Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 55

ТЕМА. МІСТО РИМ І ЖИТТЯ ЙОГО МЕШКАНЦІВ

Мета: сформувати уявлення про місто Рим та його мешканців, їхні життя і побут, традиції та систему освіти й виховання; дати характеристику відомим римським спорудам та пам’ятникам; розвивати вміння порівнювати історичну інформацію.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас», ілюстрації до теми.

Поняття: «інсули», «домус», «клоака», «туніка», «тога», «терми», «педагог», «форум», «матрона», «патер», «граматика», «луду», «ритор».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Актуалізація опорних знань

  • 1. Коли був заснований Рим?
  • 2. Хто, згідно з легендою, є засновником Рима?
  • 3. У перші століття нашої ери Рим налічував близько мільйона жителів. Як ви вважаєте, чому його населення весь час зростало?

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя про подорож Римом супроводжується роботою учнів з ілюстраціями.

Гра «Знайди відмінності»

Учні, заслухавши зачитані вчителем уривки й розглянувши ілюстрації, по черзі називають відмінності у способі життя бідняків та багатіїв. Виграє найбільш уважний.

Уявна екскурсія Форумом Романум

Один з учнів отримав домашнє завдання підготувати невелику доповідь про Форум.

Працюємо по групах

Поділити клас на три групи. Прочитати текст підручника (С. Голованов, Костирко С. Історія стародавнього світу, § 45 С. 238-239; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 49, С. 244-246) і скласти міні-розповідь.

  • 1-а група. Побут римських громадян.
  • 2-а група. Звичаї та традиції.
  • 3-я група. Римська сім’я та виховання дітей.

Додаткова інформація

Їжа

Раби подали закуски, з яких починався римський обід: яйця, салати, устриці, мариновану рибу. Коли гості закусили, почався власне обід. Чого тільки не з’являлося на багатих столах: смажені журавлі, лелеки, голуби, бекаси, павичі... Особливо смакували паштетами з... язичків, брали різні копченості, варені та кров’яні ковбаси, сосиски... На завершення обіду подавали пироги з найрізноманітнішими начинками, а на трете — десерт..., фрукти, мариновані й солоні гриби, печива, тістечка. Насамкінець десерту...- сніг, облитий медом.

Хто з ремісників чи міської бідноти не мав удома традиційного обіду, що складався, як звичайно, з пульти — міцної юшки з бобового, ячного чи пшеничного борошна, тертого сиру і меду, той обідав на вулиці.

Одяг

Чоловіки одягалися одноманітно — білі вовняні тоги... Натомість вбрання жінок вирізнялося вишивками, яскравими тканинами, каймами. Поверх довгої, до кісточок туніки заможні римлянки носили столу. У багатьох стола була справжнім витвором мистецтва — вишивки, узори із самоцвітів. Дівчата носили поверх туніки ще одну туніку, коротку, з рукавами до ліктів. І жінки, і дівчата, виходячи з дому, накидали... плащ — палу... На голові — прозорий серпанок, що кріпився до круглої шапочки, оздобленої золотою чи срібною сіткою. Черевики — найдорожчі, теж оздоблені самоцвітами.

Гладіаторські та морські бої, цькування звірів

З часом з’являються криваві видовища, що набули величезної популярності серед римських громадян. Найпопулярнішими були гладіаторські бої, які брали початок ще від етруських поховальних звичаїв (людських жертвоприношень). До середини III ст. н. е. вони перетворюються на публічне видовище, що проводилось в амфітеатрі. Бої могли тривати дуже довго. Наприклад, імператор Траян влаштовував бої, що тривали 117 днів. На штучних озерах інсценувалися відомі морські битви.

З початку II ст. н. е. у звичку входить цькування диких звірів, яке теж проводили в амфітеатрі. Іноді це було просто полювання на безпечних тварин, а іноді звірів нацьковували одне на одного або на людей.

Більшість римських громадян не бажали працювати, вважаючи це обов’язком рабів, і вимагали лише «Хліба та видовищ!»

Працюємо з поняттями

Лудус — початкова школа в Давньому Римі.

Граматика — середня школа в Давньому Римі.

Ритор — вчитель красномовства.

Клоака — каналізація.

Патер — голова римської родини.

Матрона — заміжня жінка, мати сімейства.

Форум — центральна площа.

Терми — лазні, якими користувався міський плебс.

Поняття необхідно записати в зошити.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

  • 1. Ви — житель Рима. Як ви проводите своє дозвілля? Які громадські місця ви полюбляєте відвідувати найбільше?
  • 2. Чи схожими були розваги римлян та греків?

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 45; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 49, С. 241-242, 244-248).