Усі уроки до курсу «Світова література». 11 клас
УРОК № 4
Тема. Аналітична композиція п’єси Генріка Ібсена «Ляльковий дім». Образ Нори
Мета: допомогти учням усвідомити особливості композиції п’єси, складність і новаторство образу головної героїні; розвивати аналітичне мислення, уміння оцінювати прочитане, зіставляти явища літератури й життя, обґрунтовувати свої твердження; виховувати найкращі людські якості, прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, аудіозапис «Тарантели»; таблиця «Зовнішні та внутрішні прояви душі Нори».
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Генрік Ібсен зазначав, що п’єсу написано заради заключної сцени, яка сприймалася як скандал. У суспільстві виникли такі бурхливі суперечки, що подекуди у вітальнях вивішували оголошення: «Просимо не говорити про “Ляльковий дім”». Дискусія переходила зі сцени в зал до глядачів, далі — у приватні салони й вітальні. Чи спонукає п’єса сучасного читача до роздумів? Чи лише про жіночу емансипацію в ній ідеться? Над цими та багатьма іншими питаннями поміркуємо сьогодні на уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Літературний диктант
- 1. Як Хельмер називав свою дружину? (Білочка, жайворонок)
- 2. Який подарунок просила Нора в чоловіка на Різдво? (Гроші)
- 3. Хто така фру Лінне і чому Нора довіряє їй свою таємницю? (Подруга; щоб не думала, що вона така легковажна й безтурботна.)
- 4. Чому раділа сім’я Хельмерів напередодні Різдва? (Чоловік посів високу посаду й сім’я буде добре забезпечена.)
- 5. Що просить Крогстад у Нори? (Заступитися за нього перед чоловіком, щоб той його не звільняв.)
- 6. Чому Крогстад шантажує Нору? (Вона заборгувала йому, подала вексель батька з підробленим підписом.)
- 7. Чому Нора так зробила? (Щоб урятувати чоловіка й не тривожити дуже хворого батька.)
- 8. Чому Нора не допускає до себе дітей? (Щоб їм не зашкодити, адже вважає себе негідною їх виховувати.)
- 9. Як відповів Хельмер на настійливе прохання щодо Крогстада? (Відмовив)
- 10. Що надумала Нора в безвихідній, на її думку, ситуації і чому не здійснила? (Вчинити самогубство; забракло духу)
- 11. Що запропонувала фру Лінне Крогстаду й чому? (Об’єднатися; щоб мати, для кого жити)
- 12. На яке «диво» очікувала Нора? (Що чоловік візьме її провину на себе, зрозуміє та підтримає.)
IV. Формування вмінь і навичок
1. Слово вчителя
— Драма «Ляльковий дім» мала ще й іншу назву — «Нора». Отже, у центрі уваги драматурга — Нора, дружина адвоката Хельмера. Оскільки це «п’єса про людську душу», то можна говорити про її прояви — зовнішні та приховані, внутрішні. Розглянемо таблицю.
Зовнішні та внутрішні прояви душі Нори
Зовнішні, відкриті |
Прояви |
Внутрішні, таємні |
Молода, енергійна, весела, безтурботна |
У зовнішньому вигляді |
Серйозна, відповідальна, економна, змучена серйозними проблемами (зокрема боргу) |
Думає про задоволення, про те, як розважити свого чоловіка, довести йому своє кохання |
У поведінці |
Думає про те, як зберегти таємницю, багато працює, щоб покрити витрату грошей на погашення боргу |
Дбає про своє «родинне гніздечко», грається з дітьми |
У вчинках |
Підробляє вексель, щоб урятувати чоловіка; розповідає подрузі, бо не відчуває підтримки чоловіка, дуже самотня; рішуче пориває з чоловіком, зрозумівши, що вона для нього лише «лялька» |
Любить, догоджає, інколи через силу |
У ставленні до чоловіка |
Очікує на «диво» |
Любить над усе, дбає про їхнє виховання, розвиток |
Ц ставленні до дітей |
Боїться, що її «злочин» вплине на них, уважає себе негідною їх виховувати |
Дружелюбна, добра, співчутлива |
У ставленні до інших |
Доброзичлива, готова допомогти |
2. Міні-диспут
○ Чи згодні ви з тим, що Нора — «жахлива матір», адже покинула трьох дітей заради утвердження свого «Я»?
3. Продовження слова вчителя
— Композиція п’єси «Ляльковий дім» має аналітичний характер. Аналітизм її полягає в тому, що твір розпочинається показом зовнішньої ілюзії щастя, а закінчується катастрофою. Драматург доводить, що злагода, комфорт, у яких живуть його персонажі, а також нібито доброзичливі взаємини між ними є оманою. У такий спосіб він розкриває суперечності сучасного йому світу. Але драму Г. Ібсена називають не тільки аналітичною, але й інтелектуально-аналітичною, бо вона завершується інтелектуальним осмисленням персонажами власного життя. Проте герої Ібсена не є рупорами його ідей. Вони промовляють те, що диктує їм логіка власного характеру, психологічну глибину якого майстерно розкриває письменник.
V. Закріплення знань, умінь і навичок
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
1) Чи любив Хельмер свою дружину?
2) Чи була фру Лінне справжньою подругою?
3) Чи є Крогстад негативним персонажем?
(Учні мають обґрунтувати свої позиції.)
VI. Домашнє завдання
Характеризувати образи драми. Аналізувати композицію твору.
VII. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Закінчіть речення:
- Я не вірю, що...
- Мені сподобалася думка про те...
- Я думаю, що в наш час...