Посібник «Мій конспект. Історія України. 7 клас»

УРОК 5

ТЕМА. СУСПІЛЬНИЙ УСТРІЙ ТА ГОСПОДАРСЬКЕ ЖИТТЯ КИЇВСЬКОЇ РУСІ В ІХ–Х ст.

Мета: охарактеризувати суспільний устрій Київської Русі у ІХ-Х ст., визначити основні верстви населення, правлячу верхівку, визначити основні заняття населення, їх особливості; розглянути життя людей на селі та в місті; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з різноманітними історичними джерелами, формувати навички самостійної роботи та сприяти розвиткові критичного мислення.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Поняття: «бояри», «дружина», «князь», «чернь», «закупи», «рядовичі», «челядь, холопи», «ізгої», «підсічна та перелогови системи землеробства».

Обладнання: Свідерський Ю. Ю., Ладиченко Т. В., Романишин Н. Ю. Історія України: Підруч. для 7 кл. — К.: Грамота, 2007; атлас «Історія України. 7 клас», ілюстрації до теми.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Вивчення нового матеріалу

Завдання

Учитель пропонує виконати завдання на початку § 5 у підручнику (С. 47).

1. Пригадайте, які землі приєднали до Русі Олег, Ігор, Ольга, Святослав.

2. Чия заслуга в цьому була найбільшою?

3. Покажіть на карті перебіг процесу територіального формування Русі протягом ІХ-Х ст.

Робота зі схемою

Складіть розповідь за даною схемою про управління державою, використовуючи текст підручника (С. 47-48).

Робота з таблицею

Розглянути таблицю «Заняття слов’ян»у підручнику (С. 49) і назвати основні заняття слов’ян.

Вправа «Чиста дошка»

Прочитати текст підручника (С. 49-50), відповісти на запитання, записані на дошці.

1. Поясніть суть підсічної системи землеробства.

2. Поясніть значення поняття «перелогова система».

3. Які знаряддя праці використовували землероби Київської Русі?

4. Які промисли існували в Київській Русі, і які були з них найбільш розвинені?

5. Який спосіб господарювання називають «натуральним господарством»?

6. Опишіть селянську будівлю.

IV. Закріплення матеріалу

Завдання

1. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями.

1) Підсічно-вогнева система землеробства

А) Система землекористування, за якої одна частина землі засівається навесні, друга — пізньої осені, а третя залишається під паром

2) Двопільна

Б) Система землекористування, за якої вирубається ділянка лісу, а потім випалюються пні та корені

3) Трипільна

В) Система землекористування, за якої одна частина землі засівається навесні, а інша — пізньої осені

2. Автори підручника «Давня історія України» зазначають, що асортимент виробів із заліза налічував близько 150 назв. Майстри опанували всі відомі тоді технічні й технологічні методи його обробки: кування, зварювання сталевих лез, інкрустацію кольоровими металами та ін. Високим рівнем майстерності відзначалися «кузнецы по злату и серебру»: виготовлені ними золоті діадеми і барми, колти й намиста, срібні браслети та інші ювелірні речі зажили широкої слави. їх виготовляли, користуючись технікою перегородчастої емалі, скані, черні, литва, карбування, свинцевих та олов’яних відливок. Майстерність давньоруських ювелірів дістала міжнародне визнання. У трактаті ченця Теофіла з Німеччини «Про різні художества» Русь названа країною, де відкриті секрети «мистецтва емалі й черні».

• Як наведена інформація характеризує рівень розвитку ремесла в Київській Русі?

• Назвіть інші ремесла, які набули розвитку в Київській Русі.

Розповідь учителя

Учитель розповідає про розвиток міст Київської Русі.

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника (Свідерський Ю. Ю., Ладиченко Т. В., Романишин Н. Ю. Історія України: Підруч. для 7 кл. — К.: Грамота, 2007. — § 5, С. 47-52), читати, відповідати на питання.

2. Заповнити таблицю «Економічний розвиток Київської Русі».

Галузь господарства

Характерні ознаки розвитку

Сільське господарство

Ремесла та промисли