Серія «Мій конспект». «Всесвітня історія». 7 клас

ТЕМА 4. СЛОВ’ЯНИ ТА ЇХ СУСІДИ

УРОК 26

ЦЕНТРАЛЬНА ТА СХІДНА ЄВРОПА

Мета: дати учням уявлення про утворення Великоморавської держави, Угорщини, Польщі та Великого князівства Литовського, боротьбу слов’янських народів проти Тевтонського ордену; характеризувати історичних діячів, визначати місце, роль і значення гуситського руху; розвивати навички роботи з історичною інформацією; визначати взаємовпливи європейських держав.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Поняття: «унія», «Тевтонський орден», «гуситський рух», «чашники», «таборити», «сейм», «шляхта».

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

II. Вивчення нового матеріалу

Робота з картою

Розгляньте карту атласа «Польща та Велике князівство Литовське» та «Чехія в XIV-XV ст. Гуситські війни», виконайте завдання і дайте відповідь на запитання.

  • 1. Назвіть столиці Польщі, Великого князівства Литовського, Чехії та Угорщини.
  • 2. Дайте характеристику географічному положенню цих країн.
  • 3. Назвіть держави, залежні від Польщі, Великого князівства Литовського.

Чеське королівство

Гра «Табула раса»

Учитель пропонує учням опрацювати текст підручника (Ліхтей І. М., С. 217-219; Крижанівський О. П., С. 201; Подаляк Н. Г., С. 178-179) і дати відповідь на запитання, записані на дошці.

  • 1. Коли в Чеській державі було встановлено спадкову королівську владу?
  • 2. За правління якого короля Чеська держава досягла своєї могутності, а її правитель став німецьким королем?
  • 3. Що таке «Золота булла»?

Ян Гус і гуситські війни

Робота з історичним джерелом

Учні мають прослухати висловлювання Яна Гуса і дати відповіді на запитання.

З проповіді Яна Гуса

«Клір не навчає, а псує народ своєю розпустою, пов’язаною з багатством. Так треба вилучити у нього це багатство! Наступники Христа мають бути бідними, як апостоли».

Ян Гус про церкву та Біблію

«...Хіба можна священикам забороняти читати Закон Божий чеською чи німецькою? Миряни мають «Отче наш» (який Христос промовляв єврейською, а Святий Матфій написав єврейською) вчити чеською, якщо бажають бути врятовані...»

  • 1. За що Ян Гус критикував католицьку церкву?
  • 2. Чому вчення Яна Гуса викликало в Чехії широкий народний рух?

Робота з підручником

Учні опрацьовують за підручником питання «Гуситські війни» і заповнюють таблицю.

Чашники

Таборити

Встановлення єдиного для духовенства та мирян обряду причастя хлібом і вином. Символом чашників стала чаша — посудина для церковного вина. Вимагали проведення богослужіння чеською мовою

Назва походить від назви укріпленого поселення на горі Табор. Виступали за державу без короля, загальна рівність у суспільстві та скасування селянських повинностей

Завдання

Назвіть основні наслідки, які мали гуситські війни для Чехії.

Угорщина

Робота з картою атласа та підручником

Розгляньте карту атласа, опрацюйте текст підручника та дайте відповідь на питання.

  • 1. Де утворилося Угорське королівство? Опишіть його географічне положення.
  • 2. Хто і звідки привів племена угрів до Центральної Європи?

Польське королівство в X—XV ст. Велике князівство Литовське

Робота в групах

1-а група. Використовуючи текст підручника (Ліхтей І. М., С. 223-225), дайте відповідь на запитання.

  • 1. Чому Болеслав дістав прізвисько «Хоробрий»?
  • 2. Які території були приєднані до Польської держави за правління Болеслава Хороброго?

2-а група. Використовуючи текст підручника (Ліхтей І. М., С. 223-225), дайте відповіді на запитання.

  • 1. Чому Казимир III названий Великим?
  • 2. Які реформи провів Казимир III у Польському королівстві?

3-я група. Використовуючи текст підручника (Ліхтей І. М., С. 223-225), дайте відповіді на запитання, з’ясуйте:

  • 1. Хто посідав головне місце у сеймі?
  • 2. Які верстви суспільства мали право брати участь у засіданнях сейму?
  • 3. Які повноваження мав сейм?

4-а група. Використовуючи текст підручника (Ліхтей І. М., С. 223-225), дайте відповідь на запитання.

  • 1. Яка династія була започаткована у Королістві Польському?
  • 2. Чим відзначився польський король Ягайло в управлінні державою?
  • 3. У чому полягало значення Грюнвальдської битви?

III. Закріплення знань

1. Які держави виникають на території Центральної та Східної Європи в епоху Середньовіччя?

2. Якими були особливості їхнього розвитку?

IV. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.