Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

ТЕМА 6. ГРЕЦІЯ У V–IV СТ. ДО Н. Е.

УРОК 37

ТЕМА. ГРЕКО-ПЕРСЬКІ ВІЙНИ

Мета: сформувати уявлення про греко-перські війни, стратегію й тактику воюючих держав; визначити причини та наслідки греко-перських війн; розглянути перебіг подій; розвивати вміння працювати в групах, виділяти головне, складати текстові таблиці; формувати негативне ставлення до будь-яких проявів насильства.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: Марафонська битва, «трієра», Перший Афінський (Делоський) морський союз.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Вивчення нового матеріалу

Працюємо з картою

  • 1. Знайдіть на карті територію Перського царства на початку V ст. до н. е.
  • 2. Які народи були завойовані персами на початок V ст. до н. е.?

Робота в групах

Створити 4 групи. Кожна група має опрацювати питання й виконати завдання.

  • 1-а група. Марафонська битва (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 162-163; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 158).
  • 2-а група. Похід Ксеркса. Битва при Фермопілах (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 163-164; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 159-160).
  • 3-я група. Саламінська битва (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 164; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 161).
  • 4-а група. Остаточна перемога греків та її значення. Перший Афінський морський союз (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 165; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 162).

Завдання

  • 1. Прочитати відповідний текст підручника й скласти розповідь за темою.
  • 2. Результатом роботи в групах повинна стати заповнена текстова таблиця.

Дата

Битва

Результати битви

492 р. до н. е.

Початок перського походу проти греків

Внаслідок опору фракійських племен та шторму на морі перська армія вимушена була повернути назад, так і не діставшись материкової Греції

490 р. до н. е.

Марафонська битва

Використовуючи сильні фланги, греки затиснули персів з боків, і ті, побоюючись оточення, вимушені були відступити. Втрати: 6400 персів і 192 грецькі гопліти. Блискуча перемога греків

480 р. до н. е.

Битва при Фермопілах

Героїчна оборона Фермопільського проходу спартанським царем Леонідом з 300 воїнами засвідчила стійкість грецьких воїнів. Загинули через зраду. Перська армія рушила через Фермопіли, зайняла Беотію та вступила до Аттики. Афіни опинилися під загрозою облоги

480 р. до н. е.

Саламінська битва

Морська битва, в якій греки показали перевагу своїх кораблів. Перси повернули назад

479 р. до н. е.

Битва під Платеями та біля мису Мікале

Уперше елліни об’єдналися перед спільним ворогом і перемогли. Залишки перської армії відступили у Фессалію. Біля мису Мікале перський флот зазнав остаточної поразки

449 р. до н. е.

Закінчення греко-перських воєн

Укладення «Калієвого миру». Егейське море стало вільним для грецької торгівлі. Налагодилися торгові зв’язки з колоніями

III. Закріплення вивченого матеріалу

1. Один афінянин приніс своїм співгромадянам звістку про перемогу, вигукнувши: «Радійте, афіняни, ми перемогли!»

  • а) Про яку битву греко-перських воєн йдеться?
  • б) Коли вона сталася?
  • в) Яким було її значення?

2. Марафонською битвою афіняни пишалися найбільше, вважаючи її найкращою своєю перемогою.

  • а) Чи згодні ви з цією точкою зору?
  • б) Чому цій битві греки надавали такого великого значення?

IV. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 30, С. 161-165; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 34, С. 158-163).