Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 32

ТЕМА. ГРЕЦІЯ В XI-VI СТ. ДО Н. Е.

Мета: сформувати уявлення про давньогрецьке суспільство, господарське життя та військову організацію за гомерівських часів; визначити роль законів у державі та причини появи грецької тиранії; розглянути взаємовплив суспільних відносин та організацію влади; охарактеризувати причини грецької колонізації; розвивати вміння порівнювати історичну інформацію.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: «гомерівські часи», «деміурги», «ареопаг», «метеки», «агора», «архонти», «демос», «аристократія», «тиранія», «трієра», «поліс», «колонія», «метрополія», «емпорій», «демократія».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Пригадайте, яким подіям присвячені події поем Гомера «Іліада» та «Одіссея».

III. Вивчення нового матеріалу

Робота з історичним джерелом по групах

Учні діляться на 2 групи, що мають прочитати історичне джерело й зробити не менше трьох висновків.

1-а група. «Іліада»

Дальше царский участок представил художник искусный.

Острыми жали серпами поденщики спелую ниву.

Трое вязальщиков возле стояли. Им мальчики сзади,

Спешно сбирая колосья, охапками их подносили...

Слуги пищу поодаль под тенью готовили дуба.

Сделал потом на щите он и стадо коров пряморогих...

С громким мычанием они из загона на луг выходили...

2-а група. «Одіссея»

Жило в обширном дворце пятьдесят рукодельниц невольниц.

Зёрна златые мололи одни жерновами ручными,

Нити пряли другие и ткали, сидя за станками.

Был за широким двором...

Сад, обведённый отовсюду высокой оградой, росло там

Много дерев плодоносных, ветвистых, широковершинных...

Саду границей служили красивые гряды, с которых

Овощи, вкусная зелень весь год собирались обильно.

Працюємо з поняттями

Записати в зошити визначення понять «агора», «аристократи», «архонти», «метеки», «ареопаг», «демос».

Працюємо зі схемою

Учитель розповідає про структуру давньогрецького суспільства.

Самостійна робота

Прочитати текст у підручнику, розглянути в атласі карту «Напрямки Великої грецької колонізації» й визначити причини, напрямки і наслідки грецької колонізації (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 149; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 144-145).

Працюємо з поняттями

Поліс — місто-держава, тобто держава в межах однієї общини. Центром полісу було головне місто, навколо якого розташовувалося кілька селищ — демів.

Емпорій — торговельний пункт у вигляді поселення на нових землях. Метрополія — місто-засновник колонії.

Колонії — поселення, засновані прибульцями з інших країн.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Встановіть відповідність між поняттями й визначеннями.

1) Поліс

А) Поселення, засновані переселенцями з інших країн

2) Зовнішня торгівля

Б) Місце оптової торгівлі на узбережжі, де надавалися податкові пільги

3) Аристократія

В) Місто-держава

4) Метрополія

Г) Місто — засновник колоній

5) Емпорій

Д) Суспільна верства, що посідає найвище становище

6) Демократія

Е) Народовладдя

7) Тиранія

Ж) Одноосібне правління

8) Колонії

3) Торгівля за межами країни

Відповідь: 1 В; 2 З; 3 Д; 4 Г; 5 Б; 6 Е; 7 Ж; 8 А.

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 27, С. 144-149; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 30, С. 144-146).

2. Засвоїти нові поняття.