Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 41

ТЕМА. АНТИЧНІ МІСТА-ДЕРЖАВИ В ПІВНІЧНОМУ ПРИЧОРНОМОР’Ї

Мета: розкрити причини виникнення античних міст-держав у Північному Причорномор’ї; розглянути відносини між античними містами-державами Північного Причорномор’я та сусідніми народами; охарактеризувати господарське та суспільне життя полісів.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, аплікації, історичний атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: Понт Евксинський, Ольвія, Пантікапей, Херсонес, Тіра, Феодосія.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Актуалізація опорних знань учнів

Історичний диктант

Дайте визначення таким поняттям: «амфора», «метрополія», «емпорій», «поліс», Понт Евксинський, «колонія».

Метод «Мікрофон»

  • 1. Пригадайте причини і час Великої грецької колонізації.
  • 2. Назвіть основні напрямки грецької колонізації. Покажіть їх на карті.
  • 3. Пригадайте, які народи мешкали у Північному Причорномор’ї в VI-IV ст. до н. е.

III. Вивчення нового матеріалу

Сюжетне читання за ролями

Від імені автора, двох селян, торгівця, ремісника, знатного грека учні читають нижченаведений текст.

«Греки їхали за море з різних міст. Перед вами Коринф — багате торгове місто. Тут зібралися кілька сотень греків, що мають намір виїхати. Вони знайомляться один з одним, розпитують про причини, за яких кожний залишає рідну домівку.

— Я бідний селянин, — каже один. -Ділянка моя високо в горах, в долині вся земля належить знаті. Скільки не працюй, а залишишся бідним. Може, на чужині я знайду собі кращу долю.

— У мене справи ще гірші, — розповідає другий селянин. — Як поставили у мене на ділянці борговий камінь, немає мені спокою. Весь час думаю: як би не стати рабом-боржником. Кажуть, що за морем є країни, де землі скільки завгодно, і родить вона краще, ніж на берегах Нілу!

Тут до них підійшли двоє добре одягнених греків.

— Хто ви такі? — питають їх. — Не схоже, щоб голод чи борги гнали вас із дому.

— Ви вгадали, — відповідає один з них. — Ми торговці і живемо тут, у Коринфі. Надійні люди розповідали, що в заморських країнах вигідно міняють пшеницю і рабів на розписні вази, вовняні тканини, вино й оливкову олію. Ми попливемо з вами, морська торгівля небезпечна, але вона може збагатити нас.

У розмову втручаються два брати, обидва ткалі-ремісники, що раніше жили на одному з островів Егейського моря.

— Нам довелося назавжди залишити домівку, — розповідають вони. — Ми підняли демос на боротьбу проти знаті. Почалося повстання, але аристократи перемогли, і ми на першому ж човні втекли.

Один з присутніх мовчав, похмуро дивився й у розмову не втручався.

— Хто ти? — спитали його. — Зовні ти схожий на знатну людину. Що тебе спонукало вирушити в далеку путь?

— Ви не помилилися, — відповів чоловік. — Я походжу з давнього знатного роду. Я був правителем у своєму місті. Але однієї ночі вірний служник розповів, що в місті почалося повстання демосу, багато знатних людей вбито у власних ліжках. Ця страшна звістка застала мене зненацька. Як сказав поет: «На корабель біженця я пишний свій дім проміняв».

Так розмовляли між собою ці дуже різні люди».

Запитання

Назвіть причини переселення греків до інших країн.

Розповідь учителя про колонізацію греками Північного Причорномор’я супроводжується показом на карті Херсонеса, Пантікапея, Ольвії.

Самостійна робота

Прочитати текст підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 180-182; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 177-180) і виконати завдання.

1. Із наведеного переліку позначте грецькі колонії у Північному Причорномор’ї.

Карфаген, Керкінітіда, Ольвія, Пантікапей, Регій, Сиракузи, Тарент, Феодосія, Херсонес.

2. Допишіть сучасні назви грецьких колоній:

  • а) Херсонес — «Півострів», ____ ;
  • б) Пантікапей — «Рибний шлях», ____ ;
  • в) Ольвія — «Щаслива», ____ .

3. Опишіть суспільний устрій у грецьких колоніях. Чи відрізнявся він від устрою полісів метрополії?

4. Прочитайте клятву херсонеситів. Які слова у джерелі свідчать про демократичний устрій Херсонеса? Які її твердження варто пам’ятати жителям сучасної України?

5. Колонії вели з метрополією жваву торгівлю. У метрополію колоністи продавали____ . Натомість з ойкумени надходили____ .

6. Назвіть основні заняття жителів колоній.

7. Назвіть спільні ознаки духовного життя міст-колоній Північного Причорномор’я та Греції.

IV. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 179-182; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 177-180).