Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 27

ТЕМА. РЕЛІГІЯ ТА КУЛЬТУРА ДАВНЬОГО КИТАЮ

Мета: дати уявлення учням про релігію та культуру Давнього Китаю, наукові досягнення китайців; розглянути особливості виникнення релігій у Китаї, усвідомити важливість китайських винаходів; розвивати вміння порівнювати історичну інформацію, висловлювати власну думку, розвивати навички критичного мислення.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: конфуціанство, даосизм, папір, порох, компас, сейсмограф.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Учитель. Ні хао! Я з вами привіталась китайською. І тема нашого уроку «Релігія та культура Давнього Китаю»

II. Актуалізація знань учнів

  • 1. Знайдіть ключові терміни у записі теми уроку. (Культура, релігія)
  • 2. Дайте визначення понять «релігія», «культура».

III. Мотивація навчальної діяльності

Проблемне запитання

Китай — це держава, що має найдавнішу культуру у світі! Вам треба буде довести або заперечити це твердження наприкінці уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя про розвиток філософських знань у Давньому Китаї.

Працюємо з поняттями

Філософія (від грец. — любов до мудрості) — наука про найбільш загальні закони розвитку природи, суспільства та мислення.

Конфуціанство — філософське вчення, згодом — релігія, яка оголошувала владу правителя священною, а розподіл людей на вищих і нижчих — загальним законом справедливості.

Даосизм — філософське вчення, згодом — релігія, яка розглядала світ як єдине ціле. Допомагала імператорові управляти суспільством.

Працюємо з підручником

Прочитати текст підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 126; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 125-126 ) про конфуціанство та даосизм, відповісти на запитання.

  • 1. Яким чином, на думку Конфуція, люди можуть стати кращими?
  • 2. У чому Конфуцій бачив обов’язок людей? (Відповідь одним реченням)
  • 3. З якими ідеями даосизму ви погоджуєтесь, а з якими — ні?

Працюємо з таблицею

Наведені твердження розподілити по відповідних колонках.

Конфуціанство

Даосизм

  • 1. Вчення розвинуло ідею про можливість досягти фізичного безсмертя, злитися з природою.
  • 2. Засновник Кун Цзи.
  • 3. Засновник Лао Цзи.
  • 4. Найвища чеснота — покірність. Молоді мають коритися старшим.
  • 5. Шанувалися традиції у сім’ї, виховання людини.
  • 6. У вченні втілено думки про життя людини відповідно до законів природи.

Розповідь учителя про особливості релігійних вірувань китайців.

Працюємо з таблицею

Заповніть порівняльну таблицю «Виникнення писемності».

Запитання для порівняння

Єгипет

Межиріччя

Фінікія

Китай

Характер писемності

Ієрогліфи

Клинопис

Звукове (абетка з 22 приголосних)

Ієрогліфи (18 тисяч)

Матеріал, який використовували для письма

Камінь, папірус

Глиняні таблички

Папірус

Кістка, шовк, папір

Працюємо з історичним текстом

Розбившись на пари, учні мають прочитати текст, зробити його маркування, позначивши за текстом першу літеру тієї науки, про яку в ньому йдеться.

Текст

...Китайці вивчали рух сонця, місяця і п’яти планет, створили карту зоряного неба, позначивши на ній близько 2 500 зірок (саме стільки бачить людина неозброєним оком), дали назву 28 сузір’ям, створили календар, описали темні плями на Сонці, польоти комет.

Китайці... винайшли голкотерапію, знеболювання. Вони готували і застосовували 2000 видів ліків. Вони ж винайшли компас.

Сима Цяня називають «батьком китайської історії». Він написав 130-томну історію Китаю.

Уперше в Китаї було обчислено число π, що дорівнює 3,14. У математичному трактаті І ст. до н. е. було наведено приклади з ненатуральними числами.

  • Назвіть, яких успіхів досягли китайці в математиці. Астрономії? Медицині? Географії? Історії?

Повернутися до проблемного запитання початку уроку.

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 23; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 26).