Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 44

ТЕМА. СХІДНИЙ ПОХІД АЛЕКСАНДРА МАКЕДОНСЬКОГО

Мета: познайомити учнів з подіями Східного походу; розкрити причини перемог Александра Македонського та утворення його імперії; розглянути роль Александра Македонського в історії; розвивати вміння критично мислити, працювати в групах та висловлювати власну думку.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: Геллеспонт, Персеполь, «імперія».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Повторення вивченого матеріалу

1. Скориставшись картою в підручнику або атласі, дайте відповіді на питання:

  • а) Яким було розташування Македонії відносно Греції?
  • б) Яке місто було столицею Македонії за Філіппа II?
  • в) Як відносно столиці Македонії розташовувалося місто Херонея?

2. Якими були причини послаблення Еллади в IV ст. до н. е.?

3. Що сприяло перетворенню Македонії на сильну державу?

4. На які два табори поділились афіняни у своєму ставленні до Філіппа II?

5. Назвіть риси характеру Александра, які сприяли тому, що він став видатною людиною.

III. Вивчення нового матеріалу

Робота в малих групах. Гра «Військові репортери»

Кожна група отримує завдання опрацювати відповідний матеріал підручника (Голованов С. Костирко С. 188; Шалагінова О., Шалагінов Б., С. 192-196) й підготувати військовий репортаж з місця події (від першої особи).

Теми репортажів

  • 1. Битва на р. Гранік.
  • 2. Битва при Іссі.
  • 3. Облога Тира.
  • 4. Греки в Єгипті.
  • 5. Битва при Ґавґамелах.
  • 6. Остаточна поразка і смерть Дарія III.
  • 7. Завоювання Середньої Азії.
  • 8. Похід в Індію та повернення до Вавилону.

Представники груп виступають відповідно до хронологічного порядку подій.

Запитання

  • 1. Яку назву має країна, створена шляхом приєднання багатьох підкорених країн?
  • 2. Які держави Давнього Сходу були імперіями?

Вправа «Коло ідей»

Прочитайте текст підручника (Голованов С. Костирко С., С. 191; Шалагінова О., Шалагінов Б., С. 196) і назвіть заходи, яких ужив Александр Македонський для зміцнення своєї імперії.

Вправа «Мозковий штурм»

Учні висловлюють свої думки щодо причин розпаду імперії Александра Македонського.

Вправа «Коло ідей»

Уявіть, що Александр дожив до глибокої старості. Як, на вашу думку, могла б скластися доля його імперії та всього світу?

Вправа «Займи позицію»

Ким, на вашу думку, був Александр Великий: мудрим правителем чи жорстоким тираном? Поясніть свою точку зору.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Визначте за описом, про які битви та епізоди з життя Александра Македонського йдеться.

  • 1. «Александр не стримав гніву, який зазвичай міг опанувати. «Так ви, — вигукнув він, — покладаючись на те, що займаєте острів, зневажаєте наше сухопутне військо? Але я невдовзі покажу вам, що ви живете на материку! Знайте ж: або ви впустите мене у ваше місто, або я візьму його силою». (Захоплення Тира)
  • 2. «Тоді варвари пустили на Александра свої колісниці з косами, розраховуючи, у свою чергу, спричинити розлад у його фаланзі. Тут вони абсолютно помилилися. Одні колісниці... зустрічали градом дротиків, як тільки вони наближалися; на інших у візників виривали віжки, їх самих стягували вниз, а коней убивали. Деяким вдалося проскочити крізь ряди: солдати розступилися, як їм і було наказано, перед колісницями, що мчалися». (Битва при Ґавґамелах)
  • 3. «У Мазака, перса, якого Дарій поставив сатрапом, не було власного війська, і він, дізнавшись про результат битви при Іссі, про ганебну втечу Дарія і захоплення Александром Сирії, Фінікії і значної частини Аравії, без перешкод впустив Александра до країни та її міст». (Вступ до Єгипту)

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 35, С. 187-191; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 40, С. 192-197).