Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

ТЕМА 9. ПАДІННЯ РЕСПУБЛІКИ ТА РАННЯ РИМСЬКА ІМПЕРІЯ

УРОК 52

ТЕМА. ДИКТАТУРА ГАЯ ЮЛІЯ ЦЕЗАРЯ

Мета: з’ясувати причини встановлення диктатури Гая Юлія Цезаря, розглянути діяльність другого тріумвірату; дати характеристику історичним особам; розвивати вміння критично мислити, аналізувати та порівнювати історичну інформацію, висловлювати власну точку зору.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: «громадянська війна», «диктатура», «імператор».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Актуалізація опорних знань

  • 1. Пригадайте визначення поняття «тріумвірат».
  • 2. Хто входив до складу першого тріумвірату?

III. Вивчення нового матеріалу

Метод «Мікрофон»

Що вам відомо про Гая Юлія Цезаря?

Працюємо з історичним джерелом

Прочитати характеристику Цезаря за Плутархом або Светонієм (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 224; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 229) і дати відповідь на запитання.

  • Які риси характеру допомогли Цезарю здобути перемогу?

Коментоване читання

Опрацювати матеріал підручника про перебіг подій громадянської війни (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 222-223; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 230-231) і дати відповіді на запитання до нього.

Громадянська війна — збройна боротьба між громадянами однієї держави.

Вправа «Чиста дошка»

На дошці записані запитання. Якщо відповідь на запитання знайдена, воно витирається. Робота продовжується доти, поки дошка не залишиться чистою.

  • 1. Коли і де була розбита армія Помпея?
  • 2. Кого у боротьбі за єгипетський трон підтримав Цезар?
  • 3. Коли й у зв’язку з якими подіями Цезар виголосив: «Прийшов, побачив, переміг!»? Що означає цей вислів?
  • 4. Скільки тріумфів було у Цезаря? Назвіть їх.
  • 5. Хто виступив проти Цезаря в 45 р. до н. е.? Чим закінчилась ця битва?

Працюємо з підручником

Прочитати текст підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 223; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 231-232), написати тези про діяльність Юлія Цезаря.

Розповідь учителя про змову й убивство Юлія Цезаря.

Запитання

Римський оратор Цицерон після вбивства Цезаря писав: «Тиран загинув, а тиранія жива». Що хотів цим сказати Цицерон? Поясніть зміст його слів.

Розповідь учителя про створення другого тріумвірату.

Працюємо з порівняльною таблицею

Питання

Другий тріумвірат

1. Роки існування

43-32 рр. до н. е.

2. Склад учасників

Октавіан Август

Марк Антоній

Марк Емілій Лепід

3. Мета створення

Тріумвіри вирішили взяти владу у свої руки на п’ять років, щоб навести в державі лад

4. Результати діяльності

У Римі була встановлена диктатура трьох полководців

5. Причини розпаду

Кожен із тріумвірів прагнув одноосібної влади, через що між ними розпочалася війна

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Встановіть хронологічну послідовність подій.

  • а) Утворення першого тріумвірату;
  • б) утворення другого тріумвірату;
  • в) диктатура Гая Юлія Цезаря;
  • г) галльський похід Гая Юлія Цезаря.

2. У зв’язку з якими подіями прозвучали ці висловлювання.

  • а) «Жереб кинуто!»
  • б) «Прийшов, побачив, переміг!»
  • в) «І ти, Бруте?»

Відповідь:

  • а) Рішучий крок Юлія Цезаря в січні 49 р. до н. е., коли той перейшов через річку Рубікон, яка відділяла Галлію від Італії, що поклало початок громадянській війні.
  • б) Легка та швидка перемога Юлія Цезаря над понтійським царем.
  • в) Зрада тих, від кого Юлій Цезар цього не очікував.

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 42, С. 222-225; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 46, С. 230-232, § 47, С. 233 (п. 1).