Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас
ТЕМА 7. ЕЛЛІНІЗМ
УРОК 43
ТЕМА. КРИЗА ГРЕЦЬКОЇ ДЕРЖАВНОСТІ ТА ПІДНЕСЕННЯ МАКЕДОНІЇ
Мета: визначити причини політичної роздробленості Греції в середині IV ст. до н. е. та посилення могутності за часів Філіппа II, охарактеризувати його реформи; давати характеристику історичним особам; формувати навички критичного мислення.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».
Поняття: Македонія, «гетайри», «македонська фаланга», «філіппіки».
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
II. Актуалізація опорних знань
Установіть відповідність між поняттями та поясненнями.
1) Афіни |
А) Докорінна перебудова |
2) Реформа |
Б) Об’єднання держав зі спільною метою |
3) Союз |
В) «Грецією» її назвали римляни |
4) Фаланга |
Г) Один з головних центрів ахейської цивілізації |
5) Еллада |
Д) Грецький бойовий порядок у вигляді щільно зімкнених шеренг важкої піхоти |
Відповідь: 1 Г; 2 А; 3 Б; 4 Д; 5 В.
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя про протистояння Афін та Спарти, що супроводжується показом по карті.
Запитання класу
- 1. Чим можна пояснити суперництво між грецькими містами-державами? До чого це може призвести?
- 2. Грецькі багатії потай присягнулися: «Клянусь бути вічним ворогом народу і принести йому стільки зла, скільки зможу». Який висновок можна зробити з даного висловлювання?
Розповідь учителя про створення македонського царства.
Завдання класу
Користуючись картою, охарактеризуйте географічне положення Македонії.
Самостійна робота
Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 185) й визначити, які реформи здійснив Філіпп II.
Вправа «Коло ідей»
Учні називають по одній реформі Філіппа II, що можна відтворити у вигляді схеми.
Реформи Філіппа II
Формування поняття
Гетайри (від грец. «друзі») — важко озброєна кіннота, що була ударною силою македонського війська.
Розповідь учителя про боротьбу прихильників і супротивників Філіппа II в Афінах.
Вправа «Займи позицію»
Уявіть, що ви — представники афінського суспільства. Чиї заклики — Ісократа чи Демосфена — ви б підтримали? Займіть позицію. Поясніть свій вибір.
Робота з текстом. Характеристика особистості
Плутарх. З біографії Александра Македонського.
Підкресліть однією рискою слова, які свідчать про рівень освіченості Александра, двома — про його силу духу, рішучість, честолюбство.
«На питання друзів, чи не хотів би він взяти участь в Олімпійських іграх (а бігав він швидко), Александр відповів: «Так, але якщо тільки моїми суперниками будуть царі». ...Щоразу, коли надходило повідомлення про те, що Філіпп завоював якесь місто, Александр слухав це без радості, а перед своїми ровесниками навіть дорікав: «Хлопці, мій батько встигне все захопити, так що не залишить мені з вами ніякої можливості здійснити великий і блискучий подвиг».
...Александр від природи любив літературу і багато читав. Він казав, що читання «Іліади» — це засіб виховання в собі військової доблесті. ...Коли Александр захопив Фрігію з містом Гордієм, він побачив тут славнозвісну колісницю з вузлом з кори терну і почув переказ про те, що хто цей вузол розв’яже, той стане володарем світу. Оскільки кінці вузла були сховані, а сам вузол був дуже заплутаний, Александр розрубав його мечем».
IV. Закріплення знань
- 1. Установіть в даних словосполученнях причину та наслідок.
- 2. Занепад Греції у IV ст. до н. е. — політична боротьба в середині грецьких держав.
- 3. Ворожнеча грецьких держав між собою — послаблення Греції у IV ст. до н. е.
V. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 34, С. 184-186; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 39, С. 190-192).
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України