Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

ТЕМА 7. ЕЛЛІНІЗМ

УРОК 43

ТЕМА. КРИЗА ГРЕЦЬКОЇ ДЕРЖАВНОСТІ ТА ПІДНЕСЕННЯ МАКЕДОНІЇ

Мета: визначити причини політичної роздробленості Греції в середині IV ст. до н. е. та посилення могутності за часів Філіппа II, охарактеризувати його реформи; давати характеристику історичним особам; формувати навички критичного мислення.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: Македонія, «гетайри», «македонська фаланга», «філіппіки».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Актуалізація опорних знань

Установіть відповідність між поняттями та поясненнями.

1) Афіни

А) Докорінна перебудова

2) Реформа

Б) Об’єднання держав зі спільною метою

3) Союз

В) «Грецією» її назвали римляни

4) Фаланга

Г) Один з головних центрів ахейської цивілізації

5) Еллада

Д) Грецький бойовий порядок у вигляді щільно зімкнених шеренг важкої піхоти

Відповідь: 1 Г; 2 А; 3 Б; 4 Д; 5 В.

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя про протистояння Афін та Спарти, що супроводжується показом по карті.

Запитання класу

  • 1. Чим можна пояснити суперництво між грецькими містами-державами? До чого це може призвести?
  • 2. Грецькі багатії потай присягнулися: «Клянусь бути вічним ворогом народу і принести йому стільки зла, скільки зможу». Який висновок можна зробити з даного висловлювання?

Розповідь учителя про створення македонського царства.

Завдання класу

Користуючись картою, охарактеризуйте географічне положення Македонії.

Самостійна робота

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 185) й визначити, які реформи здійснив Філіпп II.

Вправа «Коло ідей»

Учні називають по одній реформі Філіппа II, що можна відтворити у вигляді схеми.

Реформи Філіппа II

Формування поняття

Гетайри (від грец. «друзі») — важко озброєна кіннота, що була ударною силою македонського війська.

Розповідь учителя про боротьбу прихильників і супротивників Філіппа II в Афінах.

Вправа «Займи позицію»

Уявіть, що ви — представники афінського суспільства. Чиї заклики — Ісократа чи Демосфена — ви б підтримали? Займіть позицію. Поясніть свій вибір.

Робота з текстом. Характеристика особистості

Плутарх. З біографії Александра Македонського.

Підкресліть однією рискою слова, які свідчать про рівень освіченості Александра, двома — про його силу духу, рішучість, честолюбство.

«На питання друзів, чи не хотів би він взяти участь в Олімпійських іграх (а бігав він швидко), Александр відповів: «Так, але якщо тільки моїми суперниками будуть царі». ...Щоразу, коли надходило повідомлення про те, що Філіпп завоював якесь місто, Александр слухав це без радості, а перед своїми ровесниками навіть дорікав: «Хлопці, мій батько встигне все захопити, так що не залишить мені з вами ніякої можливості здійснити великий і блискучий подвиг».

...Александр від природи любив літературу і багато читав. Він казав, що читання «Іліади» — це засіб виховання в собі військової доблесті. ...Коли Александр захопив Фрігію з містом Гордієм, він побачив тут славнозвісну колісницю з вузлом з кори терну і почув переказ про те, що хто цей вузол розв’яже, той стане володарем світу. Оскільки кінці вузла були сховані, а сам вузол був дуже заплутаний, Александр розрубав його мечем».

IV. Закріплення знань

  • 1. Установіть в даних словосполученнях причину та наслідок.
  • 2. Занепад Греції у IV ст. до н. е. — політична боротьба в середині грецьких держав.
  • 3. Ворожнеча грецьких держав між собою — послаблення Греції у IV ст. до н. е.

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 34, С. 184-186; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 39, С. 190-192).