Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 40

ТЕМА. ГРЕЦЬКА КУЛЬТУРА

Мета: сформувати уявлення про досягнення грецької культури; визначити особливості формування культури; охарактеризувати наукові досягнення греків; визначити місце грецької культури в античній та світовій культурі; розвивати вміння порівнювати культурні досягнення різних народів, критично мислити, працювати в групах, висловлювати власну думку.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: «театр», «комедія», «трагедія», «ораторське мистецтво», «академія», «ліцей», «портик».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Учитель сприяє самостійному цілепокладанню учнів.

  • 1. Знайдіть ключовий термін у записі теми уроку. Поставте запитання до цього слова.
  • 2. Що означає цей термін? (Вчитель на дошці пише термін «культура».)
  • 3. Які асоціації викликає у вас цей термін? (Мистецтво, наука, література, театр і т.д.)

II. Мотивація навчальної діяльності

Вправа «Коло ідей»

Пригадайте, першопочатками яких знань володіли первісні люди, жителі Давнього Сходу.

III. Вивчення нового матеріалу

Учні на попередньому уроці отримали завдання зробити картки про відомих діячів науки. На уроці вони по черзі розповідають декількома реченнями про діячів науки Давньої Греції і прикріплюють картку з його ім’ям до дошки.

У цей час учні класу заповнюють у зошитах таблицю «Представники науки Давньої Греції».

Галузь науки

Представники

Математика

Філософія

Історія

Медицина

Завдання учням

  • 1. У Греції розвивались різні науки, які були відомі й раніше, але одна наука — історія — вперше виникла саме в цій країні. Подумайте, чому історія виникла саме в Греції.
  • 2. Що вивчає історія?
  • 3. У греків був підвищений інтерес до минулого. Чому? Якими історичними подіями вони особливо пишалися?

Робота з текстом по групах

Поділити клас на три групи.

  • 1-а група. «Розвиток літератури».
  • 2-а група. «Виникнення театру».
  • 3-я група. «Ораторське мистецтво».

Прочитати текст, поставити літеру «Т» там, де йдеться про грецький театр, літеру «Л» там, де йдеться про розвиток літератури, та «О» там, де йдеться про ораторське мистецтво.

Текст

Демократичний устрій вимагав від громадян уміння виголошувати промови: на зборах, у суді, перед учнями тощо. Першим учителем риторики був Ісократ. Серед ораторів улаштовувалися змагання, переможців уславлювали. Славетними ораторами були державні діячі Фемістокл, Демосфен, Алківіад, Перікл.

У II пол. VIII ст. до н. е. в Греції виникає писемність. Це дозволило Гомеру записати поеми— «Іліаду» та «Одіссею». Ці поеми — епічні, тобто їх значною мірою можна вважати результатом колективної творчості — народної. Але вже у VIII ст. до н. е. ми маємо приклади й індивідуальної творчості. Гесіод у поемі «Труди та дні» розповів про життя землеробів. Відомою поетесою середини VII ст. до н. е. була Сапфо.

Виникнення театру пов’язано зі святами на честь бога виноробства і виноробів Діоніса. Ці веселі свята називали діонісіями. Музика та співи, танці на честь Діоніса не вщухали кілька днів. Тут же розігрували сцени з його життя. До програми діонісій входили конкурси на кращі хор, п’єсу, актора.

Згодом для проведення діонісій відвели спеціальне місце. Його називали театром, що означає видовище. Майданчик для хору називався орхестра, звідки й пішло сучасне слово «оркестр». За нею влаштовували споруду для перевдягання акторів. Вона називалась скена, тобто сцена. Театральні вистави починались із сьомої години ранку і тривали до заходу сонця. Видатними авторами трагедій були Есхіл, Софокл, Еврипід; комедій — Аристофан.

Завдання

Після розповіді учителя про архітектуру та скульптуру Давньої Греції учні, використовуючи ілюстрації в підручнику, відповідають на запитання.

  • 1. Подивіться на єгипетські піраміди і Парфенон. Яке враження викликають у вас піраміди, а яке — Парфенон? Які особливості ви б відзначили у грецькому храмі?
  • 2. Портик — відкрите приміщення, дах якого підтримували колони. Подумайте, чому в грецьких містах було багато портиків. Як це пов’язано з кліматом?
  • 3. Порівняйте статую Дискобола зі статуєю єгипетського фараона. Які їх головні відмінності?

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Знайди помилку»

Учитель читає текст, а учні знаходять та виправляють помилки.

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 32 С. 174-178; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 36, С. 168-171, 173-177).

2. За бажанням підготувати повідомлення «Афінський Акрополь — пам’ятка архітектури», використавши терміни: Пропілеї, храм Ніки Аптерос, Ерехтейон, Парфенон.