Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 6

ТЕМА. ПЕРШІ ЗЕМЛЕРОБИ ТА СКОТАРІ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ

Мета: сформувати уявлення про життя і культуру трипільців, ознайомитися з їхніми релігійними віруваннями; продовжити роботу над поняттями, формувати навички роботи з картою, хронологічні вміння; складати порівняльні таблиці та розповідь за планом, здобувати історичну інформацію, працюючи з ілюстраціями; висловлювати власні думки; робити висновки; виховувати в учнів повагу до минулого.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, ілюстрації, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: «Трипілля», «археологічна культура», «кочове скотарство».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Перевірка домашнього завдання

Історичний диктант

Учні мають дати відповідь на запитання «так» чи «ні».

1. Неоліт — це середній кам’яний вік.

2. З часом народи, що обрали для себе головним видом господарювання землеробство, стають кочовиками.

3. Народи, які обрали для себе головним заняттям скотарство, стають кочовиками.

4. Землеробство і скотарство належать до привласнювального типу господарства.

5. Час, коли людство перейшло від привласнювального до відтворювального господарства, називається льодовиковим часом.

6. Першим металом, який почала обробляти людина, була мідь.

7. Енеоліт — це пізньокам’яний вік.

8. Види ремесла:

  • гончарство;
  • ткацтво;
  • мотичне землеробство;
  • відгінне скотарство;
  • торгівля.

9. У період енеоліту:

  • виникає нерівність між людьми;
  • з’являються знать і заможні верстви населення.

III. Актуалізація опорних знань

Учитель. У листопаді 2008 р. в історичному музеї м. Торонто (Канада) було відкрито виставку «Невідома трипільська культура». Чим же пояснити ту цікавість, що її виявили жителі Канади до такого надзвичайного явища в нашій історії, як трипільська культура?

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель розповідає про відкриття трипільської культури Вікентієм Хвойкою, характеризує основні заняття трипільців.

Працюємо з підручником

Поділити клас на групи. Кожна група отримує завдання: прочитати необхідний текст у підручнику, скласти розповідь за допомогою опорних слів.

Група 1. «Трипільська культура на теренах України»

Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (С. 39-40); Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (С. 37-38).

Опорні слова: «експедиція Вікентія Хвойки»; «село Трипілля на Київщині»; «культура землеробів», «6-2 тис. до н. е.»; «Майданецьке, Доброводи, Тальянки — поселення трипільців»; «трипільські міста-гіганти».

Група 2. «Житло трипільців»

Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (С. 40-41); Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (С. 40).

Опорні слова: «планування поселень у формі сонця»; «протоміста»,«дерево і глина — основний будівельний матеріал»; «інтер’єр»; «залишені селища».

Група 3. «Основні заняття»

Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (С. 42); Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (С. 39-40).

Опорні слова: «основне заняття — землеробство»; «ячмінь, жито, пшениця, горох»; «свійські тварини — кози, вівці, свині, корови, бики»; «культура мальованої кераміки».

Група 4. «Вірування трипільців»

Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (С. 42); Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (С. 41).

Опорні слова: «обожнення сил природи»; «богиня — Матір — Земля»; «шанування сім’ї та роду»; «змія — символ весни, води». Група 5. «Скотарі степу»

Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (С. 42-44); Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (С. 44).

Опорніслова: «скотарі-кочовики»; «примітивні ремісництво і побут»; «кургани — пам’ятки скотарів»; «Маріупольський могильник»; «Азово-Дніпровська, нижньомихайлівська, середньостогівська, хвалівська археологічні культури скотарів».

Перед роботою в групах слід нагадати правила роботи в групах: початок і закінчення роботи за сигналом учителя, повага одне до одного; увага; активність. У групах повинні бути: організатор, таймер, доповідач, доповнював — всі вони є активними учасниками роботи.

V. Підбиття підсумків

Можна використати завдання з робочого зошита В. Власова «Історія стародавнього світу. б клас» (С. 7-8).

Запитання

Як на ваш розсуд, у чому ж полягає неповторність трипільської культури?

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 6, С. 39-44; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 6, 7; С. 37-45).

2. Користуючись зображеннями трипільської «мальованої кераміки», спробуйте «прочитати» зміст малюнка.