Серія «Мій конспект». «Всесвітня історія». 7 клас

УРОК 4

СЕРЕДНЬОВІЧНЕ ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО

Мета: називати основні стани суспільства, характеризувати основні ознаки середньовічного суспільства, станової монархії; порівнювати становище різних верств суспільства.

Поняття: «феод», «феодальна драбина», «стани», «станова монархія».

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

II. Актуалізація знань учнів

  • 1. Наведіть приклади взаємодії людини і природи в середні віки.
  • 2. Дайте визначення понять «міграція», «внутрішня колонізація».
  • 3. Яку роль відіграла внутрішня колонізація в середні віки?

III. Вивчення нового матеріалу

Феодальна драбина

Робота з підручником

Опрацювати матеріал підручника (Ліхтей І. М., С. 40; Крижанівський О. П., С. 32; Подоляк Н. Г., С. 48) і дати відповідь на запитання.

  • 1. Хто стояв на верхівці васальної піраміди і був власником усієї землі в державі?
  • 2. Який зі станів середньовіччя не входив до васальної піраміди і чому?
  • 3. Якими були обов’язки сеньйора та васала?
  • 4. Як ви розумієте вираз «Васал мого васала — не мій васал».

Стани середньовічного суспільства

Робота з історичним джерелом

Ознайомтесь з віршем поета XII ст. Етьєна Фужера і дайте відповідь на запитання.

Священика уділ за всіх молитися.

А рицаря на полі бою битися

І славою в борні покритися.

Обов’язки селян трудитися.

  • 1. На які три стани ділилося середньовічне суспільство?
  • 2. Які обов’язки покладалися на представників кожного стану?

Робота з таблицею

Учитель пропонує учням ознайомитись з документом Х-ХІ ст. про повинності залежного англійського селянина і потім скласти таблицю «Повинності селян».

Селянин протягом року щотижня повинен виконувати два дні таку роботу, яка йому буде запропонована як тижнева панщина, у період жнив — три дні тижневої панщини, а зі Стрітення до Великодня — три. Якщо він виконує візницьку повинність, нехай не працює в той час, коли його кінь перебуває поза двором.

До свята св. Михайла він повинен сплатити 10 пенсів і до свята св. Мартіна — 23 міри ячменя й двох курей, до Великодня — ягня або 2 пенси. І він повинен від свята св. Мартіна до Великодня сторожити панський загін, коли до нього дійде черга. І відтоді, коли перший раз восени орють, до свята св. Мартіна він повинен щотижня орати один акр і готувати насіння для посіву в коморі пана. Крім того, він повинен зорати три акри на прохання пана й два — за користування сіном. І він повинен сплатити свій пенс із вогнища.

Варіант заповнення таблиці

Панщина

Натуральний оброк

Грошовий оброк

Робота на полі та в господарстві сеньйора на перевезенні вантажів, ремонт доріг

Частина врожаю зернових, фрукти, овочі, птахи, яйця, ремісничі вироби, сіно, дрова

Гроші, отримані від продажу вироблених у господарстві продуктів

Розвиток середньовічних міст

Робота в групах

  • 1-а група. Опрацювати п. 6 § 3 (Ліхтей І. М., С. 46), визначити, які нові групи населення з’явилися після виникнення міст.
  • 2-а група. Опрацювати п. 6 § 3 (Ліхтей І. М. С. 46), з’ясувати, хто такі дворяни, та визначити їхні основні заняття.

Повідомлення груп.

IV. Закріплення знань учнів

Співвіднесіть поняття та їх визначення.

1

Стани

А

Старший; людина, що володіє винятковим правом власності на землю

2

серв

Б

ті, хто моляться

3

васал

В

посадовець у графстві

4

сеньйор

Г

ті, що воюють

5

духівництво

Д

особисто залежний селянин

6

рицарство

Е

людина, яка уклала з сеньйором договір і зобов’язана йому військовою службою

7

граф

Ж

суспільні групи людей, що отримували у спадщину певні права та обов’язки на підставі закону

Відповідь: 1 Ж; 2 Д; 3 Е; 4 А; 5 Б; 6 Г; 7 В.

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.