Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 21

ТЕМА. КІММЕРІЙЦІ ТА СКІФИ НА ТЕРИТОРІЇ СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ

Мета: сформувати уявлення в учнів про розселення кіммерійців та скіфів, їхні основні заняття, повсякденне життя та духовний світ; зіставляти хронологічні межі кіммерійської та скіфської історії з історією тогочасних держав Передньої Азії; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати зацікавленість до історії.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас».

Поняття: «кіммерійці», «скіфи-орачі», «скіфи-кочівники», «царські скіфи», «пектораль».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Перевірка домашнього завдання

Фронтальне опитування за питаннями параграфів домашнього завдання.

III. Вивчення нового матеріалу

Учитель розповідає про появу на території України племен кіммерійців та скіфів.

Вправа «Чиста дошка»

Прочитати текст підручника С. Голованова, С. Костирко на С. 101 і відповісти на запитання, що містяться на дошці. Якщо відповідь на запитання знайдена, воно витирається. Так учні відповідають на запитання, поки дошка не стане чистою.

  • 1. Знайдіть та покажіть на карті місце розселення кіммерійців. Знайдіть його і на сучасній карті України.
  • 2. З яких історичних джерел ми можемо дізнатися про кіммерійців?
  • 3. Назвіть основні заняття кіммерійців.
  • 4. Розкажіть про їх державний устрій.

Розповідь учителя про скіфів.

Працюємо з ілюстрацією

Учні мають розглянути зображення пекторалі й виконати завдання.

  • 1. Опишіть, що ви бачите на пекторалі.
  • 2. Опишіть за малюнком заняття скіфів.
  • 3. Які ще висновки можна зробити про життя скіфів з даного малюнка?

Розповідь учителя про державний устрій скіфів, їх війну з персами.

Завдання

  • 1. Наведіть факти, що свідчать про могутність перського війська.
  • 2. Яку тактику виберуть скіфи в боротьбі з персами?

Працюємо з підручником

Прочитати текст підручника О. Шалагінової, Б. Шалагінова на С. 101 і дати відповідь на запитання:

  • Чому персам не вдалося перемогти скіфів?

Розповідь учителя про скіфські кургани.

Запитання

  • 1. Як кургани характеризують вірування скіфів?
  • 2. Що ми дізналися про заняття скіфів, досліджуючи кургани?
  • 3. Назвіть скіфських богів.

Обговорення завдання.

IV. Підбиття підсумків уроку

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 19; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 54).