати і застосовувати поняття: «орда», «баскак», «ярлик», «улус»;

• наводити приклади героїчного опору монгольським завойовникам;

• характеризувати особливості монгольського панування на українських землях;

• визначати сутність та наслідки залежності князівств від Золотої Орди.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Хід уроку

I. Організаційний момент уроку

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. У степах Монголії наприкінці 12 — на початку 13 ст. утворилася могутня держава. На чолі її стояв Темучин, якого 1206 року обрали ханом і назвали Чингісханом (так монгольською мовою називали посаду великого хана). Ця держава розпочала завойовницькі війни проти інших народів. Чи зможе протистояти сильній войовничій державі ослаблена і роздроблена Київська держава?

III. Вивчення нового матеріалу

Робота з візуальними джерелами

1. Розгляньте ілюстрації (С. 127), дайте відповіді на запитання до них, зробіть висновки про військове оснащення монголів.

2. Чи можна пояснити перемоги монголів над русичами виключно військовою перевагою? Відповідь обґрунтуйте.

Робота з картою

• Розгляньте карту в підручнику (С. 122), дайте відповідь на запитання (С. 128).

Робота з історичним джерелом

• Опрацюйте історичне джерело і дайте відповіді на запитання.

1. Що ви дізналися про завоювання монголами Переяслава та Чернігова?

2. Визначте наслідки завоювання для подальшої історії цих міст.

Уривок з «Повісті минулих літ»

«Узяв він (Батий) город Переяслав списом, вибив його весь, і церкву архангела Михайла сокрушив, і начиння церковне незчисленне срібне і золоте, і дороге каміння взяв. І єпископа преподобного Симеона вони вбили.

У той же час послав він війська на Чернігів. Обступили вони город великою силою, і Мстислав Глібович, почувши про напад на город іноплемінних, прийшов на них зі всіма воями. Билися вони, переможений був Мстислав, і безліч воїнів його побито було, і взяли вони город, і запалили вогнем».

Робота з історичним джерелом

• Прочитайте історичне джерело про оборону Києва (С. 129), виконайте завдання до нього.

Робота з візуальними джерелами

1. Розгляньте ілюстрації в підручнику (С. 129) і зробіть висновок, яку тактику застосовували монголи, щоб захопити Київ.

2. Розгляньте ілюстрацію в підручнику (С. 130) «Оборона Києва від монголів». Які моральні риси виявили захисники Києва під час облоги та штурму міста монголами?

Робота з таблицею

● Прочитайте текст підручника (§ 18, пункт 2) і складіть таблицю «Наслідки ординського панування для Київської держави».

Орієнтовний вигляд таблиці

Економічні

Політичні

Військові

Система податей та повинностей — данина, мито, плужне, підводне, корм, ловче та інше

Затвердження Ордою князів на престолах і надання їм ярликів на управління землями

Русичів зобов’язали брати участь у воєнних походах монголо-татар

Запитання

● Поміркуйте, як монгольське ярмо впливало на життя русичів.

Учитель. Монгольська навала мала для русі-України катастрофічні наслідки, призупинивши її розвиток і відкинувши на декілька століть. Загинула, була забрана в рабство або втекла значна частина населення. Сюди входила й еліта, втрата якої не тільки помітно ослабила протидію загарбникам, а й суттєво загальмувала розвиток політичного, господарського і культурного життя.

Творче завдання

● Що з наведеного характеризує особливості розвитку Галицько-Волинської держави ХІІ-ХІII ст.? (Три правильні відповіді)

1) Вищі темпи економічного розвитку, ніж в інших князівствах;

2) тісніші стосунки з князівствами Північно-Східної Русі;

3) менші втрати від нашестя монголів порівняно з іншими князівствами;

4) значний вплив боярства на зовнішню і внутрішню політику;

5) значна кількість міст до вторгнення монголів порівняно з іншими князівствами;

6) постійні доброзичливі стосунки з сусідніми західними державами.

А 1, 2, 6;

Б 1, 3, 4;

В 2, 4, 5;

Г 3, 5, 6.

Відповідь: Б.

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ

Підбиття підсумків уроку відбувається за запитаннями з рубрики «Перевірте себе».

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати § 18 підручника.

2. Відповісти на запитання наприкінці параграфа.

3. Засвоїти нові поняття.