Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 16

ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ З ТЕМИ «ДАВНІЙ ЄГИПЕТ»

Мета: систематизувати, узагальнити та закріпити знання учнів з даної теми, визначити якість засвоєння знань, перевірити вміння систематизувати матеріал, складати розповідь, висловлювати власну думку, застосовувати набуті знання; виділити й актуалізувати в пам’яті учнів найважливіші явища і процеси; виховувати зацікавленість історією.

Обладнання: картки із завданнями двох варіантів.

Тип уроку: контролю й корекції.

ПЕРШИЙ ВАРІАНТ

I. Організаційна частина уроку

II. Виконання завдань

Учні виконують один з варіантів завдань.

Варіант 1

1. Доповніть речення.

  • 1) Держава Стародавній Єгипет виникла в долині річки ____ .
  • 2) Єдина держава в Єгипті виникла ____ року.
  • 3) Служителями богів були ____ .

2. Назвіть основні верстви населення Давнього Єгипту.

3. Рабство в Єгипті з’явилося, коли основними заняттями людей було полювання і збиральництво. Так чи ні?

4. Чому утворилася держава в Єгипті?

5. Які сили природи уособлювали боги Озіріс та Ізіда?

6. Уявіть, що ви опинилися в Давньому Єгипті на будівництві пірамід. Складіть міні-твір на цю тему.

Варіант 2

1. Доповніть речення.

  • 1) Єгипетський цар звався ____ .
  • 2) Єгипет був завойований гіксосами у ____ .
  • 3) У Давньому Єгипті писали на ____ .

2. Назвіть ремесла, які набули поширення в Єгипті.

3. Тутмос III здійснив чимало завойовницьких походів, приєднав до Єгипту Сирію, Нубію, Фінікію. Так чи ні?

4. Назвіть причини занепаду могутності Єгипту.

5. Які сили природи уособлювали боги Ра, Сет?

6. Уявіть, що ви опинилися в Давньому Єгипті на уроці в школі. Складіть міні-твір на тему «Школа в Єгипті».

ДРУГИЙ ВАРІАНТ

I. Організаційна частина уроку

II. Виконання завдань

Клас ділиться на 3-4 команди. Якщо команда не впоралася із завданням, право відповіді переходить до наступної команди.

І конкурс — «Текст з пропусками»

По ____ Африці тягнуться величезні пустелі. Червонуваті піски лише іноді перетинають суворі скелі. Цією землею несе свої води одна з найбільших річок у світі — ____ . Долина річки вкрита зеленню, берегами ростуть фінікові пальми, запашні акації і високий очерет — ____ . У водах Нілу мешкали ____ і безліч риби. По берегах у заростях чагарників можна було побачити бегемота, дику кішку, качок, гусаків, пеліканів. Де вода, там і життя.

Лише іноді течію Нілу перетинали ____ — небезпечні кам’янисті перешкоди. Впадаючи в ____ море, річка ділилася на декілька ____ , створюючи величезний трикутник — ____ . Неподалік від Нілу серед пісків пустелі лише зрідка зустрічалися острівці зелені — ____ . Там росли пальми і чагарник навкруги води, що б’є ключем з-під землі.

Витоки Нілу знаходяться в ____ Африці. На початку літа там йдуть проливні дощі і починається танення снігу на вершинах гір. Бурхливі потоки води прямують до річки, підмиваючи ґрунт і несучи з собою ____ — частки напівзогнилих рослин і червонуватих гірських порід. Щороку в липні починався ____ Нілу.

____ — так називалася країна, що розташовувалася по берегах Нілу північніше першого порогу і до його впадіння у Середземне море.

II конкурс — «Боги Давнього Єгипту»

Для цього конкурсу необхідні зображення єгипетських богів. Після того як команди, вставивши пропущені букви у слово, визначають ім’я бога, вони повинні співвіднести бога з його зображенням.

А ____ н — бог сонця;

А ____ п — бог пітьми;

Г ____ б — бог землі;

Н ____ т — богиня неба;

Т ____ т — бог мудрості;

Б ____ т — покровителька жінок та їхньої краси;

А ____ с — священний бик;

С ____ к — священний крокодил;

С ____ т — бог пустелі;

О ____ с — фараон і суддя в царстві мертвих;

Г ____ р — бог-покровитель правлячого в Єгипті фараона;

І ____ а — богиня, дружина Озіріса;

М ____ т — богиня правди.

III конкурс — «Про що йдеться»

  • 1. Цього єгипетського бога постійно мучили заздрість та злість. Той, кому він заздрив, був красивий, добрий, керував тисячами людей. Щоб захопити владу, він був готовий піти на все, навіть на убивство. (Сет)
  • 2. Цей пристрій був необхідний землеробу. За його допомогою вони зрошували сади та городи, до яких не доходила вода під час розливів Нілу. (Шадуф)
  • 3. У правій руці у них тростинка для письма, а запасна «ручка» — за вухом. Вони перерахують і запишуть усе, що їм накажуть: і скільки зерна в казні, і скільки днів знадобиться, щоб побудувати палац або канал. (Писарі)
  • 4. Вони виконували найважчу роботу — рили канали, працювали на рудниках і каменоломнях, були веслярами на кораблях. їх називали «живі убиті». (Раби)
  • 5. Лікар, астроном, жрець бога мудрості Тота, архітектор, який побудував першу піраміду. (Імхотеп)
  • 6. Назва цієї рослини, заростями якої густо вкрита долина Нілу, перекладається з давньоєгипетської як «царська». Якби єгиптяни не навчилися її так використовувати, то частина відомостей з історії цієї країни б була остаточно втрачена для нащадків. (Папірус)

IV конкурс — «Шкільний»

Командам пропонується вирішити задачу, яку свого часу розв’язували єгипетські школярі.

«Було 7 будинків, у кожному 7 кішок, кожна кішка з’їла 7 мишей, кожна миша з’їла 7 колосків, кожний колос може дати 7 мір зерна. Знайдіть суму загального числа будинків, кішок, мишей, колосів і мір зерна». (19607)