Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

ТЕМА 3. ПЕРЕДНЯ АЗІЯ В ДАВНИНУ

УРОК 17

ТЕМА. НАЙДАВНІШІ ДЕРЖАВИ ДВОРІЧЧЯ. ДАВНІЙ ВАВИЛОН

Мета: охарактеризувати природу і населення Дворіччя, сформувати уявлення про міста-держави 3 тис. до н. е.; розкрити причини піднесення Вавилона, значення законів Хаммурапі; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, працювати з картою та стрічкою часу, сприяти формуванню навичок самостійної роботи та критичного мислення.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас», ілюстрації до теми.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя про мандрівку з Єгипту до Дворіччя супроводжується показом по карті.

Завдання й запитання учням

  • 1. Визначте географічне положення Дворіччя відносно Єгипту.
  • 2. Через які держави проходив наш шлях?

Працюємо зі схемою

Бажано накреслити схему на дошці кольоровою крейдою. На схемі позначити річки, Перську затоку, гори на півночі країни.

Учні мають знайти спільне й відмінне у природних умовах Дворіччя і Єгипту. Завдання виконується учнями самостійно, а результати роботи вони мають відтворити в таблиці «Два кола». В одне коло записуються природні умови Єгипту, в друге — природні умови Межиріччя. У спільний сегмент виписуються спільні риси обох країн.

Зачитати спочатку спільне для обох країн, а потім відмінне, дати відповіді на запитання.

  • 1. Якими могли бути заняття населення Дворіччя?
  • 2. Геродот назвав Єгипет даром Нілу. Чи можна стверджувати, що Дворіччя — дар Тигру та Євфрату? Спрогнозуйте, які труднощі довелося долати населенню.

Розповідь учителя

Розповідь учителя про особливості землеробства в Давньому Дворіччі, відповіді учнів на запитання.

  • 1. Чи створювалися у населення за таких умов надлишки продуктів?
  • 2. Які це мало наслідки?

Працюємо з картою

Знайдіть в історичному атласі і випишіть у зошити назви найбільших міст-держав Месопотамії. (Урук, Ур, Ларса, Вавилон, Ніневія)

Розповідь учителя про особливості політичного ладу в містах-державах Месопотамії пояснює причини зростання могутності Вавилону за часів правління царя Хаммурапі (1792-1750 рр. до н. е.), якому вдалося підкорити Ассирію.

Завдання

  • 1. Позначте на лінії часу роки правління царя Хаммурапі.
  • 2. Складіть хронологічні задачі з цими датами.

Працюємо з підручником

Коментоване читання «Хаммурапі та його закони» (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, С. 78, 107; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 78, 79, 80) та відповіді на запитання.

  • 1. Які висновки можна зробити, прочитавши ці закони?
  • 2. Яке покарання можна було отримати за крадіжку бика? А раба? Який висновок можна з цього робити?
  • 3. За законами Хаммурапі, людину, яка потрапила в рабство за борги, потрібно було відпустити через три роки. Чому закон захищає не рабовласника, а раба в даному випадку?

Питання «Господарське життя» і «Суспільство» учні опрацьовують самостійно. Необхідно звернути увагу на основні заняття населення, про які вже згадували на уроці, і розвиток торгівлі. Щодо суспільства, то учням варто запропонувати виконати таке завдання: накреслити піраміду-трикутник, розділити її горизонтальними лініями. На цих «сходинках» у відповідному порядку вписати всі категорії населення Давньовавилонської держави.

Учитель знайомить учнів із змістом міфу про Вселенський потоп.

Запитання

  • 1. Чому цей міф виник у Дворіччі?
  • 2. Чи міг він виникнути в Єгипті?

Працюємо з підручником

Учні знайомляться з «Поемою про Гільгамеша» за підручником О. Шалагінової, Б. Шалагінова «Історія стародавнього світу» (С. 82) та відповідають на запитання.

  • 1. З чиєю думкою ви погоджуєтесь — Уршанабі чи Гільгамеша?
  • 2. Скажіть, чи втратили сьогодні значення слова Гільгамеша?

III. Підбиття підсумків

Учні мають скласти по два запитання за матеріалом теми. Бажаючі ставлять свої запитання класу, учні мають дати правильну відповідь. Той, хто дасть правильну відповідь швидше за інших, має право поставити своє запитання.

IV. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 12, С. 75-79; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, § 14, С. 74; § 15, С. 78-82).