Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 54

ТЕМА. РИМСЬКА РЕЛІГІЯ ТА КУЛЬТУРА

Мета: сформувати уявлення про римську релігію та культуру, досягнення римського мистецтва, видатних римських митців; розкрити особливості впливу на римське суспільство культур інших народів; розглянути досягнення римської культури та науки; порівнювати грецьку та римську культури, висловлювати власну точку зору.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: «арка», «акведук», Колізей, «мозаїка», «римське право», «тріумфальні арки», «бетон».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Тема уроку та план вивчення нового матеріалу записані на дошці, запис закрито. Учитель сприяє самостійному цілепокладанню учнів.

Завдання учням

  • 1. Знайдіть ключовий термін у записі теми уроку. Поставте запитання до цього слова.
  • 2. Дайте визначення поняття «релігія».
  • 3. Дайте визначення поняття «культура».

Учитель відкриває запис плану вивчення нового матеріалу. Пропонує сформулювати завдання уроку.

III. Вивчення нового матеріалу

Працюємо з таблицею

Учні мають опрацювати текст підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 232; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, міфологічний словничок на другому форзаці підручника) і заповнити таблицю «Боги Греції та Риму».

Грецькі боги

Римські боги

Що уособлювали

Зевс

Юпітер

Бог неба й блискавок

Арес

Афродіта

Гера

Афіна

Гермес

Посейдон

Артеміда

Аїд

Деметра

Працюємо по групах

Клас ділиться на чотири групи. Учні мають опрацювати відповідний матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 44; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 235-236; С. 239; С. 242-244), заповнити таблицю «Діячі римської культури доби Республіки».

  • 1-а група. Римська культура доби республіки.
  • 2-а група. Культура імператорського Риму.
  • 3-я група. Основні архітектурні пам’ятки.
  • 4-а група. Римське мистецтво.

Діячі культури доби Республіки

Представник

Галузь

Досягнення

Марк Туллій Цицерон

Філософія, право

Розвинув вчення, започатковані греками, був прекрасним оратором та юристом

Марк Теренцій Варрон

Наукова література

Трактат «Про сільське господарство»

Юлій Цезар

Література

«Записки про Галльську війну»

Тіт Макцій Плавт

Драматургія

Автор численних комедій. Переробляв грецькі комедії на «римський лад»

Гай Валерій Катулл

Поезія

Ліричні твори, що оспівували кохання

Тіт Лукрецій Кар

Література, філософія

«Про природу речей» — філософський твір, написаний у віршах

Діячі культури імператорського Риму

Представник

Галузь

Досягнення

Публій Вергілій

Література

Поема «Енеїда»

Квінт Горацій

Література

Поезії на теми кохання

Публій Овідій

Література

Поеми «Метаморфози», «Мистецтво кохання»

Тіт Лівій

Історія

«Історія Риму від заснування міста»

Корнелій Тацит

Історія

«Історія»

Плутарх

Історія

«Паралельні життєписи». Залишив 46 біографій видатних діячів грецької та римської історії

Луцій Анней Сенека

Філософія

Учитель і вихователь Нерона, розвинув філософію стоїцизму

Завдання та запитання

1. В поемі «Енеїда» Вергілій писав:

Ты же народами правь, о римлянин!

Вот искусство твоё: всех побеждённых щадить,

Войной смиряя надменных.

  • а) Що прославляє і передбачає Вергілій у своїх віршах?
  • б) Чиї інтереси він відображує?

2. Доведіть на прикладах, що, створюючи власне мистецтво, римляни мали за зразок грецьке мистецтво.

3. Розгляньте римські архітектурні споруди. Поділиться своїми враженнями? Як на них позначився вплив грецької архітектури?

4. Римський поет писав: «Греція, взята в полон, переможців диких полонила, несучи в Лацій (тобто в Рим) суровий мистецтво». Що хотів даними словами сказати поет?

5. Хто такий Меценат? Чому це власне ім’я стало загальною назвою?

6. «Рим завоював світ не тільки мечем — він переміг його своєю культурою» . Поясніть значення цього вислову, висловіть свою думку.

IV. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 44, С. 232-236; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 235-236, 239, 242-244).