Серія «Мій конспект». «Всесвітня історія». 9 клас

УРОК 5

ІМПЕРІЯ НАПОЛЕОНА: ВІД РОЗКВІТУ ДО КРАХУ

Навчальні цілі: описувати послідовність подій; пояснювати суть політики континентальної блокади, причини краху наполеонівської імперії; показувати на карті походи Наполеона, місця основних битв; давати характеристику діяльності Наполеона Бонапарта; аналізувати життя французів часів Консульства та Імперії, характер наполеонівських воєн, їх вплив на життя і долю народів Європи, причини поразки французької армії в Росії; висловлювати власну думку щодо впливу особистості на історію.

Тип уроку: комбінований.

Основні дати: 1802 р. — сенат призначив Наполеона довічним консулом; 1804 р. — Наполеон — імператор всіх французів; 1805 р. — Трафальгарська та Аустерліцька битви; 1806 р. — початок Континентальної блокади; 1807 р. — Тільзітський мир; 1807 р. — Цивільний кодекс; 24 червня 1812 р. — початок вторгнення Наполеона в Росію; 26 серпня 1812 р. — Бородинська битва; жовтень 1813 р. — «Битва народів»; березень 1814 р. — вступ союзників до Парижа; квітень 1814 р. — перша реставрація Бурбонів; 20 березня — 22 червня 1815 р. — «Сто днів» Наполеона; 18 червня 1815 р. — битва при Ватерлоо.

Історичні особистості: Наполеон, Нельсон, М. Кутузов, Олександр І, Людовік XVIII, Л. Н. Даву, Мюрат, Меттерніх, Франц І, Фрідріх Вільгельм III.

Обладнання: підручник, карта «Війни Франції у період Директорії та Консульства» і «Війни Франції у 1804-1814 рр.», електронний атлас (теми 1 і 2) .

Поняття та терміни: «Консульство», «імперія», «Цивільний кодекс», «конкордат», «Континентальна блокада», «бонапартизм», «Вітчизняна війна», «Битва народів», «Реставрація», «Сто днів».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Створення робочого настрою в класі.

II. Актуалізація опорних знань учнів

1. Запитання для самоперевірки з електронного атласа (тема 1) (в електронному вигляді чи роздрукованому).

2. Яке значення для людства мала Французька революція? (Складання схеми відповіді)'.

  • 1) Мала вплив на розвиток усіх країн світу, особливо європейських.
  • 2) Знищила абсолютизм.
  • 3) Ліквідувала феодальні порядки та прискорила перехід до буржуазного суспільства.
  • 4) Скасувала становий устрій.
  • 5) Втілила у життя невід’ємні права людини.
  • 6) Продемонструвала небезпеку терору.
  • 7) Призвела до встановлення республіканського ладу.
  • 8) Запровадила реальний розподіл влади.

III. Мотивація навчальної діяльності

Створення інтриги

«Кожен солдат носить у своєму ранці маршальський жезл»; «Коли я помру, Всесвіт видихне з полегшенням»; «Від великого до смішного — один крок»; «Я не такий, як інші: закони моральності і пристойності створені не для мене»; «Щастя полягає в тому, щоб насолоджуватися життям в усій його повноті». Ці фрази належать людині, яка назавжди увійшла в історію людства. Здобувши визначних перемог і започаткувавши режим сильної особистої влади, вона володіла майже всім світом і втратила усе. Одні вважали його генієм, найвеличнішим з тих, що жили на землі. Інші стверджують, що він — тиран та злочинець. Навколо його імені виникло багато легенд, в яких вже важко відділити правду від вигадки. Але на сьогоднішньому уроці ми спробуємо це зробити.

IV. Вивчення нового матеріалу

Наполеонівська Франція: встановлення імператорської влади

Заповнення таблиці «Конституція 1799 р.»

Державний устрій

Республіка

Система виборів

Багаторівнева

Виборче право

Усі чоловіки

Законодавча влада

Трибунат, Законодавчий корпус, Сенат

Виконавча влада

Перший консул

Термін повноважень консула

10 років

Характеристика основних напрямів внутрішньої політики учителем.

Демонстрація ілюстрацій електронного атласа: «Наполеон І», «Коронація Наполеона І», «Наполеон на посаді консула» та ін.

