Серія «Мій конспект». «Всесвітня історія». 7 клас

УРОК 6

ЄВРОПЕЙСЬКЕ СЕРЕДНЬОВІЧНЕ МІСТО

Мета: охарактеризувати цехове ремесло; пояснити причини появи середньовічних міст; порівнювати античне й середньовічне місто, побут, житло, різних станів середньовічного суспільства; розвивати навички роботи зі схемами і таблицями, аналізу документів, працювати в групах.

Поняття: «цех», «ремесло», «магдебурзьке право», «магістрат», «бургомістр», «мер», «ратуша».

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

II. Актуалізація знань учнів

Історичний диктант

Учні мають дати визначення термінам: «монархія», «феодальна роздробленість», «станова монархія», «парламент», «Генеральні штати», «стани».

III. Вивчення нового матеріалу

Виникнення міст

Метод «Мозковий штурм»

Учні мають відповісти на питання: що зумовило появу середньовічних міст?

Підсумки роботи можна оформити у схему на дошці.

Можливий варіант схеми

Завдання

1. За наведеним переліком назв європейських міст та їх перекладом спробуйте пояснити причини появи тих чи інших міст.

  • Оксфорд — «бичачий брод»;
  • Франкфурт—«вільний брод»;
  • Ньюкасл — «новий замок»;
  • Кембрідж — «міст через річку Кем»;
  • Мюльхаузен — «дім мельника (мірошника)»;
  • Страсбург — «фортеця на дорозі»;
  • Сент-Етьєн—«святий Етьєн».

2. Про що свідчать такі назви?

3. Чому міста виникали саме в таких місцях?

Робота зі схемою

Учні мають розглянути схему «Населення міста» і дати відповідь на запитання.

  • Який висновок можна зробити на основі схеми?

Робота за картою

За допомогою карти історичного атласа «Торгівля та ремесло країн Європи та Близького Сходу в X-XV ст.» виконати завдання.

  • 1. Назвіть великі торгово-ремісничі міста Європи та Близького Сходу.
  • 2. Назвіть міста-комуни у Західній Європі.
  • 3. Назвіть міста, які отримали магдебурзьке право.

Ремесло, цехи

Робота з таблицею

Учні мають співвіднести терміни, поняття та їх визначення.

1

Ремесло

А

Об’єднання ремісників однієї спеціальності

2

ремісник

Б

дрібне ручне виробництво товарів кустарним способом

3

майстер

В

працівник, який оволодів спеціальністю, але не став членом цеху

4

підмайстер

Г

власник ремісничої майстерні, який безпосередньо виконує замовлення

5

шедевр

Д

процес поглиблення професійної спеціалізації

6

цех

Е

зразковий виріб, виготовлений підмайстром

7

суспільний розподіл праці

особа, яка оволоділа певною спеціальністю й виготовляє вироби на продаж кустарним способом

Відповіді: 1 Б; 2 Ж; 3 Г; 4 В; 5 Е; 6 А; 7 Д.

Торгівля та лихварство

Робота з підручником

Опрацюйте текст підручника (Ліхтей І. М., С. 64-66, Подоляк Н. Г., С. 66-67) та дайте відповідь на запитання.

  • 1-а група. Що сприяло розвитку торгівлі?
  • 2-а група. Назвіть основні торгові шляхи та центри Європи.
  • 3-я група. Визначте товари, які користувалися найбільшим попитом у середні віки.
  • 4-а група. Назвіть місця здійснення торговельних операцій. «Мозковий штурм»

Учні мають відповісти на запитання: «Яким ви уявляєте середньовічного городянина?».

IV. Закріплення знань учнів

1. Коли і чому виникали середньовічні міста?

2. Хто жив в містах і чим вони займались?

3. Яким був статус міст та їх населення?

4. Чим городяни відрізнялись від інших верств населення?

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідні параграфи підручника.