Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 42

УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ «ГРЕЦІЯ У V–IV СТ. ДО Н. Е.»

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми; формувати вміння порівнювати, критично мислити, аналізувати, працювати з різними історичними джерелами, висловлювати власну точку зору з приводу тих чи інших подій; виховувати в учнів повагу до історії інших народів.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Клас ділиться на дві команди, що змагаються між собою.

II. Мотивація навчальної діяльності

Назва теми «Греція в V-IV ст. до н. е.» записана на дошці. Учитель пропонує назвати основні питання, які були розглянуті в ході вивчення теми.

III. Узагальнення та систематизація знань

1. Учитель називає географічні об’єкти, команди по черзі називають подію, дати та імена історичних осіб, пов’язаних з ними. У разі неправильної відповіді друга команда може відповісти та отримати додатковий бал.

  • а) Мис Афон;
  • б) Марафонська рівнина;
  • в) о. Саламін;
  • г) Геллеспонт;
  • д) Фермопільська ущелина;
  • е) м. Платеї.

2. Бліц-турнір. Перемагає команда, що дасть більше правильних відповідей.

  • а) Яка система влади склалася в Афінах?
  • б) Поясніть значення поняття «демократія».
  • в) Що таке Перший Афінський морський союз?
  • г) Хто став основним противником Першого Афінського морського союзу?
  • д) Назва народних зборів в Афінах.
  • е) Яку посаду і протягом якого часу обіймав Перікл?
  • ж) Яку назву отримав період правління Перікла?
  • з) Перерахуйте реформи, здійснені Періклом.
  • і) Яку назву отримала боротьба між Першим Афінським морським союзом та Пелопоннеською лігою?
  • к) Хто переміг у Пелопоннеській війні?
  • л) Назвіть умови капітуляції Афін.
  • м) Які міста-колонії були засновані греками у Північному Причорномор’ї?
  • н) Назвіть сучасні назви міст: Херсонес, Ольвія, Пантікапей, Феодосія.

3. Поясніть походження висловів.

  • а) «Із щитом або на щиті».
  • б) «Яблуко розбрату».
  • б) «Троянський кінь».
  • г) «Авгієві стайні».
  • 4. Назвіть сучасне значення висловів.
  • а) «Лаконічна мова».
  • б) «Канути в Лету».

5. Дайте відповіді на запитання.

  • а) Про який острів йдеться?

Острів у Греції, присвячений богу Геліосу, променистому богу сонця. За легендою греків, сам Зевс створив цей острів на розраду Геліосу. На цьому острові було головне зображення Геліоса — грандіозна статуя, що увійшла в історію як одне з семи див світу. (Родос)

  • б) Про яких дів йдеться у розповіді?

Вічноюні діви були вигодувані їжею богів амброзією. Граціозні та дужі, такі, що у випадку необхідності могли перетворитися на невидимих, мешкали вони в тихих долинах і ґротах, проводячи час в іграх та танцях, плескаючись у воді та наповнюючи сміхом і піснями все навколо. Греки споруджували на їх честь прекрасні жертовники. Називали їх відповідно до місця перебування: в горах жили ореади, в лісах і гаях — дріади, в морях нереїди, біля струмків та водних джерел — наяди. (Німфи)

6. Бліц-завдання

Кожна команда протягом трьох хвилин повинна дати відповідь на три запитання. На кожне завдання відповідно надається одна хвилина. Бал команда отримує, якщо дасть правильні відповіді на всі три запитання.

  • а) Яку кількість подвигів здійснив Геракл? (12)
  • б) Чи є в грецькій міфології міфи про загибель світу? (Нема)
  • в) Де поселили Мінотавра? (У лабіринті)
  • г) Як ще називають Давню Грецію? (Еллада)
  • д) Як звати богиню кохання, доньку Зевса? (Афродіта)
  • е) Хто був батьком Геракла? (Зевс)

7. «Чорна скриня»

  • 1-а команда. У цій скрині міститься річ, за допомогою якої Тесей знайшов вихід з лабіринту. (Клубок ниток)
  • 2-а команда. У цій скрині знаходиться макет винаходу греків, без якого вони не змогли існувати й спілкуватися з жителями інших країн. (Корабель)

IV. Підбиття підсумків, виставлення оцінок