Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 57

УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ «ПАДІННЯ РЕСПУБЛІКИ ТА РАННЯ РИМСЬКА ІМПЕРІЯ»

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми; формувати вміння узагальнювати, порівнювати, висловлювати власну думку.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Урок проходить у вигляді змагання між двома командами.

II. Узагальнення та систематизація знань

1 етап

Дві команди отримують картки з завданнями.

Заповнити таблицю про природно-географічні особливості Італії та Греції, вписавши цифри у відповідні колонки таблиці.

Італія

Греція

  • 1-а команда. 1) Альпійські гори; 2) Балканський півострів; 3) річка Тибр; 4) Етрурія; 5) гора Олімп; 6) Аттика.
  • 2-а команда. 1) Апеннінські гори; 2) Лаконіка; 3) Апеннінський півострів; 4) острів Крит; 5) річка По; 6) острів Сицилія.

2 етап. «Вислови крізь віка»

Команди повинні визначити, хто, коли, за яких умов виголосив нажченаведені висловлювання.

1-а команда

  • 1. «Прийшов, побачив, переміг!»
  • 2. «Царів обирати більше не будемо, встановимо республіку».

2-а команда

  • 1. «Карфаген має бути зруйнованим, і він буде зруйнованим».
  • 2. «Жереб кинуто!»

3-й етап. «Наведіть лад»

Команди повинні привести у відповідність імена богів і сферу їх діяльності.

1-а команда

1) Юпітер

А) Богиня Місяця і полювання

2) Юнона

Б) Бог грому і блискавки

3) Меркурій

В) Бог вогню і ковальства

4) Діана

Г) Богиня шлюбу і родючості

5) Плутон

Д) Бог торгівлі

6) Вулкан

Е) Бог підземного царства

Відповідь: 1 Б; 2 Г; 3 Д; 4 А; 5 Е; 6 В.

2-а команда

1) Сатурн

А) Богиня мудрості

2) Нептун

Б) Богиня квітів і юності

3) Венера

В) Богиня краси і кохання

4) Вак

Г) Бог часу і посівів

5) Флора

Д) Бог морів

6) Мінерва

Е) Бог виноградарства і виноробства

Відповідь: 1 Г; 2 Д; 3 В; 4 Е; 5 Б; 6 А.

4 етап. «Упізнай героя»

Команди повинні упізнати імена римських імператорів за портретами, фактами і висловлюваннями.

1-а команда

  • 1. Портрет Юлія Цезаря. Він говорив: «Краще бути першим в провінції, ніж другим в Римі». Його ім’я дало назву календарному місяцю, а сімейним прізвиськом почали називати всіх імператорів.
  • 2. Портрет Веспасіана Флавія. Єдине, за що йому дорікали, — це любов до срібла. Син дорікав йому тому, що він запровадив податки на громадські туалети, заявивши: «Гроші не пахнуть».

2-а команда

  • 1. Портрет Октавіана Августа. Він зухвало заявляв: «Я прийняв Рим цегляним, а нащадкам залишаю мармуровим». За нього Римська держава стала називатися імперією.
  • 2. Портрет Нерона. Він влаштував пожежу в Римі, щоб отримати натхнення для написання поеми про пожежу Трої. Щоб не потрапити до рук ворогів, наказав своєму служнику заколоти його кинджалом і, помираючи, виголосив: «Який великий артист помирає!»

5 етап. «Крилаті вислови»

Команди повинні пояснити, що означають крилаті вислови, та розказати історію їх походження.

1-а команда

  • 1. «Гуси Рим врятували».
  • 2. «Перейти Рубікон».

2-а команда

  • 1. «Іти, Бруте!»
  • 2. «Піррова перемога».

III. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання, повторити основні положення теми, дати, поняття, визначення, крилаті вислови, імена історичних діячів, пам’ятки архітектури.