Усі уроки до курсу «Світова література». 11 клас

УРОК № 70

Тема. Я — літературно освічена людина

Мета: підсумувати вивчене протягом навчання в школі, оцінити зусилля учнів, дати настанови на майбутнє; розвивати інтерес до самостійного читання художньої літератури, грамотних її інтерпретації та аналізу; виховувати повагу до книги, естетичний смак, прагнення до самоосвіти та самовдосконалення.

Обладнання: улюблені книги учнів, ілюстрації до творів, аудіозаписи пісень, художнього читання, текст анкети.

Тип уроку: урок-підсумок.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Ось і добігає кінця ваше навчання в школі. Дуже б хотілося, щоб літературна освіта на цьому не закінчилася, щоб ви обрали собі хорошу книгу за товаришку, супутницю, порадницю й розрадницю. Це ж бо сконцентрований досвід минулих поколінь, цілих народів, що пройшов випробування часом. Це дотик до краси, до вічного, це відповідь на багато питань, що хвилюють людство, і найголовніше серед них — для чого жити і як жити. Не забуваймо про це!

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Аналіз контрольних робіт

IV. Підсумки роботи за рік

1. Слово вчителя

— Шведська академія дитячої літератури наводить 18 аргументів на користь читання книг. Ось вони.

  • 1) Книга розвиває нашу мову й збільшує запас слів. Вона вчить висловлювати думки й розуміти, про що говорять і пишуть інші.
  • 2) Книга розвиває наше мислення. Книги розширюють горизонти нашого світосприйняття.
  • 3) Книга стимулює фантазію й учить нас мислити образами.
  • 4) Із книг ми дізнаємося про інші країни, про життя в них.
  • 5) Книга розвиває нашу здатність співчувати. Ми вчимося вживатись у становище інших.
  • 6) Книги додають нам сили й натхнення. Вони захоплюють і розвивають. Вони спонукають нас сміятися й плакати.
  • 7) Книги ставлять перед нами запитання, над якими варто задуматися.
  • 8) Книга вчить нас етики. Вона спонукає нас замислюватися над поняттями добра і зла.
  • 9) Книга пояснює життя.
  • 10) Із книг ми розуміємо, що не на всі запитання є однозначні відповіді. Книги переконують, що конфлікти не обов’язково вирішувати насильницьким шляхом.
  • 11) Книги допомагають нам знайти самих себе.
  • 12) Книги допомагають нам зрозуміти інших.
  • 13) Книги позбавляють самотності. Книгу можна взяти із собою куди завгодно.
  • 14) Книга — це частина нашого культурного спадку.
  • 15) Книга об’єднує покоління.
  • 16) За допомогою книги ми проживаємо 1000 життів, залишаючись самими собою.
  • 17) Дитяча книжка відкриває нам шлях у велику літературу.
  • 18) Дитяча книжка збагачує культуру країни. Це також важлива стаття культурного експорту, яка приносить країні прибутки і підвищує її престиж за кордоном.

(За матеріалами журналу «Шкільна бібліотека». — 2002. — № 3)

Прошу це пам’ятати й повідомити своїм дітям, коли ви самі станете батьками.

2. Творча робота: написання листа вчителю (або за бажанням — заповнення анкети)

Орієнтовні запитання для анкети

  • 1) Які твори світової літератури здалися вам найбільш цікавими, повчальними?
  • 2) Які форми, методи, види роботи на уроці ви вважаєте найефективнішими?
  • 3) Яким способом, на вашу думку, можна запобігти тому, що учні мало читають художню літературу?
  • 4) За що вдячні вчителеві світової літератури і що хотіли б удосконалити?
  • 5) Побажання майбутнім учням.

3. Виразне читання віршів

РОМЕО И ДЖУЛЬЕТТА

Люди! Бедные, бедные люди!

Как вам скучно жить без стихов,

Без иллюзий и без прелюдий,

В мире счётных машин и станков!

Без зелёной травы колыханья,

Без сверканья тысяч цветов,

Без блаженного благоуханья

Их открытых младенческих ртов!

О, раскройте глаза свои шире,

Нараспашку вниманье и слух, —

Это ж самое дивное в мире,

Чем вас жизнь одаряет вокруг!

Это — первая ласка рассвета

На росой убелённой траве, —

Вечный спор Ромео с Джульеттой

О жаворонке и соловье.

(Н. Асеев)

* * *

Друзья мои! С высоких книжных полок

Приходите ко мне вы по ночам,

И разговор наш — краток или долог —

Всегда бывает нужен мне и вам.

Как много вас! Здесь все века и страны,

Раздумий ваших и тревог цветы,

Скитальцы в бесконечном, капитаны,

Поэты и алхимики мечты.

Через века ко мне дошёл ваш голос,

Рассеявшийся некогда, как дым,

И то, что в вас страдало и боролось,

Вдруг стало чудодейственно моим.

Что мне теперь надменные пределы

Времён, границ, чужого языка, —

Я вижу мир нерасторжимо целый

И утверждённый мыслью на века.

Все лучшее, чем может он гордиться

И чем мечта всегда была жива,

Вложили вы в заветные страницы

И ставшие бессмертными слова.

О, если б мог вот так же передать я

И свой, пусть малый, опыт бытия

Вам, дальние, неведомые братья,

Грядущие, безвестные друзья!

(Вс. Рождественский)

IV. Підсумки уроку

«Коло друзів»

Висловіть побажання своїм однокласникам, собі й вчителеві. (Можна поставити учнів у коло. В такому випадку побажання говорять сусідові, який стоїть праворуч або ліворуч «ланцюжком».)

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст