Серія «Мій конспект». «Всесвітня історія». 9 клас

ТЕМА 2. ЄВРОПА ЗА ДОБИ РЕВОЛЮЦІЙ 1848–1849 РР.

УРОК 6

ПОЛІТИЧНЕ СТАНОВИЩЕ В ЄВРОПІ ПІСЛЯ ВІДЕНСЬКОГО КОНГРЕСУ. НАЦІОНАЛЬНИЙ І РЕВОЛЮЦІЙНИЙ РУХИ В ЄВРОПІ У 20-Х РР. ХІХ СТ.

Навчальні цілі: встановлювати хронологічну послідовність подій; показувати на карті походи Наполеона; характеризувати політичне становище в Європі після Віденського конгресу; пояснювати причини національно-визвольного руху в Європі; висловлювати власну думку щодо системи колективної безпеки; називати основні події часу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Основні дати: осінь 1814 р. — червень 1815 р. — Віденський конгрес; 9 червня 1815 р. — Заключний генеральний акт Віденського конгресу; 26 вересня 1815 р. — утворення Священного союзу монархів і націй.

Історичні особистості: Олександр І, Франц, Фрідріх-Вільгельм, К. Меттерніх, Талейран, Людовік XVIII.

Обладнання: підручник, карта «Країни Європи у 1815-1847 рр.», електронний атлас (тема 3), контурна карта.

Поняття та терміни: «Віденський конгрес», «Священний союз монархів і націй», «Віденська система», «вічний нейтралітет», «клерикалізм», «політична реакція», «національно-визвольний рух», «конституційна монархія», «партія».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань учнів

Уявіть, що вам надана можливість потрапити у XIX ст. і зустрітися там: з Наполеоном; з Олександром І; з Михайлом Кутузовим.

Про що б ви їх запитали? Підготуйтеся до інтерв’ю з історичним діячем.

III. Мотивація навчальної діяльності

«Блеф-клуб»: «Чи вірите ви, що...»

Після битви під Ватерлоо Наполеон знову був змушений зректися престолу і здатися англійцям, проте оптимізму він не втратив. За згодою з урядом Англії він сформував нову армію і повернув собі Париж.

Чи вірите ви, що так і було насправді? Що потрібно зробити, щоб розібратися в ситуації?

IV. Вивчення нового матеріалу. Осмислення нових знань

Постановка проблемного запитання

  • Чому систему відносин між країнами після Віденського конгресу називають першою системою колективної безпеки?

Віденський конгрес

«Мозковий штурм»

Поміркуйте, які проблеми мав розглядати Віденський конгрес.

Робота з картою

  • 1. За допомогою карти історичного атласа показати території, які, за рішенням Віденського конгресу, були передані Австрії, Росії, Прусії, Швейцарії, Нідерландам, Великій Британії.
  • 2. Показати кордони держав на 1816 р.

Створення Священного союзу

Активне слухання документа

Учитель зачитує уривок з «Акта Священного союзу, підписаного в Парижі 26 березня 1815 р.». Слухаючи вчителя, учні мають надати відповіді на запитання, записані на дошці.

  • 1. Що спричинило появу Священного союзу?
  • 2. Яку мету він переслідував?
  • 3. Чому саме ці країни стали ініціаторами створення Союзу?
  • 4. Як учасники союзу ставилися до республіканських ідей, демократичного і національно-визвольного рухів?
  • 5. Чому об’єднання отримало назву «Священного союзу монархів і народів»?
  • 6. Якому відомому на той час правовому документу суперечив Акт?
  • 7. Чи мало об’єднання шанс проіснувати тривалий час?

Національний і революційний рухи в Європі у 20-х рр. XIX ст.

Актуалізація знань учнів

  • 1. Який рух ми називаємо революційний, а який національно-визвольний?
  • 2. Що спричиняє зростання національного та революційного рухів?

Робота з історичною картою

  • 1. Знайдіть країни та час виникнення революційних рухів у Європі у 20-х рр. XIX ст.
  • 2. Покажіть місця діяльності опозиційних товариств національно-визвольного спрямування.
  • 3. Знайдіть колонії Великобританії, Португалії, Іспанії.

V. Узагальнення та систематизація нових знань і умінь

Експрес-контроль за методом «ПРЕС»

У чому полягало історичне значення Віденського конгресу і Священного союзу?

VI. Підбиття підсумків уроку. Висновки. Рефлексія

«Відкритий мікрофон»

Чому систему взаємовідносин між країнами після Віденського конгресу називають першою системою колективної безпеки?

VII. Домашнє завдання

1. Опрацювати текст параграфа, вивчити нові історичні поняття і дати.

2. Підготувати усний твір-роздум за темою: «На яких засадах базуються міжнародні союзи сучасних держав? Які завдання вони вирішують?»

3. Випереджальні завдання для 3-х учнів: підготувати невеличкі інформативні повідомлення:

  • а) про завершення промислового перевороту;
  • б) про зміни в економіці Великої Британії;
  • в) про найважливіші винаходи кінця XVIII — початку XIX ст.