Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 62

ТЕМА. ПАДІННЯ ЗАХІДНОЇ РИМСЬКОЇ ІМПЕРІЇ

Мета: виробляти в учнів уявлення про Велике переселення народів, розкрити причини загибелі Західної Римської імперії; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, критично мислити, висловлювати власну точку зору; виховувати повагу до культури інших народів.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: «гуни», «германці», «франки», «вандали», «Велике переселення народів», «“варварські” королівства», «вандалізм».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Актуалізація опорних знань учнів

  • 1. Пригадайте, яке політичне становище склалося в Римській імперії у IV ст. н. е.
  • 2. Кого і чому римляни називали варварами? Який зміст ми вкладаємо у це поняття тепер?
  • 3. Які відносини склалися між Римом та варварськими племенами?

III. Вивчення нового матеріалу

Учитель розповідає про розподіл Римської імперії на Східну та Західну, користуючись картою.

Працюємо з підручником

Прочитати текст підручника про варварські племена, що проживали на кордонах Римської імперії та в її межах, і записати їх назви до зошита.

Евристична бесіда

  • 1. Яку роль щодо варварських племен відігравала Римська імперія на початку нової ери?
  • 2. Поясніть, чому у III ст. н. е. кордони Римської імперії більше не стримували наступу варварських племен.

Працюємо з картою

1. Знайдіть місце битви між повсталими вестготами і римлянами у 378 р.

2. Назвіть дату захоплення Рима вестготами на чолі з Аларіхом.

3. Знайдіть на карті місце, де сталася Каталаунська битва.

  • а) Хто брав участь у цій битві?
  • б) Хто здобув перемогу?

Працюємо зі схемою

Учитель розповідає про Велике переселення народів, учні складають схему.

Центральна та Середня Азія II—IV ст. н. е.

Працюємо з таблицею

Прочитати текст підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 253; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 258-259) і скласти таблицю «Утворення варварських королівств на території Римської імперії».

Назва

Хто заснував

Час заснування

Географічне розташування

Королівство вестготів

готи

418 р.

Аквітанія

Королівство вандалів

вандали

429 р.

Африка

Королівство бургундів

галли

443 р.

Південний схід Галлії

Королівство остготів

остготи

493 р.

Італійська держава

«Мозковий штурм»

Пригадайте, що сталося в Давній Греції після нашестя дорійців. Порівняйте ці процеси з процесом нашестя варварських племен і падінням Західної Римської імперії.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

  • 1. Назвіть відомі вам варварські племена.
  • 2. Поясніть суть процесу Великого переселення народів. Які племена були його найбільш активними учасниками?
  • 3. Що таке варварські королівства? Які варварські держави і коли саме були утворені на території Римської імперії?
  • 4. Чому відбувся розкол Римської імперії?
  • 5. Назвіть дати захоплення Риму варварськими племенами.
  • 6. Які наслідки мало падіння Західної Римської імперії?

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 50; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 52).