Серія «Мій конспект». «Всесвітня історія». 7 клас

УРОК 8

УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ: «НАРОДЖЕННЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОГО СВІТУ, ОСОБЛИВОСТІ ЙОГО РОЗВИТКУ»

Мета: повторити й узагальнити матеріал теми; розвивати в учнів уміння аналізувати й узагальнювати історичні явища та події, визначати їхню суть, причини та значення, давати характеристику історичним діячам, працювати з джерелами інформації, висловлювати власну точку зору щодо тих чи інших історичних явищ і подій; сприяти появі в учнів зацікавленості до історичних подій.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.

Обладнання: підручники, картки із завданнями, кросворди.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

II. Мотивація діяльності учнів

III. Основна частина

Гра «Вгадай героя»

Учитель зачитує невеликі характеристики осіб, біографічні дані; учні вгадують особу.

  • 1. Останній римський полководець, переможець Аттіли у битві при Каталаунських полях, вважався останнім захисником Римської імперії. (Аецій)
  • 2. Майордом франків, фактичний глава держави. У 732 р. розбив арабів при Пуатьє. Здійснив військову реформу. (Карл Мартелл)
  • 3. Король франків, був при владі майже 50 років. Проводив активну завойовницьку політику. Покровитель науки та освіти. У 800 р. дістав титул імператора Франкської держави. (Карл Великий)
  • 4. У 486 р. став вождем франків і розгромив військо римського намісника у битві при Суассоні, а у 500 р. він став королем. За його правління було ухвалено письмову збірку законів «Салічна правда» та запроваджено як державну релігію християнство. (Хлодвіг)

Гра «Історичне фехтування»

Учні по черзі ставлять одне одному питання. Якщо один з учнів не відповів, учитель передає хід іншому.

Історичний диктант

Учні мають дати визначення понять: «Середньовіччя», «міграція», «стани», «станова монархія», «феодальна роздробленість», «цех», «ремесло».

Перевірка хронологічних умінь

Учитель по черзі показує на картках дати, а учні називають події.

  • 498 р. (утворення Франкської держави);
  • 500 р. (хрещення Хлодвіга);
  • 732 р. (битва при Пуатьє);
  • 800 р. (Карл Великий отримав титул імператора);
  • 843 р. (Верденський договір).

Розв’язання кросворда

Учитель кожній парі учнів дає кросворд, якій їм потрібно розв’язати.

У цьому кросворді остання літера попереднього слова є першою літерою наступного слова.

Зразок кросворда

1. Земельний наділ, який отримував воїн за службу у війську. (Феод)

2. Кількаповерхова кам’яна вежа у замку феодала. (Донжон)

3. Держава, на території якої зародилося магдебурзьке право. (Німеччина)

4. Середньовічна зброя. (Арбалет)

5. Гарантований прибуток, який давав священику феодал. (Титул)

6. Людина, яка дає гроші в борг під великі відсотки. (Лихвар)

7. Знатний воїн часів Середньовіччя. (Рицар)

8. Місто, яке у 455 р. захопили вандали. (Рим)

9. Управитель королівським двором у франків. (Майордом)

10. До якої династії належали перші королі франків? (Меровінгів)

11. «Васал мого — не мій васал». А чий? (Васала)

12. Титул французького католицького священика. (Абат)

13. Змагання рицарів. (Турнір)

14. Німецький парламент. (Рейхстаг)

15. Титул вищого дворянства. (Герцог)

16. Дворянський титул, середній між герцогом і бароном. (Граф)

17. Власник земельного наділу. (Феодал)

18. Середньовічна зброя. (Лук)

19. Ім’я першого імператора франків. (Карл)

20. Ім’я онука Карла Великого. (Лотар)

21. Останній імператор Західної Римської імперії Августул ____ . (Ромул)

IV. Підбиття підсумків

V. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання, повторити терміни та поняття.