Серія «Мій конспект». «Всесвітня історія». 7 клас

УРОК 27

ПІВНІЧНО-СХІДНА РУСЬ

Мета: ознайомити учнів з характерними ознаками державного управління, соціальною структурою Псковської та Новгородської республік, боротьбою за об’єднання князівств навколо Москви, опором руських земель монгольському завоюванню; розвивати навички роботи з історичною інформацією, характеризувати історичних діячів, висловлювати судження щодо позитивних і негативних наслідків завоювань, взаємовпливу культур.

Поняття: «централізація», «боярська дума», «віче», «монголо-татарське ярмо», «ярлик», «баскак».

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

II. Актуалізація знань учнів

«Хронологічне лото»

Співвіднести дати та події.

Дата

Подія

1. 1419-1434 рр.

А Грюнвальдська битва

2. 1410 р.

Б «Золота булла»

3. 1415 р.

В спалення Яна Гуса

4. 1526 р.

Г відродження королівської влади в Польщі

5. 1320 р.

Д гуситський рух

6. 1222 р.

Е Чехія та частина Угорщини увійшли до складу Австрії

Відповіді: 1 Д; 2 А; 3 В; 4 Е; 5 Г; 6 Б.

Працюємо з історичними персоналіями

  • 1. Професор Празького університету, проповідник, вважав, що священики та миряни рівні перед Богом. Звинувачений в єресі та спалений на вогні. (Ян Гус)
  • 2. Послідовник Яна Гуса, чашник. Стояв на чолі повстанців. Керував битвами таборитів навіть коли повністю втратив зір. (Ян Жижка)
  • 3. Перший польський князь, який почав правити одноосібно. Організував декілька походів на Чехію та Русь. Проголосив себе королем. (Болеслав І Хоробрий)
  • 4. Відважний воїн, але дуже жорстокий правитель. Об’єднав литовські землі. Прийняв християнство. Воював за незалежність Литви. (Міндовг)

III. Вивчення нового матеріалу

Володимиро-Суздальське князівство

Робота з картою

За допомогою карти атласа «Руські князівства в ХІІ-ХІІІ ст. Монгольська навала» дайте відповіді на запитання та виконайте завдання.

  • 1. Назвіть руські князівства та їх столиці.
  • 2. Покажіть напрямки воєнних походів, здійснені проти руських князівств.
  • 3. Назвіть місце і дату Льодового побоїща.

Розповідь учителя

Учитель розповідає про виникнення і розвиток Володимиро-Суздальського князівства.

Запитання

  • 1. Які території входили до Владимиро-Суздальського князівства?
  • 2. Що сприяло економічному та політичному розвитку князівства?
  • 3. Як на вашу думку, з якою метою Андрій Боголюбський пограбував Київ?

Великий Новгород

Робота з картою атласа

Розгляньте карти атласа «Руські князівства у XII — XIII ст. Монгольська навала» та «Торгівля, ремесла і культура країн Європи та Близького Сходу в XIII-XV ст.» і дайте відповіді на запитання.

  • 1. Охарактеризуйте географічне положення Новгорода.
  • 2. З якими країнами торгували новгородські купці?

Робота в групах

1-а група. На основі тексту підручника дайте відповідь на запитання.

  • 1. Що таке віче, хто і коли його скликав?
  • 2. Яку роль у житті Новгорода відігравало віче?

2-а група. На основі тексту підручника дайте відповідь на запитання.

  • 1. Які виборні посади існували у Новгороді?
  • 2. Які обов’язки були покладені на князя Новгорода?

3-я група. На основі тексту підручника дайте відповідь на питання: Чому Новгород називають боярською республікою?

4-а група. На основі тексту підручника дайте відповідь на запитання.

  • 1. Де і між ким відбулося Льодове побоїще?
  • 2. Хто очолював військо русичів?
  • 3. Хто і чому здобув перемогу у цій битві?

Монгольська навала, золотоординське ярмо

Робота з картою

За допомогою карти атласа «Руські князівства у ХІІ-ХІІІ ст. Монгольська навала» дайте відповіді на запитання.

  • 1. Якими були результати походу хана Батия на Північно-Східну Русь?
  • 2. Як називалася столиця Золотої Орди?

IV. Закріплення знань учнів

1. Чому князі не змогли організувати оборону Русі від монголо- татар?

2. Які зміни відбулись на Русі після вторгнення хана Батия на територію Русі?

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.