Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 51

УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ «ДАВНІЙ РИМ У VIII–I СТ. ДО Н. Е.»

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми; вдосконалити вміння встановлювати зв’язок між причинами та наслідками історичних подій, давати характеристику історичним особам та їхній ролі в історії; формувати вміння порівнювати, критично мислити, висловлювати власну думку та поважати думку інших.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006, С. 223), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006, С. 231-232), роздавальний матеріал, ілюстрації до теми.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Назва теми записана на дошці. Учитель пропонує назвати основні питання, які були розглянуті в ході вивчення теми.

III. Узагальнення та систематизація знань

Завдання за картою

Завдання за картою можна виконати письмово, обмінятися з сусідом по парті і провести перевірку, використовуючи правильні відповіді, надані вчителем.

  • 1. Покажіть на карті Апеннінський півострів. Визначте його географічне положення.
  • 2. Назвіть племена, що населяли Апеннінський півострів.
  • 3. Порівняйте природні умови Греції та Італії.
  • 4. Які гори відокремлюють Італію від материкової частини Європи?
  • 5. Які гори простягаються уздовж усього Апеннінського півострова?
  • 6. Які моря омивають Апеннінський півострів?
  • 7. Яке місцеположення міста Рим?
  • 8. Яку територію охоплювала Римська держава близько 500 р. до н. е.?
  • 9. Які частини Італії перебували під владою Риму перед Першою Пунічною війною?
  • 10. Як розташовані острови Корсика та Сардинія відносно Апеннінського півострова? Кому вони належали до Пунічних воєн?
  • 11. Де розташований острів Сицилія? Кому він належав до Пунічних воєн?
  • 12. Яким було місцеположення Карфагенської держави відносно Римської держави?
  • 13. Яким був шлях війська карфагенян до Італії під час Другої Пунічної війни?
  • 14. Які гори довелося долати Ганнібалу на шляху до Італії під час Другої Пунічної війни?
  • 15. Які країни завоювала Римська держава протягом II ст. до н. е.?
  • 16. Яка територія належала Римській державі на кінець II ст. до н. е.?

Працюємо з таблицями

1. Заповніть таблицю про природно-географічні особливості Італії та Греції, вписавши у колонки таблиці відповідні цифри.

Італія

Греція

  • 1) Альпійські гори.
  • 2) Апеннінський півострів.
  • 3) Апеннінські гори.
  • 4) Апулія.
  • 5) Аттика.
  • 6) Балканський півострів.
  • 7) Гора Олімп.
  • 8) Етрурія.
  • 9) Лаконіка.
  • 10) Лацій.
  • 11) Острів Евбея.
  • 12) Острів Крит.
  • 13) Острів Сицилія.
  • 14) Річка По.
  • 15) Річка Тибр.

Відповідь

Італія: 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10, 13, 14, 15.

Греція: 5, 6, 7, 11, 12.

2. Доберіть до наведених імен відповідні характеристики.

1) Гай Марій

А) Полководець Карфагену, який керував армією пунійців під час Другої Пунічної війні

2) Ганнібал

Б) Народний трибун, який виступав за перерозподіл державних земель серед найбідніших громадян Риму

3) Корнелій Сулла

В) Полководець, 6 разів обраний консулом, який здійснив військову реформу, що перетворила римську армію на найману

4) Мітрідат Євпатор

Г) Цар держави на північному узбережжі Малої Азії, який воював з Римом

5) Спартак

Д) Гладіатор, який очолив найбільше за всю історію Риму повстання рабів

6) Тіберій Гракх

Е) Римський диктатор, з ім’ям якого пов’язують початок першої громадянської війни в Римі

Відповідь: 1 В; 2 А; 3 Е; 4 Г; 5 Д ; 6 Б.

3. Установіть відповідність між поняттями і визначеннями.

1) Народний трибун

А) Посадовець, який обирався плебеями для захисту їхніх прав та інтересів у сенаті

2) Диктатор

Б) Посадовець, який перевіряв сенат, стежив за моральністю громадян

3) Цензор

В) Найвищий посадовець у державі, якого призначали за надзвичайних обставин на шість місяців

Відповідь: 1 А ; 2 В; 3 Б.

IV. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання, повторити основні поняття, дати, події теми (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 37-41; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 42-45).