Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

ТЕМА 4. ДАВНІ ІНДІЯ ТА КИТАЙ

УРОК 24

ТЕМА. ДАВНЯ ІНДІЯ

Мета: познайомити учнів з природно-кліматичними умовами та географічним положенням Індії; дати уявлення про найдавніші цивілізації долини річки Інд; встановити зв’язок між природно-кліматичними умовами та заняттям населення; формувати в учнів навички самостійної роботи та сприяти розвиткові у них критичного мислення.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас», ілюстрації до теми.

Поняття: Інд, Ганг, «джунглі», «Хараппська цивілізація», Мохенджо-Даро, «арії», «раджа», «імперія Маур’їв».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя про Індію.

Завдання

Спираючись на досвід вивчення історії інших країн стародавнього світу, поставте запитання до теми сьогоднішнього уроку.

III. Вивчення нового матеріалу

Працюємо з картою

  • 1. За допомогою історичного атласа назвіть моря, що омивають береги півострова Індостан.
  • 2. Назвіть найбільші річки Індії.
  • 3. Який гірський хребет міститься на півночі Індії?

Розповідь учителя про природно-кліматичні умови Індії.

Працюємо з підручником

Прочитати текст про природні умови Індії та висловити своє припущення про те, які райони і чому були освоєні людиною раніше.

Текст

За природними умовами землі Індії можна поділити на три райони.

Індська область (північно-західна частина півострова) з долиною річки Інд і сусідніми гірськими районами. Тут переважно сухий клімат, дощі випадають рідко, але Інд широко розливається і несе разом із своїми водами на поля родючий мул.

Гангська область (північно-східна частина півострова) простягається вздовж долини річки Ганг. У цій області з червня до вересня йдуть дощі. Розливами Гангу наноситься родючий мул. Жаркий та вологий клімат сприяє розвиткові рослинності: ця область була вкрита джунглями — густими лісами та чагарниками, в яких жили слони, тигри, пантери, велика кількість птахів та змій.

Декан (Південна Індія) має складний рельєф, тут нерегулярно випадають дощі й немає великих річок.

Бажаний результат: розуміння учнями того, що до появи залізних знарядь найбільш сприятливими для життя була Індська область за умови розвитку іригаційного землеробства.

Учитель розповідає про Хараппську цивілізацію.

Працюємо з підручником

Прочитати текст за підручником (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 112; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 105) і закінчити наведені речення.

  • 1. Мова арійських племен — ____ .
  • 2. Вождя племені називали — ____ .
  • 3. Магараджа — це ____ .
  • 4. Основне заняття аріїв — ____ .

Рольова гра

Один поважний мандрівник, що побував в Індії, повернувся на батьківщину.

— Індія — дивовижна країна, — розповідав він своєму другові. — Там на кущах виростає біла вовна...

— Цього не може бути, ти все вигадав!

— Анітрохи... Індійці зрізують білу вовну з кущів, наче з овець, і роблять з неї тканину... А з тростини вижимають сік, уварюють його на вогнищі, і він стає твердим і таким солодким, наче бджолиний мед.

— Брехня! На світі нема нічого, що могло б зрівнятися з медом.

  • Подумайте, чи правду говорив мандрівник, розповідаючи про Індію. Про що він говорив? (Бавовник, цукор)

Працюємо з джерелом

У стародавній індійській поемі «Махабхарата» говориться: «Корова, коза, людина, вівця, кінь, осел і мул — ці сім вважаються свійською худобою».

  • 1. Які висновки можна зробити з цих слів?
  • 2. Як на ваш розсуд, чому в Індії виникають класи?
  • 3. Зробіть припущення, чому в Індії виникає держава.

Учитель розповідає про те, як утворилася держава Маур’їв, її видатних правителів — Чандрагупту та Ашоку.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Проводиться за запитаннями, поставленими самими учнями на початку уроку, підбиваються підсумки.

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 20, С. 111-114; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 21, 22, С. 104-108).