Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 4

ТЕМА. ПОЯВА ЛЮДИНИ СУЧАСНОГО ТИПУ

Мета: ознайомити учнів зі змінами, яких зазнала первісна людина в процесі її розвитку, з’ясувати особливості нової форми людської спільноти; з’ясувати та закріпити поняття «кроманьйонець», «людина розумна», «родова община», «плем’я», «матріархат», «патріархат»; виховувати інтерес до минулого людства.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас», аплікації до теми.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Перевірка домашнього завдання

Учитель вибірково заслуховує та коментує оповідання, підготовлені учнями про життя неандертальців.

Бесіда за запитаннями

  • 1. Яке відкриття неандертальців прискорило розвиток людства?
  • 2. Розкажіть про значення цього відкриття.

III. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Неандерталець був не єдиним типом людини в Європі, що жила в льодовиковий період. Вона була набагато більш розвиненою. Щоправда, з’явилися вона вже тоді, коли історія неандертальців добігала свого кінця, — близько 40 тис. років тому. Через певний час неандертальці безслідно зникли — це стало ще однією поки що нерозв’язаною загадкою для істориків.

Сліди нової людини було знайдено в печері Кро-Маньйон, на півдні Франції. Звідси й умовна назва людини— «кроманьйонець». Кроманьйонець жив у Європі, в тому числі й на території сучасної України.

Працюємо з підручником

Прочитайте текст підручника з описом кроманьйонця, порівняйте його з пралюдиною.

Порівняння можна зробити у такий спосіб: в першу колонку записати характерні особливості пралюдини, а в третю — кроманьйонця. Можна використати ілюстрації.

Завдання

Порівняти поняття і спільні риси вписати в колонку.

Особливості пралюдини

Спільні риси

Особливості кроманьйонців

Формуємо хронологічні вміння

  • 1. Пригадайте, чим зумовлений розподіл первісної історії на палеоліт, мезоліт, неоліт, енеоліт, бронзовий та залізний віки.
  • 2. До якого з цих періодів належить поява типів первісних людей, з якими ми познайомилися на попередніх уроках?
  • 3. На який з цих періодів припадає поява кроманьйонців?

Висновок: вони з’явилися і жили в період палеоліту — давньокам’яного віці, найдовшого періоду в історії людства.

Працюємо з історичним атласом

Знайдіть стоянки кроманьйонців в Європі та в Україні, з’ясуйте, де переважно вони були розташовані.

Учитель. Поява людини сучасного типу була пов’язана з подальшим розвитком знарядь праці. Насамперед вдосконалювалися старі та з’являлися нові знаряддя праці.

Запитання

  • 1. Які основні заняття людей дольодовикового періоду ви знаєте?
  • 2. Як змінюються заняття людей з приходом льодовика?
  • 3. Який вид заняття втрачає своє значення?

Учитель. Виробляти продукти харчування люди ще не вміли. Вони знаходили їх у довкіллі в готовому вигляді. Такий спосіб господарювання називається привласнювальним. З початком потепління, появою численних тварин і птахів люди мали вдосконалювати засоби полювання. Приблизно 10 тис. років тому люди винайшли лук і стріли, які давали змогу полювати на дичину на значній відстані.

Розповідь учителя

Учитель розповідає про основні ознаки родової общини й розподіл праці між чоловіками і жінками. (Визначення понять учні записують у зошити.)

Рід — колектив кровних родичів. Це більш стійка форма об’єднання людей, на відміну від стада. Подальше об’єднання родів призводить до появи родових общин, а союз декількох родових общин утворює плем’я.

Родовий лад — форма організації суспільства у вигляді родових об’єднань.

Запитання

  • 1. Як розподілялася праця в общині? (Треба звернути увагу учнів на те, що в людському стаді поділу праці не було.)
  • 2. Як ви вважаєте, хто керував полюванням, збиральництвом, розподілом здобичі, виготовленням знарядь праці, збереженням вогню? (Старійшина)
  • 3. Хто ж міг стати старійшиною?

Учитель. Праця жінок давала можливість пережити важкі часи в разі невдач на полюванні. Усі члени роду добре усвідомлювали, хто його мати. Жінки відігравали виняткову роль у догляді за дітьми, підтриманні домашнього вогнища. За цих умов жінка відігравала провідну роль в людських колективах. Така форма суспільства отримує назву матріархат. (Визначення записати в зошити)

IV. Підбиття підсумків

Кроманьйонців вважають «людиною розумною». Як вважаєте чому?

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С.29-32; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 18-21, 26-27, 31-32).