Складання схеми «Організація влади за часів Консульства»

Робота в трійках

Кожний учасник трійки за допомогою роздавального матеріалу готує інформацію про один з документів, після чого обмінюється нею з товаришами.

  • 1-й учень — «Цивільний кодекс» (1804);
  • 2-й учень — «Карний кодекс» (1807);
  • 3-й учень — «Комерційний кодекс» (1811).

Зовнішня політика Наполеона Бонапарта

Постановка проблемних запитань:

  • 1. Чому найважливіша перемога Наполеона призвела до його найбільш гучної поразки?
  • 2. Наполеонівська Франція несла російським селянам під час війни звільнення від кріпацтва. Чому ж вони не тільки не підтримали Наполеона, а почали створювати партизанські загони для боротьби з французами?

Міні-лекція учителя із заповненням хронологічної таблиці «Війни Франції у 1804-1814 рр.».

Робота з історичною картою

За допомогою карти історичного атласа показати:

  • 1) територію Франції на початку 1804 р.;
  • 2) похід армій Наполеона проти військ III та IV коаліцій;
  • 3) дії французьких військ в Іспанії та Португалії;
  • 4) місця найважливіших перемог наполеонівської армії;
  • 5) країни, що були союзниками Франції, та учасників V та VI коаліцій;
  • 6) території, приєднані до Франції у 1804-1812 рр.;
  • 7) напрями походу армії Наполеона проти Росії та її відступ;
  • 8) дії російських військ та союзних армій і флоту;
  • 9) райони національно-визвольної боротьби проти французьких загарбників.

Падіння Першої імперії у Франції. «Сто днів» Наполеона

Розповідь учителя про битву під Ватерлоо і реставрацію династії Бурбонів.

Робота з історичною картою

Покажіть на карті місце остаточного розгрому Наполеона.

V. Узагальнення та систематизація нових знань і умінь

Робота з історичним документом

Учні опрацьовують документ і дають відповідь на запитання.

З «La Gazzete de France»

«Відома розповідь, викладена однією із французьких газет про те, як сприймав простий народ Конституцію після того, як її текст виголосили на вулицях і площах глашатаї. Одна жінка сказала іншій: “Я уважно слухала, але нічого не розібрала”. — “А я, — відповіла інша, — не пропустила жодного слова”. — “Ну, так що ж дає Конституція?” — “Вона дає Бонапарта”». (Манфред А. З. Наполеон. — М., 2002. — С. 313)

  • Підтвердьте або спростуйте твердження мешканки Парижа, що Конституція «дає Бонапарта».

Евристична бесіда

  • 1. Назвіть основні прояви політики бонапартизму.
  • 2. Чому Франція підтримала Наполеона-імператора?
  • 3. Які завоювання революції зберіг Наполеон?
  • 4. Які суспільні відносини закріпили «Кодекси Наполеона»?
  • 5. Чи згодні ви з тим, що наполеонівські війни мали колоніальний характер?
  • 6. У чому полягало значення Трафальгарської битви та битви під Аустерліцем, Тільзітського миру?
  • 7. Якими були плани Наполеона щодо Росії та чому вони зазнали поразки?
  • 8. Які наслідки мала поразка армії Наполеона у Росії для долі усієї Європи?
  • 9. Чому битва під Лейпцигом отримала назву «битви народів»?

Обговорення проблемного запитання.

VI. Підбиття підсумків уроку. Висновки. Рефлексія

Якось один з маршалів хотів допомогти Наполеону дістати щось з верхньої полиці і сказав: «Дозвольте мені, я вищий за вас». Наполеон гнівно обірвав його: «Не вищий, а довший». Виправдовуючись за тяжкі тривалі війни, в які він втягнув Францію, Наполеон аргументував: «Мені потрібно вибачити моє бажання зробити Францію володаркою над усіма народами». Його недруги зловтішалися: «Наполеон зіграв свою партію, так і не поставивши людству мат». Але людство ніколи не зможе забути зіграну ним партію.

VII. Домашнє завдання

1. Опрацювати текст параграфа.

2. Закінчити хронологічну таблицю «Війни Франції у 1804-1814 рр.»

3. Позначити на контурній карті напрями походів Наполеона, місця основних битв, територіальний поділ Європи за рішенням Віденського конгресу.

4. Усний твір-роздум: «Чи можна вважати Наполеона видатною особистістю на усі часи?»