Серія «Мій конспект». «Всесвітня історія». 7 клас

УРОК 18

СКАНДИНАВІЯ

Мета: дати уявлення про вікінгів, ознайомити з процесом утворення Датського, Шведського, Норвезького королівств, культурою та віруваннями скандинавських народів; визначити вплив походів вікінгів на історію європейських держав; формувати шанобливе ставлення до історії інших народів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

II. Актуалізація знань учнів

  • 1. Назвіть основні заняття населення Аравійського півострова.
  • 2. Назвіть основні засади ісламу. Чим вони відрізнялися від християнства?
  • 3. Які країни входили до складу Арабського халіфату?
  • 4. Що стало причиною розпаду Арабського халіфату?
  • 5. Назвіть основних діячів ісламської культури.

III. Вивчення нового матеріалу

Нормани

Робота з картою атласа

Розгляньте карту атласа «Європа у ІХ-ХІ ст. Походи норманів» і дайте відповіді на запитання.

  • 1. Охарактеризуйте географічно-кліматичні умови Скандинавії?
  • 2. Які види господарювання можливі за таких умов?

Метод «Мозковий штурм»

У чому полягали причини завойовницьких походів вікінгів?

Походи вікінгів

Кораблі вікінгів

Вікінги вміли будувати чудові кораблі, обладнані веслами й вітрилами. Це були невеликі дерев’яні судна, що вміщали по 40-60 чоловік, проте настільки міцні, що витримували навіть далекі морські походи. Великий корабель містив 42 пари весел, кожним веслом гребло 2 чоловік. Ці кораблі називали «дракарами». Вікінги давали своїм кораблям такі імена, як «Ворон вітру», «Бик, що мчить океаном», «Довгий змій». Дракари були швидкохідні та маневрені. їхній ніс та корма були високими і вузькими, це дозволяло їм, не розвертаючись, плисти кормою вперед у вузьких протоках.

Носи своїх кораблів вікінги прикрашали пташиними дзьобами або драконовими головами, щоб лякати ворогів. Для цього ж вони носили рогаті шоломи, а кидаючись у битву, голосно виспівували войовничі пісні.

Набіги норманів. Уривок з літопису абатства св. Петра Шартрського

Але, свого часу припливши з-за моря на кораблях з пташиними дзьобами, язичницький народ майже всю місцевість жорстоко голим мечем спустошив, святі місця розорив і всепожираючому полум’ю віддав; міста захопив, зрівнявши із землею, християн же або залізом знищив, або захоплених у полон продав у вічне рабство. До того дійшло шаленство цих язичників, що на веслах піднялися вони річкою Сіною, підійшовши до міста Шартр, всю округу пройшовши, розорили та знелюднили.

Запитання

  • 1. Опишіть зброю вікінга, його бойовий корабель.
  • 2. Згадайте, що спонукало скандинавські народи до завоювань.
  • 3. Складіть розповідь про життя вікінга.

Учитель використовуючи схему зображену на дошці розповідає про морські походи вікінгів.

Орієнтовна схема

Робота з картою атласа

Розгляньте карту атласа «Британські острови у VII-XI ст.» та «Європа у IX- XI ст. Походи норманів» і дайте відповідь на питання: «Які території були завойовані норманами?»

Виникнення скандинавських держав

Завдання

На основі розповіді учителя та відповідного тексту підручника складіть таблицю «Утворення скандинавських держав».

Пропонований варіант таблиці

Назва держави

Ім’я короля

Дата утворення королівства

Данія

Гаральд Синьозубий

X ст.

Норвегія

Харальд Гарноволосий

IX ст.

Швеція

Олаф Шотконунг

XI ст.

Країни Скандинавії в XII—XIII ст.

Робота з підручником

Опрацювати текст підручника (Ліхтей І. М., С. 157-159; Подаляк Н. Г., С. 113-114; Крижанівський О. П., С. 146-148) і дати відповіді на запитання.

  • 1-а група. За допомогою тексту підручника визначте, що таке руни? Яких змін вони зазнали впродовж Середньовіччя?
  • 2-а група. Визначте, яким був світ богів у скандинавів. Чи відокремлювали скандинави його від світу людей?

IV. Закріплення знань

1. Хто такі «нормани», або «вікінги»?

2. Якою була мета і наслідки походів норманів?

3. Який внесок зробили нормани в розвиток європейської середньовічної культури?

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.