Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 28

УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ «ДАВНІ ІНДІЯ ТА КИТАЙ»

Мета: узагальнити знання учнів про природно-кліматичні та географічні умови Індії та Китаю, культуру та релігійні уявлення, повторити основні поняття та терміни; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, аналізувати, навички критичного мислення; виховувати повагу до культурних надбань інших народів.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення мети уроку.

II. Мотивація навчальної діяльності

  • 1. Про цю країну Стародавнього Сходу говорили, що вона має гори і низовини, безводні пустелі і болота, степи і непрохідні джунглі. Що це за країна?
  • 2. На сході ця азійська країна прилягає до моря, з півдня і заходу вона захищена високими горами, а на півночі вона захищена ____ . Закінчіть фразу, назвіть країну.
  • 3. Поясніть стисло вислови «Піднебесна країна», «блукаюча ріка».

III. Узагальнення та систематизація знань

Працюємо з таблицею

Країна

Географічне розташування

Річки, гори, пустелі

Клімат

Природні ресурси

Єгипет

Північний схід Африки

Річка — Ніл, пустеля

Сахара

Спекотне, сухе повітря, гарячі вітри, відсутність дощів

Камінь

Дворіччя

Передня Азія

Річки — Тигр, Євфрат, пустелі

На півночі в Аккаді — спека, дощі йшли нерегулярно, температура в затінку — +50°C;

на півдні в Шумері — часті повені

Глина

Індія

Південна Азія, півострів Індостан, що омивається Індійським океаном, Бенгальською затокою, Аравійським морем

Річки — Інд і Ганг, на півночі — гори Гімалаї

Сухий на північному заході.

Теплий і вологий — на півдні

Залізна руда, камінь

Китай

На північний схід від Індії, за Гімалаями. Омивається Жовтим морем, Східнокитайським морем

Річки — Хуанхе, Янцзи. Гори — Тибет.

Китай — гірська країна

На заході він дуже сухий, чим далі на схід — стає вологішим, м’якшим, тут випадає більше опадів

Камінь, залізна руда, глина

Вправа «Логічні пари»

Поєднайте слова з двох груп у логічні пари.

  • 1. Касти, Індська цивілізація, імперія Хань, Цінь Шихуанді, 184 р. н. е.
  • 2. Лю Бан, варни, імперія Цінь, повстання «жовтих пов’язок», Мохенджо-Даро.

Працюємо з джерелом Прочитайте текст і зробіть не менше трьох висновків.

1. Китайські написи

  • «Дарую тобі лук один, стріл в’язку, рабів п’ять сімей, полів десять».
  • «Раби вбили начальника копалень, захопили зброю».
  • «Ван наказав всім обробляти поле».

2. Питання до богів на гадальних кістках

  • «Чи правильно принести в жертву полонених?»
  • «Чи правильно закопати рабів чи ні?»
  • «Принести в жертву 30 чоловік чи 10 биків?»
  • «Якщо голови людей принести в жертву, то чи отримає цар допомогу?»

3. Індійська поема

  • «Ці сім вважаються домашніми тваринами: корова, вівця, коза, кінь, осел, людина, гуска».

4. Зі збірника правил брахманів

  • «Одне заняття вказав бог для шудри — слугувати вищим кастам».

Працюємо з історичним текстом

На полях тексту поставте букву «І» в тих місцях, де розповідається про Індію, і букву «К», якщо йдеться про Китай.

Астрономія

Створили карту зоряного неба із зазначенням 2500 зірок; дали назву 28 сузір’ям; створили календар. На декілька століть раніше за європейців відкрили будову Сонячної системи.

Математика

Запровадили в обіг десяткову систему лічби. Винайшли «нуль», цифрову систему, яку запозичили у них араби. Обчислили число π, писали математичні праці.

Медицина

Розробили вчення йоги, запропонувавши спеціальні вправи для зміцнення здоров’я.

Винайшли голкотерапію, знеболювання; виготовляли й застосовували близько 2000 ліків.

Писемність

Розробили ієрогліфічне письмо. Матеріалом для письма слугували бамбук, шовк, пізніше папір.

Писемність увібрала в себе досягнення фінікійців. Була складена граматика санскриту. Писали на пальмовому листі, яке попередньо висушували й розгладжували.

Історія

«Батьком історії» цієї країни називають Сима Цяня, який написав велику працю «Історичні записки».

Історія в цій країні не набула значного розвитку. Серед писемних пам’яток цієї країни відсутні історичні твори чи хроніки.

IV. Домашнє завдання

Повторити матеріал з теми й підготуватися до тематичного оцінювання.