Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

ТЕМА 10. ПІЗНЯ РИМСЬКА ІМПЕРІЯ

УРОК 59

ТЕМА. РИМСЬКА ІМПЕРІЯ У III СТ. Н. Е.

Мета: сформувати уявлення прожиття Римської імперії в III ст. н. е.; розкрити причини кризових явищ у Римській імперії та вторгнення варварів; розповісти про особливості періоду правління «сенатських» та «солдатських» імператорів; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та навички критичного мислення.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал.

Поняття: «криза», «колони», «“солдатські” та “сенатські” імператори», «варвари».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя про причини кризових явищ у житті Римської імперії.

Працюємо з поняттям

Записати в зошити визначення поняття «економічна криза», «раб з хатиною», «колон», «пікулій».

Сюжетна розповідь

Уявіть собі власника великого маєтку в Італії. Він розповідає своєму другові, що приїхав до нього здалеку: «Ти бачиш, що в моєму маєтку на різних роботах зайнято багато рабів. Всі вони люди погані, ні на що не здатні».

— За що ж ти гніваєшся на них? — питає його друг.

— Розсуди сам, — відповідає володар маєтку. — Вони ж ліниві, волів та іншу худобу випасають погано, так-сяк обробляють виноградники. Простежити за усіма важко: не встигли наглядачі відвернутися, а вони вже кидають роботу. Знаряддя праці вони не бережуть, до того ж всі вони злодії: так і намагаються вкрасти то виноград, то оливки, то зерно!

А днями я ненадовго поїхав, так послухай тільки, що вони вигадали. Канаву за городами прикрили хмизом, підвели до неї найкращого бика, той оступився, впав і зламав собі ногу. Коли я повернувся, наказав побити винних палками. Я б їх побив до смерті, — понизивши голос, зізнався господар, — та боюсь, що вони повстануть. У маєтку рабів декілька сотень. А охорона маленька.

Запитання

  • 1. Чим був незадоволений господар маєтку?
  • 2. Як він пояснював таку поведінку рабів?
  • 3. Чому саме таким було ставлення рабів до праці?
  • 4. Чим загрожувала господарю велика кількість рабів у маєтку?

Розповідь учителя про занепад господарства, заснованого на використанні рабської праці, й поширення оренди.

Рольова гра

Ось багатій пропонує вільному бідняку:

— Хочеш отримати на деякий час ділянку землі?

— А на яких умовах?

— Збереш врожай: дві третини собі, одну третину за користування землею віддаси мені.

— Згоден, але у мене нема нічого, крім рук.

— Знаю. Візьмеш у мене у борг гроші, купиш пару волів, плуг, зерно на насіння, робочий інвентар. Розбагатієш — віддаси.

Працюємо з підручником

Прочитати текст підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 245; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 255).

Працюємо з поняттями

«Сенатські» імператори — імператори, яких проголошував сенат. «Солдатські» імператори — імператори, поставлені при владі своїми легіонами.

Розповідь учителя про послаблення військової могутності Римської імперії та посилення нападів завойовників.

III. Закріплення вивченого матеріалу

  • 1. Назвіть причини економічної кризи ІІ-ІІІ ст. н. е.
  • 2. Хто такі колони? Чим вони відрізняються від «рабів з хатинками»?
  • 3. Що таке правління «солдатських» імператорів?
  • 4. Кого римляни називали «варварами»? Чому варвари нападали на Рим?

Вправа «Мікрофон»

Учні по черзі висловлюють власну думку щодо причин вторгнення варварських племен на територію Римської імперії.

IV. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 47; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 51, С. 254-255).