Серія «Мій конспект». «Всесвітня історія». 7 клас

УРОК 21

АНГЛІЯ

Мета: ознайомити учнів з історією Англії у IX-XIV ст., проаналізувати процес формування держави, станової монархії, зародження традицій парламентаризму, визначати роль Англії в європейській історії; розвивати в учнів навички самостійного опрацювання історичної інформації, роботи в групах.

Поняття: «парламент», «громадянська війна», «станова монархія».

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

II. Актуалізація знань учнів

  • 1. Назвіть час правління династії Капетингів у Франції. (987- 1328 рр.)
  • 2. Який король провів реформи у Франції, в результаті яких зміцнилася королівська влада? (Людовик IX Святий)
  • 3. Назвіть час Столітньої війни. (1337-1415 рр.)
  • 6. Які наслідки мала Столітня війна для Франції?

III. Вивчення нового матеріалу

Завоювання Англії норманами

Робота з картою

Розгляньте карту атласа «Англосаксонські королівства. Нормандське завоювання Англії» і виконайте завдання.

  • 1. Знайдіть королівства англів, саксів та ютів у VII ст.
  • 2. Знайдіть королівства і князівства бриттів, скоттів та піктів.
  • 3. Назвіть території, захоплені данцями з кінця IX до сер. XI ст.

Робота з підручником

Опрацювати текст підручника та скласти в зошиті схему «Реформи Альфреда Великого».

Орієнтовний варіант

Реформи Альфреда Великого

Розповідь учителя

Вислухавши розповідь учителя про завоювання Англії, учні мають відповісти на запитання.

  • 1. Хто стояв на чолі нормандського завоювання Англії?
  • 2. Із якого міста почалося завоювання Англії. Знайдіть та покажіть його на карті.
  • 3. Чому англосакси зазнали поразки?

Перші Плантагенети

На основі розповіді учителя учні складають таблицю «Реформи Генріха Плантагенета».

Реформа

Суть реформи

Судова

Запровадив суд присяжних. Королівський суд присяжних став верховним у державі

Військова

Увів військовий податок «щитові гроші», який дозволяв феодалам ухилятися від несення служби

«Велика хартія вольностей»

Гра «Tabula rasa»

Цей етап уроку можна провести за допомогою гри «Tabula rasa». Учні мають опрацювати текст «Великої хартії вольностей» за підручником і дати відповіді на запитання, записані на дошці. Після відповіді запитання на дошці витирається.

  • 1. Яке положення «Хартії вольностей», на ваш погляд, є найбільш важливим?
  • 2. Який соціальний склад мав англійський парламент?
  • 3. Якими повноваженнями він був наділений?

Англія в XIV ст. Повстання Уота Тайлера

Робота з документами

Опрацювати текст підручника і документи (Ліхтей І. М., С.185- 187; Подаляк Н. Г., С. 133-134; Крижанівський О. П., С. 174-175) і дати відповіді на запитання.

  • 1. Про яку подію йдеться?
  • 2. Чому Уот Тайлер погодився на переговори з королем?
  • 3. Як повівся мер Лондона?
  • 4. Доведіть за текстом, що автор документа був прихильником короля.

Війна Червоної і Білої троянд

Робота в парах

Опрацювавши підручник, учні готують відповіді на запитання.

  • 1-й учень. Причини війни Червоної і Білої троянд.
  • 2-й учень. Наслідки війни.

По закінченні роботи з підручником учні по черзі переказують одне одному зміст протягом двох хвилин. Той, хто слухає, має поставити не менше одного запитання й вислухати відповідь.

Учитель заслуховує одну пару, якщо є час, то учитель записує на дошці причини й наслідки війни, а учні — у зошити.

Орієтовна таблиця

Причини війни

Наслідки війни

Суперечки за англійський престол між двома родами Ланкастерів та Йоркі

В Англії затверджується династія Тюдорів.

В Англії посилилися позиції парламентаризму

IV. Закріплення знань учнів

Назвіть причини утворення централізованої держави і станової монархії в Англії.

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.