Усі уроки до курсу «Світова література». 11 клас

УРОК № 4

Тема. Аналітична композиція п’єси Генріка Ібсена «Ляльковий дім». Образ Нори

Мета: допомогти учням усвідомити особливості композиції п’єси, складність і новаторство образу головної героїні; розвивати аналітичне мислення, уміння оцінювати прочитане, зіставляти явища літератури й життя, обґрунтовувати свої твердження; виховувати найкращі людські якості, прагнення до самовдосконалення.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, аудіозапис «Тарантели»; таблиця «Зовнішні та внутрішні прояви душі Нори».

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Генрік Ібсен зазначав, що п’єсу написано заради заключної сцени, яка сприймалася як скандал. У суспільстві виникли такі бурхливі суперечки, що подекуди у вітальнях вивішували оголошення: «Просимо не говорити про “Ляльковий дім”». Дискусія переходила зі сцени в зал до глядачів, далі — у приватні салони й вітальні. Чи спонукає п’єса сучасного читача до роздумів? Чи лише про жіночу емансипацію в ній ідеться? Над цими та багатьма іншими питаннями поміркуємо сьогодні на уроці.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант

  • 1. Як Хельмер називав свою дружину? (Білочка, жайворонок)
  • 2. Який подарунок просила Нора в чоловіка на Різдво? (Гроші)
  • 3. Хто така фру Лінне і чому Нора довіряє їй свою таємницю? (Подруга; щоб не думала, що вона така легковажна й безтурботна.)
  • 4. Чому раділа сім’я Хельмерів напередодні Різдва? (Чоловік посів високу посаду й сім’я буде добре забезпечена.)
  • 5. Що просить Крогстад у Нори? (Заступитися за нього перед чоловіком, щоб той його не звільняв.)
  • 6. Чому Крогстад шантажує Нору? (Вона заборгувала йому, подала вексель батька з підробленим підписом.)
  • 7. Чому Нора так зробила? (Щоб урятувати чоловіка й не тривожити дуже хворого батька.)
  • 8. Чому Нора не допускає до себе дітей? (Щоб їм не зашкодити, адже вважає себе негідною їх виховувати.)
  • 9. Як відповів Хельмер на настійливе прохання щодо Крогстада? (Відмовив)
  • 10. Що надумала Нора в безвихідній, на її думку, ситуації і чому не здійснила? (Вчинити самогубство; забракло духу)
  • 11. Що запропонувала фру Лінне Крогстаду й чому? (Об’єднатися; щоб мати, для кого жити)
  • 12. На яке «диво» очікувала Нора? (Що чоловік візьме її провину на себе, зрозуміє та підтримає.)

IV. Формування вмінь і навичок

1. Слово вчителя

— Драма «Ляльковий дім» мала ще й іншу назву — «Нора». Отже, у центрі уваги драматурга — Нора, дружина адвоката Хельмера. Оскільки це «п’єса про людську душу», то можна говорити про її прояви — зовнішні та приховані, внутрішні. Розглянемо таблицю.

Зовнішні та внутрішні прояви душі Нори

Зовнішні, відкриті

Прояви

Внутрішні, таємні

Молода, енергійна, весела, безтурботна

У зовнішньому вигляді

Серйозна, відповідальна, економна, змучена серйозними проблемами (зокрема боргу)

Думає про задоволення, про те, як розважити свого чоловіка, довести йому своє кохання

У поведінці

Думає про те, як зберегти таємницю, багато працює, щоб покрити витрату грошей на погашення боргу

Дбає про своє «родинне гніздечко», грається з дітьми

У вчинках

Підробляє вексель, щоб урятувати чоловіка; розповідає подрузі, бо не відчуває підтримки чоловіка, дуже самотня; рішуче пориває з чоловіком, зрозумівши, що вона для нього лише «лялька»

Любить, догоджає, інколи через силу

У ставленні до чоловіка

Очікує на «диво»

Любить над усе, дбає про їхнє виховання, розвиток

Ц ставленні до дітей

Боїться, що її «злочин» вплине на них, уважає себе негідною їх виховувати

Дружелюбна, добра, співчутлива

У ставленні до інших

Доброзичлива, готова допомогти

2. Міні-диспут

○ Чи згодні ви з тим, що Нора — «жахлива матір», адже покинула трьох дітей заради утвердження свого «Я»?

3. Продовження слова вчителя

— Композиція п’єси «Ляльковий дім» має аналітичний характер. Аналітизм її полягає в тому, що твір розпочинається показом зовнішньої ілюзії щастя, а закінчується катастрофою. Драматург доводить, що злагода, комфорт, у яких живуть його персонажі, а також нібито доброзичливі взаємини між ними є оманою. У такий спосіб він розкриває суперечності сучасного йому світу. Але драму Г. Ібсена називають не тільки аналітичною, але й інтелектуально-аналітичною, бо вона завершується інтелектуальним осмисленням персонажами власного життя. Проте герої Ібсена не є рупорами його ідей. Вони промовляють те, що диктує їм логіка власного характеру, психологічну глибину якого майстерно розкриває письменник.

V. Закріплення знань, умінь і навичок

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

1) Чи любив Хельмер свою дружину?

2) Чи була фру Лінне справжньою подругою?

3) Чи є Крогстад негативним персонажем?

(Учні мають обґрунтувати свої позиції.)

VI. Домашнє завдання

Характеризувати образи драми. Аналізувати композицію твору.

VII. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Закінчіть речення:

  • Я не вірю, що...
  • Мені сподобалася думка про те...
  • Я думаю, що в наш час...