Серія «Мій конспект». «Всесвітня історія». 7 клас

УРОК 28

УТВОРЕННЯ ТА ПОСИЛЕННЯ МОСКОВСЬКОЇ ДЕРЖАВИ

Мета: дати уявлення про виникнення і розвиток Московського князівства; охарактеризувати внутрішню тат зовнішню політику Івана III, систему державного управління, діяльність московських князів; ознайомити з основними пам’ятками культури, побутом населення.

Поняття: «боярська дума», «централізація», «кормління», «берестяні грамоти», «сказання», «фреска», «ярлик», «баскак».

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

II. Актуалізація знань учнів

  • 1. Назвіть князів Володимиро-Суздальського князівства.
  • 2. Які події пов’язують ім’я Андрія Боголюбського з Києвом?
  • 3. Чому новгородське князівство називали республікою?
  • 4. У чому полягало історичне значення Невської битви та Льодового побоїща?

III. Вивчення нового матеріалу

Початок об’єднання руських земель навколо Москви

Робота з картою

За допомогою карти атласа «Утворення Московського централізованої держави (XIV-XVI ст.)» виконайте завдання.

  • 1. Покажіть території Московського князівства часів Даниїла Олександровича.
  • 2. Назвіть удільні князівства, що увійшли до складу Великого князівства Московського.
  • 3. Покажіть напрямки походів та місця найважливіших битв руських князів.
  • 4. Покажіть напрямки походів монгольських ханів на Москву.

Гра «Tabula rasa»

Опрацювавши текст підручника, виконайте завдання.

  • 1. Розкажіть про організацію армії монголів.
  • 2. Назвіть території, завойовані монголами.
  • 3. Охарактеризуйте систему панування монголів на завойованих територіях.
  • 4. У чому полягали переваги монгольського війська порівняно з військом русичів?

Московське князівство за Івана III

Робота в групах

Опрацювавши текст підручника, групи мають підготувати повідомлення.

  • 1-а група. Зовнішня політика Івана III.
  • 2-а група. Внутрішня політика Івана III. Управління державою.

За результатами виступу груп учні складають таблицю «Діяльність князя Івана III».

Зміст завдання

Зміст відповіді

Зовнішня політика

Приєднав князівства: Ярославське, Рязанське, Новгородське, а також Карелію, верхів’я Ками, Приуралля. Вів війни з Литвою за білоруські та українські землі, підкорив Вяземське та Чернігово-Сіверське князівств. Звільнення від ординського ярма

Внутрішня політика

Посилення влади московського князя. Ухвалення Судебника 1497 р. Посилення закріпачення селян. Створено систему управління: великий князь — боярська дума — намісники

Повалення монгольського ярма

Робота з підручником

Опрацювавши текст підручника, дайте відповідь на запитання.

  • 1. Між ким відбулась битва на Куликовому полі?
  • 2. Хто очолював військо русичів та монголів?
  • 3. Яке мала значення Куликовської битви для розвитку Московського царства?

Повсякденне життя

Робота в групах

Учитель об’єднує учнів у дві групи.

  • 1-а група. На основі тексту підручника опишіть повсякденне життя знатних людей Московського князівства.
  • 2-а група. На основі тексту підручника опишіть повсякденне життя простих людей Московського князівства.

Культура Московського князівства

Вислухавши розповідь учителя та використовуючи матеріал підручника, учні складають таблицю «Культура Московського князівства».

Пропонований варіант таблиці

Галузь культури

Досягнення

Літописання

На початку XV ст. з’явився видатний твір — Троїцький літопис. У середині XV ст. у Москві був складений перший руський «Хронограф» — коротка всесвітня історія

Усна народна творчість

Билини про Іллю Муромця, Альошу Поповича, Добриню Никитича. Мужність і вільнолюбство новгородців оспівували билини про Садка і Василія Буслаєва

Музика

«Оповідь про град Кітеж», пісня про Щелкана розповідали про подвиги руських людей у боротьбі із завойовниками

Література

«Слово про погибель Руської землі», «Сказання про Мамаєве побоїще», «Задонщина», «Ходіння за три моря» Афанасія Нікітіна

Живопис

Фресковий живопис, іконописці Феофан Грек та Андрій Рубльов

Архітектура

Дмитрій Донськой спорудив білокам’яний Кремль, Успенський та Благовіщенський собори

IV. Закріплення знань учнів

1. Чому Москва стає новим політичним центром Північно-Східної Русі?

2. Що означає політика «збирання руських земель »?

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.