Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 49

ТЕМА. РИМСЬКА РЕСПУБЛІКА V – СЕРЕДИНИ III СТ. ДО Н. Е.

Мета: дослідити процес створення Римської республіки, розкрити причини та наслідки боротьби плебеїв та патриціїв, познайомити учнів із завоюваннями Римом Італії та наслідками Пунічних воєн; розвивати вміння давати характеристику історичним особам, аналізувати, порівнювати, критично мислити, працювати в групах, висловлювати власну думку, толерантно ставитися до думок інших.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: «республіка», «консул», «нобілі», «вершники», «плебс», «пролетарі», «народні трибуни», «вето», «диктатор», Пунічні війни, Карфаген.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Вивчення нового матеріалу

Учитель знайомить учнів з організацією влади в Римі за часів республіки, учні складають схему «Римська республіка».

Працюємо з поняттями

Записати в зошити визначення понять: «патриції», «плебеї», «вершники».

Вправа «Коло ідей»

Прочитати текст підручника (Голованов С., Костирко С., С. 206-207; Шалагінова О., Шалагінов Б., С. 209) й назвати права, які отримали плебеї у боротьбі з патриціями.

Працюємо в парах

За допомогою тексту підручника поясніть такі вислови:

  • «Гуси Рим урятували»;
  • «Піррова перемога»;
  • «Горе переможеним».

Пара, яка швидше за інших виконає завдання, отримає додаткові бали до оцінки.

Працюємо у групах

Поділити клас на три групи. Кожна група опрацьовує відповідний текст підручника і відповідає на питання. Результатом роботи в групах повинна стати заповнена текстова таблиця «Пунічні війни».

1-а група. «Перша Пунічна війна» (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 209-210; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 213).

  • 1. Чому війни, що почалися між Римом та Карфагеном, отримали назву Пунічних? Назвіть причини війни.
  • 2. Хто такий Гамількар Барка?
  • 3. Назвати хронологічні рамки війни.
  • 4. Хто переміг та якими були результати?

2-а група. «Друга Пунічна війна»(Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 210-211; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 213-215).

  • 1. Що стало приводом до початку Другої Пунічної війни? Назвіть її хронологічні рамки.
  • 2. Хто такий Ганнібал? Поясніть вислів «клятва Ганнібала».
  • 3. Покажіть по карті шлях війська Ганнібала до Рима.
  • 4. Хто такий Публій Корнелій Сципіон? Якою була його роль в історії цієї війни?
  • 5. Хто переміг у Другій Пунічній війні, які її результати?

3-я група «Третя Пунічна війна» (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 211-212; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 215-216)

  • 1. Поясніть походження вислову «А втім, Карфаген має бути зруйнований». Кому він належить?
  • 2. Назвіть хронологічні рамки Третьої Пунічної війни. На якій території вона відбувалася?
  • 3. Наведіть факти мужності захисників Карфагена.
  • 4. Хто був на чолі римського війська?
  • 5. Назвіть переможця та результати цієї війни.

Подія

Роки

Хто переміг

Значення

Перша Пунічна війна

264-241 рр. до н. е.

Рим

Рим отримав Сицилію, Карфаген мав сплатити контрибуцію та повернути без викупу полонених

Друга Пунічна війна

218-201 рр. до н. е.

Рим

Рим здобув нові заморські території: Іспанію, Північну Італію. Карфаген мав знищити свій флот, сплатити контрибуцію, не мав права без дозволу Риму вести будь-яку війну

Третя Пунічна війна

149-146 рр. до н. е.

Рим

Рим став повним володарем Середземномор’я. Карфаген був знищений

III. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Вгадай героя»

  • 1. Він походив із відомого роду полководців Карфагену — Барка, що у перекладі означало «Блискавка». (Гамількар)
  • 2. Він походив із старовинного патриціанського роду Корнеліїв, був консулом. За успішне здійснення висадки римського війська у 204 р. до н. е. в Африці дістав прізвисько Африканський. (Сципіон)
  • 3. Консервативний політичний діяч Риму, автор книги «Про сільське господарство», учасник Другої Пунічної війни, критикував Сципіона за надмірну поміркованість у боротьбі з пунами. Щоразу свою промову в сенаті з будь-якого приводу завжди закінчував словами: «А Карфаген має бути зруйнований!» (Катон)
  • 4. Ім’я цього видатного діяча Карфагену у перекладі означає «Дар Ваала», син полководця Гамількара Барки. Уславився тривалою війною проти Риму на його власній території. У 183 р. до н. е., щоб не потрапити до рук римлян, отруївся. (Ганнібал)

IV. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 38, 39; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 43, 44).

2. Додаткове завдання за бажанням: скласти розповідь про римську армію.