Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 26

ТЕМА. ДАВНІЙ КИТАЙ

Мета: дати уявлення про природно-географічні й кліматичні умови Китаю та його населення, основні заняття та повсякденне життя; дослідити причини виникнення китайських імперій; розглянути вплив народу на державність на прикладі повстань; розвивати в учнів навички критичного мислення.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: Хуанхе, Янцзи, Велика Китайська стіна, Великий шовковий шлях, повстання «червонобрових» та «жовтих пов’язок».

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина

II. Мотивація навчальної діяльності

Тема уроку і план нового матеріалу записаний на дошці, але запис закрито. Учитель сприяє самостійному цілепокладанню учнів.

Завдання учням

За аналогією з відповідними темами, які розглядалися під час вивчення інших країн стародавнього світу, сформулюйте питання, які мають бути висвітлені під час уроку. Складіть план вивчення теми. Запишіть його в зошити.

Учитель пропонує назвати пункти учнівського плану. Записує їх на дошці. Відкриває власний план вивчення нового матеріалу і пропонує дітям порівняти їх.

Учитель пропонує визначити завдання уроку.

Завдання, сформульовані учнями, учитель записує на дошці й зберігає до кінця уроку, що дасть можливість використати їх під час підбиття підсумків уроку.

III. Вивчення нового навчального матеріалу

Розповідь учителя про природно-кліматичні особливості Китаю супроводжується показом по карті.

Запитання до учнів

  • Які райони Китаю були найпридатнішими для проживання людини в давнину?
  • Розповідь учителя про особливості господарського життя населення Китаю.
  • Повідомлення учнів про вирощування рису, чаю та виготовлення шовку.

Працюємо з підручником

Прочитати текст підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 121 п. 2, С. 122 (три останні абзаци пункту 3); Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 120) і виписати в зошит реформи, запроваджені Цінь Шіхуанді.

  • Запровадив єдину систему грошей.
  • Налагодив торгівлю, ввів однакові міри ваги і довжини.
  • Поділив свою імперію на 36 областей, якими керували царські чиновники.
  • Заборонив видавати й читати письмові праці та книги.
  • Проклав нові дороги.
  • Побудував Велику Китайську стіну.

Повідомлення учня

Учень розповідає про спорудження Великої Китайської стіни.

Учитель. Жорстока влада Цінь Шіхуанді, яка трималася на силі зброї та залякуванні, не могла тривати довго. По його смерті повсюдно спалахнули повстання селян, міської бідноти, а також старої, родової знаті, яка втратила свої привілеї і прагнула їх повернути. Ватажок селянського повстання Лю Ван став правителем держави під титулом імператора Гао-цзу (202-195 рр. до н. е.) і проголосив нову династію Хань.

У 1974 р. зовсім випадково було знайдено гробницю імператора Цінь Шіхуанді. Селянин, що орав плугом поле, провалився в якусь яму. Це був хід до могили імператора. Підземна гробниця займала величезну площу — кілька квадратних кілометрів. Її й досі ще повністю не розкопано. Вона була наповнена дивовижними скарбами. У гробниці знаходились глиняні фігури воїнів у людський зріст у повному озброєнні, що мали охороняти свого володаря.

IV. Закріплення нового матеріалу

  • 1. Яких змін зазнала китайська армія за Гао-цзу?
  • 2. Навіщо створювався Великий шовковий шлях? Покажіть його на карті.
  • 3. Які реформи були проведені за часів династії Хань?
  • 4. Коли сталося повстання «червонобрових»? Поясніть походження назви повстання «жовтих пов’язок».
  • 5. На які царства розпалася імперія Хань? Якого року це сталося?
  • 6. Який період в історії Китаю отримав назву «Три царства»?

Повернутися до початку уроку. Визначити, чи всі завдання уроку вирішено. Провести закріплення за завданнями, поставленими на початку уроку.

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 22; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 24, 25).