Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 63

УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ «ПІЗНЯ РИМСЬКА ІМПЕРІЯ»

Мета: Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006).

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Узагальнення та систематизація знань

Учитель. Історія Давнього Риму стала перехідною епохою світового розвитку. Падіння Західної Римської імперії — це рубіжна подія, яка завершує історію стародавнього світу та розпочинає відлік наступного періоду — Середньовіччя. Це також завершення розвитку античної греко-римської цивілізації, досягнення якої є еталоном і для наших сучасників.

Римська імперія об’єднала під своєю владою величезний простір та безліч народів. Назва «Рим» викликала жах у сучасників. Проте будь-яка імперія, навіть найбільша і наймогутніша, не може існувати вічно — це історично доведено. Давайте пригадаємо події останнього періоду історії Давнього Риму — пізньої імперії, які привели до її поділу й занепаду.

Запитання

Учитель ставить запитання, за правильну відповідь на які учні отримують певну кількість балів. У кінці уроку підбиваються підсумки, учитель виставляє оцінки найбільш активним учням.

  • 1. Чому рабовласницькі господарства III—IV ст. вже втратили колишню ефективність?
  • 2. Що таке криза?
  • 3. Як римська влада намагалася вийти з кризи?
  • 4. Кого називали колонами?
  • 5. У чому різниця між колонами і рабами?
  • 6. Чому імператори III—IV ст. отримали назву «солдатських» та «сенатських» імператорів?
  • 7. Що ви знаєте про діяльність Луція Септимія Севера?
  • 8. Кого римляни називали варварами?
  • 9. Як жителі Римської імперії намагалися захищатися від навали варварів?
  • 10. Хто такий Діоклетіан?
  • 11. Чому наприкінці III ст. н. е. в Римській імперії знову виникає потреба в сильній владі?
  • 12. Як і чому називалася нова форма влади, створена Діоклетіаном?
  • 13. На які частини було поділено Римську імперію в період правління Діоклетіана?
  • 14. Хто управляв цими частинами імперії? Які титули вони мали?
  • 15. Які міста стали резиденціями правителів східної і західної частин Римської імперії за часів правління Діоклетіана?
  • 16. Назвіть наслідки реформ Діоклетіана.
  • 17. Назвіть роки правління Константина І Великого.
  • 18. Розкажіть про обставини приходу до влади Константина.
  • 19. У чому полягала суть грошової реформи Константина?
  • 20. Що таке префектура?
  • 21. Яке місто стало новою столицею імперії за Константина?
  • 22. Яка подія сталася у 395 р.?
  • 23. Яке місто після розподілу держави стало столицею Західної Римської імперії?
  • 24. Яку книгу називають Біблією?
  • 25. Чому, на вашу думку, в III ст. н. е. християнство стає найбільш поширеною релігією в Римській імперії?
  • 26. Хто такий єпископ?
  • 27. Як ви гадаєте, чому Константин вирішив підтримати християн?
  • 28. Що таке Вселенський Собор?
  • 29. В яких містах відбулися перші собори?
  • 30. Які рішення були прийняті на соборі в місті Нікеї?
  • 31. Які архієпископи отримали звання патріархів та пап?
  • 32. Що ви знаєте про Атіллу?
  • 33. Хто такі гуни?
  • 34. Що називають Великим переселенням народів?
  • 35. На якій території була утворена держава гунів?
  • 36. Яку битву і чому називають «битвою народів»?
  • 37. Як склалася доля племені гунів після смерті Атілли?
  • 38. Які держави історики називають «варварськими королівствами»?
  • 39. Назвіть варварські королівства, утворені на території Римської імперії.
  • 40. Коли і з чиєї вини вперше впав Рим?
  • 41. Яке значення має поняття «вандалізм»?
  • 42. Розкажіть про захоплення Рима вандалами.
  • 43. Хто став останнім імператором Західної Римської імперії?
  • 44. Як було усунуто від влади Ромула Августула?
  • 45. Назвіть рік остаточного падіння Західної Римської імперії.

Учитель. Західна Римська імперія впала під натиском варварських племен. Було зруйноване «Вічне місто», засноване ще в 753 р. до н. е., яке народи стародавнього світу вважали всемогутнім і непереможним.

«Варвари» поглумилися з римської культури. Але навіть вони не змогли знищити всі здобутки високорозвиненої античної цивілізації. Сучасні люди користуються багатьма її здобутками: латиною (основа багатьох європейських мов), алфавітом та латинськими назвами (ліки тощо), архітектурними винаходами (бетон, арка, акведук), системою римського права, що стала основою законодавства європейських держав.

Отже, саме римська цивілізація створила основний фундамент, на якому зародилася сучасна європейська цивілізація. Культура всіх сучасних європейських народів є у своїй основі греко-римською.

III. Підбиття підсумків уроку

IV. Домашнє завдання

Повторити основні положення теми.