Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 33

ТЕМА. ДАВНЯ СПАРТА

Мета: сформувати уявлення про природно-географічні та кліматичні умови Лаконіки та її населення, про основні заняття та повсякденне життя; розкрити причини виникнення Спартанської держави та державного устрою; удосконалити навички порівняння однотипних явищ, установлення причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння висловлювати власну думку.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: «спартіати», «ілоти», «періеки», «герусія», «ефори», «апела», «олігархія», «спартанське виховання», «лаконічна мова».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Повторення вивченого матеріалу Історичний диктант

  • Аристократія — ____ ;
  • деміурги — ____ ;
  • тиранія — ____ ;
  • емпорія — ____ ;
  • агора — ____ .

Учні працюють у парах. У кожного учня аркуш з даними поняттями і визначеннями, які він самостійно поєднує. Після виконання роботи учні обмінюються роботами, перевіряють їх за правильними відповідями, які надає вчитель, виставляють бал, який можна підвищити або понизити за роботу на уроці.

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя про географічне положення Спарти, Мессенські війни, що супроводжується показом по карті.

Працюємо зі схемою

Слухаючи розповідь учителя, учні заповнюють схему «Суспільний устрій Спарти».

Працюємо з поняттями

Ефори — 5 вищих урядових осіб у Спарті, які контролювали виконання законів Лікурга та мали право контролю над усіма спартіатами, навіть царями.

Герусія — вищий державний орган у Спарті. Складалася з геронтів (урядовців, за віком не молодших 60 років), яких обирали довічно.

Апелла — назва народних зборів у Спарті, куди входили всі воїни після 30 років.

Запитання

Чи справді у Спарті реальна влада належала меншості? Доведіть або спростуйте цю думку.

Вправа «Займи позицію»

Визначити умовну лінію, де один кінець означав би лише негативне ставлення до спартанської системи виховання, а другий — повністю позитивне. Вибрати декількох учнів, яким запропонувати продемонструвати своє ставлення до спартанської системи виховання, зайнявши відповідне місце вздовж лінії.

Учні займають місця від чіткого «так» до чіткого «ні» залежно від того, до чого вони більше схиляються. Спитати в учнів, чому вони посіли саме таку позицію.

Складання плану або тез до питання «Посилення Спарти в другій половині VI ст. до н. е.»

Учні опрацьовують це питання за текстом підручника. Роботу можна проводити як самостійну або як колективну.

Орієнтовний план матиме такий вигляд:

  • 1. Утворення Пелопоннеського союзу під головуванням Спарти.
  • 2. Вирішення всіх питань в інтересах Спарти.
  • 3. Грошові внески в руках Спарти.
  • 4. II пол. VI ст. до н. е. — гегемонія Спарти над Елладою.
  • 5. Спарта — оплот олігархів, союзниця родової знаті.
  • 6. Спарта — ворог Афінської держави.

Запитання

Як на ваш розсуд, до чого така політика Спарти могла привести в майбутньому?

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Чому серед спартанців не було видатних митців?

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 28, С. 150-153; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 31, С. 146-149).

2. Уявіть, що ви — спартанський учень. Опишіть свій день від ранку до вечора.