Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 18

ТЕМА. АССИРІЯ. ФІНІКІЯ

Мета: сформувати уявлення про утворення і розквіт Ассирійської держави, визначити причини падіння; розглянути особливості розвитку Фінікії, охарактеризувати фінікійські міста-держави, заснування колоній; розвивати вміння порівнювати історичний матеріал, працювати з різними видами джерел, ілюстраціями.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас», ілюстрації до теми.

Поняття: «імперія», «фінікійські міста-держави», «колонія».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Актуалізація знань учнів

  • 1. Що в перекладі означає «Месопотамія»?
  • 2. Як пояснити, що архітектурні споруди Межиріччя, на відміну від споруд Єгипту, не збереглися до нашого часу?
  • 3. Яку рослину вважали в Месопотамії «деревом життя»?

III. Вивчення нового матеріалу

Учитель розповідає про причини піднесення в II—І тис. до н. е. Ассирії, показуючи на карті місце розташування країни, напрямки її завоювань.

Завдання

  • 1. Спрогнозуйте, якими були основні заняття населення Ассирії.
  • 2. Складіть текстову таблицю «Завоювання ассирійців».

Час загарбання

Країни, що були підкорені Ассирією

  • 3. Знайти на карті розташування країн, що були підкорені Ассирією. Визначити кордони Ассирійської держави.

Працюємо над формуванням понять

Вчитель на дошці прикріплює табличку з написом «загарбницька війна» і пропонує учням висловити свою думку одним-двома словами з приводу того, що означає це поняття. Можна використати метод «Мікрофон». Думки записуються на дошці. Вчитель може розставити думки учнів у кращій послідовності для формування поняття, може сам додати якісь твердження (війна, захоплення територій, пограбування, насилля і т. ін.). Далі можна запропонувати учням самим дати визначення поняттю. Сформоване поняття необхідно записати в зошити.

Загарбницька війна — це війна, що ведеться з метою захоплення територій, поневолення населення й пограбування завойованих країн. Імперія — держава, створена в результаті підкорення інших країн і народів.

Працюємо з підручником

Прочитати текст про ассірійську армію (Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 83-84). Назвати нововведення ассірійців у військовій справі.

Якщо в учнів підручник С. Голованова та С. Костирка, де це питання не висвітлено так широко, то вчитель може замінити метод коментованого читання на розповідь вчителя.

Якщо дозволяє час, можна попрацювати з текстом «Взяття Дамаска», щоб розкрити жорстокість ассирійців.

Розповідь учителя про захоплення Ніневії у 612 р. до н. е.

Запитання

  • 1. Якими були причини падіння Ассирійської імперії?
  • 2. Чому, на відміну від палацу, не згоріла бібліотека Ашшурбанапала, яку було винайдено у 1854 р.?

Учитель розповідає про переваги географічного положення Фінікії, її природу, супроводжуючи свою розповідь показом на карті.

Працюємо з картою

  • 1. Знайти на карті Сирію, її столицю Дамаск; Фінікію.
  • 2. Назвати основні міста Фінікії.
  • 3. Як географічне положення Фінікії мало впливати на заняття населення Фінікії?

Працюємо з поняттями

Колонія — поселення людей, які переселилися на цю територію з іншої країни.

IV. Завдання для закріплення матеріалу

Виберіть з числа наведених слова і словосполучення, що стосуються Ассирійської держави.

Тіглатпаласар І, Тутанхамон, бібліотека глиняних книжок, бойові колісниці, видобуток заліза, ієрогліфічне письмо, імперія, піраміда, Хаммурапі, кіннота, професійні воїни, розливи Нілу, суд Озіріса, цар Ашшурбанапал, пурпурова фарба.

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 13, 14, С. 81-85; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 16, С. 83-86; § 18, С. 91-93).

2. Читати, вивчити визначення понять, скласти одне-два запитання до теми.