Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 66

ТЕМА. СЛОВ’ЯНИ ПІД ЧАС ВЕЛИКОГО ПЕРЕСЕЛЕННЯ НАРОДІВ

Мета: сформувати уявлення про слов’ян під час Великого переселення народів; розкрити причини поділу слов’ян на північних, західних та східних; дати характеристику слов’янським племенам; розвивати вміння порівнювати історичну інформацію, формулювати та висловлювати власну думку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: «анти», «склавини», «авари», «північні, західні, східні слов’яни».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Оголошення теми та мети уроку.

II. Актуалізація опорних знань

  • 1. Дайте визначення поняття «Велике переселення народів». У чому його суть?
  • 2. Які народи взяли в цьому участь?
  • 3. На яких територіях проживали слов’яни на початку нашої ери?

III. Вивчення нового матеріалу

Проблемне запитання

  • Чому слов’яни почали об’єднуватися?

Можна одразу заслухати прогнози учнів з цього питання й записати їх на дошці.

Розповідь вчителя про вторгнення готів і боротьбу з ними антів та гунів супроводжується показом по карті.

Працюємо з історичним джерелом

Ознайомитися з уривками історичних творів візантійських істориків і дати відповіді на запитання.

Прокопій Кесарійський. «Історія воєн»

«Близько 547 р. н. е. військо склавинів, перейшовши р. Істр, почало творити жахливе зло... Вбиваючи і забираючи в рабство всіх дорослих людей... і грабуючи майно..., вдалося їм оволодіти і багатьма фортецями, які раніше вважалися надійними, причому жодна не виявила опору; вони рискали у пошуках здобичі всюди, де хотіли».

Прокопій Кесарійський. «Таємна історія»

«Гуни, й анти, і склавини здійснювали набіги майже щороку з того часу, коли Юстиніан (імператор Візантії) прийняв владу над ромеями, і творили жахливе зло тамтешнім людям. При кожному вторгненні виявлялося більш ніж по 200 тис. загублених і забраних у рабство ромеїв, тому скіфська пустеля стала справді в цій землі».

Іоанн Ефеський. «Церковна історія»

«На третьому році по смерті Юстиніана... рушив проклятий народ слов’ян, який пройшов всю Елладу, і по країні Фессалоніці, і по фракійських провінціях. Здобув багато міст і фортець, спалив, пограбував і підкорив країну, сів на ній владно і без страху, як у своїй власній, і впродовж чотирьох років... вся країна була залишена напризволяще слов’янам...»

Іоанн Ефеський. «Церковна історія»

«Вони спустошують, палять і грабують країну навіть до зовнішніх стін, так що захопили і всі імператорські табуни, багато тисяч голів худоби й інше... От тепер... вони живуть, сидять і грабують в римських провінціях без турбот і страху, вбиваючи і спалюючи; вони стали багатими, мають золото і срібло, табуни коней і багато зброї. Вони навчилися вести війну краще, ніж римляни...»

  • 1. Якими постають слов’яни за описом візантійських істориків?
  • 2. Порівнюючи різних авторів, чи зустрічаються відмінності в характеристиках слов’янських племен?
  • 3. З якою метою здійснювали свої походи слов’яни на Візантію?

IV. Повторення вивченого матеріалу

  • 1. Покажіть на карті та назвіть межі прабатьківщини слов’ян.
  • 2. Які ви знаєте групи слов’ян?

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 53; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 55, С. 279-281).