Історія України. 7 клас: розробки уроків до підручника О. В. Гісема та О. О. Мартинюка

УРОК № 19

Тема. Практичне заняття «'Повчання дітям' Володимира Мономаха — кодекс настанов князівської родини».

Мета: ознайомити учнів із твором Володимира Мономаха, визначити основні його ідеї.

Тип уроку: застосування набутих знань.

Обладнання: підручник, матеріали, підготовлені вчителем і учнями до практичного заняття.

Структура уроку

I. Організація навчальної діяльності

II. Перевірка домашнього завдання

III. Актуалізація опорних знань

IV. Проведення практичного заняття

V. Закріплення нових знань

VI. Підсумки уроку

VII. Домашнє завдання

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель оголошує учням тему практичного заняття, інформує про заплановані форми роботи.

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Бесіда за запитаннями

1. Визначте основні риси культури Русі другої половини XI — початку XIII ст.

2. Визначте, що нового з’явилося в культурі Русі порівняно з попереднім періодом.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда за запитаннями

1. Яка подія сприяла поширенню писемності на Русі?

2. Які літературні твори часів Русі-України дійшли до наших часів?

IV. ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ

Колективна робота учнів з підручником

Учитель організовує самостійне опрацювання учнями відповідного матеріалу параграфа та історичного джерела з наступним визначенням основних ідей «Повчання дітям» та значення твору в цілому.

Результати роботи учнів учитель систематизує й уточнює за допомогою наведеного матеріалу.

Додаткова інформація

Володимир Мономах залишив по собі пам’ять не лише як талановитий полководець і далекоглядний державний діяч, але і як видатний письменник свого часу. Його перу належить високохудожній літературно-публіцистичний твір «Повчання».

Під однією назвою в «Повчанні» об’єднані чотири окремі літературні твори: «Повчання дітям» Мономаха, його життєпис, лист до князя Олега Святославича (Гориславича) та молитва. Проте авторство останнього, як нещодавно з’ясували історики, не належить Мономахові. Найцікавішим у зібранні є «Повчання дітям». У цьому творі старий князь пригадує минулі роки, описує військові походи та не приховує при цьому помилок, яких припустився на довгому життєвому шляху. Твір написаний у дещо скорботному тоні. Це, імовірно, пояснювалося тим, що Мономах відчував недосяжність того морального й політичного ідеалу, якого прагнув. Тогочасні реалії примушували князя брати участь у міжкнязівських усобицях, поступатися своїми принципами. Однак Мономах намагався застерігати нащадків від повторення його помилок.

Розуміючи, що синам доведеться управляти князівствами, він намагався дати їм цінні поради. Насамперед князь настановлював дотримуватися християнських чеснот. Він хотів бачити своїх дітей добрими, співчутливими до людського горя, привітними, людяними. Закликав виявляти милосердя й особливо цінувати людське життя.

У повчаннях Мономаха синам важливим було піклуватися про рідну землю та підданих, не завдавати їм прикрощів. Як мудра людина Володимир Мономах прагнув переконати синів у тому, як важливо навчатися: «А коли добре щось умієш — того не забувайте, а чого не вмієте — то того навчайтеся... Лінощі ж — усьому [лихому] мати: що [людина] вміє — те забуде, а чого ж не вміє — то того не навчиться».

Робота з документом

ІЗ «ПОВЧАННЯ ДІТЯМ» ВОЛОДИМИРА МОНОМАХА

...А се — мізерного слабого ума мойого поучення. Послухайте мене, якщо не все прийміте, то хоч половину... Усього ж паче — убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі годуйте й подавайте сироті, і за вдовицю вступитесь самі, а не давайте сильним погубити людину. Ні правого, ні винного не вбивайте [і] не повелівайте вбити його; якщо хто і буде достоїн [навіть] смерті, то не погубляйте ніякої душі християнської.

...Паче всього — гордості не майте в серці і в умі.

...Старих шануй, як отця, а молодих — як братів. У домі своїм не лінуйтеся, а за всім дивіться... На війну вийшовши, не лінуйтеся, не покладайтеся на воєвод. Ні питтю, ні їді не потурайте, ні спанню.

...Бережіться брехні, і пияцтва, і блуду, бо в сьому душа погибає і тіло.

...недужого одвідайте, за мерцем ідіте, тому що всі ми смертні єсмо. І чоловіка не миніть, не привітавши, добре слово йому подайте.

Запитання до документа

1. Із якою метою написано цей твір?

2. Чого навчав своїх дітей Володимир Мономах?

3. Чому саме такими хотів бачити синів Володимир?

4. Які думки князя є актуальними й зараз?

Завдання

Зробіть висновок згідно з метою роботи, відповівши на запитання.

1) Яка тема була провідною у творі?

2) Що хотів донести князь своїм нащадкам?

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Учитель доручає учням самостійно визначити особливості проникнення християнства в житті давньоруського суспільства, його протистояння з язичництвом і впливу християнства на життя тогочасного суспільства.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель пропонує учням по черзі висловити свою думку стосовно того, чим був корисний для них цей урок.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підготуйтеся до уроку узагальнення і тематичного контролю за розділом «Київська держава (Русь-Україна) у другій половині XI — першій половині XIII ст.».

2. Складіть кросворд з основних термінів і понять розділу.