Усі уроки до курсу «Світова література». 11 клас

УРОК № 19

Тема. Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита»

Мета: допомогти учням усвідомити трагізм долі митця, силу мистецтва й кохання у творі; розвивати усне зв’язне мовлення, образне й логічне мислення, культуру почуттів, уміння висловлювати думки та враження; виховувати шанобливе ставлення до одвічних людських цінностей, прагнення до щирості й гармонічних взаємин. Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстративні матеріали, таблиці.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Крім усіх згаданих у романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита» тем, проблем та ідей, надзвичайно важливим є утвердження цінності творчості й кохання та їхньої рятівної сили в долях майстра і Маргарити, у долі людини взагалі. «За мною, читачу! Хто сказав тобі, що немає на світі справжнього, вірного, вічного кохання?» — звертається до нас письменник, і ми прямуємо за ним.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Формування вмінь і навичок школярів

1. Пошуково-дослідницьке завдання (у парах)

○ Заповніть таблицю. Дослідіть етапи життя майстра, стан його душі, моральні якості, доберіть цитати.

(Учні самостійно працюють упродовж 7-10 хв. Під час відповідей на дошці заповнюється загальна таблиця.)

Орієнтовна відповідь

Етапи життя

Стан душі, моральні якості

Цитати

1. Життя в Москві

Самотність, відчуження

...

2. Виграш ста тисяч

Реалізація прагнення до незалежності, свободи творчості

3. Зустріч із Маргаритою

Сильне й несподіване почуття, що раптово виникло

4. Романтичне кохання майстра і Маргарити

Відчуття безмежного «сімейного» щастя

5. Написання роману про Понтія Пилата

Бажання знайти істину, утвердження цінності добра й справедливості

6. Спроба видати роман

Наївність

7. Поява «друга» Алоїзія Могарича

Довірливість

8. Цькування та переслідування майстра літературними критиками, владою

Страх

9. Хвороба майстра

Фізична і моральна слабкість

10. Спалення рукопису

Відчай, відступництво

11. Втеча героя

Визнання своєї поразки

12. Порятунок, наданий «вищими» силами

Спокій

○ Порівняйте цитати до характеристики Єшуа й майстра, зробіть висновки.

Єшуа

Майстер

«...я не пам’ятаю своїх батьків» «я не маю постійної оселі...» «Я один на світі»

«У мене немає більше прізвища... Я відмовився від нього, як і взагалі від усього в житті»; «Жив історик самотньо, не маючи рідних і майже не маючи знайомих у Москві»

«Я мандрую з міста до міста»

«Я ось, наприклад, хотів об’їхати всю земну кулю»

«— Чи знаєш ти якусь мову, крім арамейської?

— Знаю, грецьку»

«Я знаю п’ять мов, крім рідної...»

Висновки. Майстер і Єшуа схожі не лише обставинами і способом життя, а й прагненням віднайти шлях до істини, повернути людям віру в добро та справедливість. Але суспільство, засноване на тоталітарних законах (доба давньої римської імперії початку нашої ери, сталінський режим) не потребує проповідників істини. Єшуа і майстер, як і їхні ідеї, приречені на цькування та переслідування до повного фізичного знищення. Єшуа гідно долає всі моральні випробування, а майстер занепадає духом, припиняє боротьбу за роман і навіть спалює твір. Але майстер не зрікається самої ідеї служіння істині, тому, урешті-решт, заслуговує якщо не на прощення, то на спокій.

Свідченням великої сили мистецтва є спасіння спаленого роману майстра — «рукописи не горять».

2. Евристична бесіда

○ Як виникає кохання майстра й Маргарити? Можливе таке кохання в реальному житті чи це «наслання Боже», «подарунок долі»?

○ На які жертви йде героїня заради свого коханого? (Маргарита назавжди залишає спокійне, матеріальне забезпечене життя, чоловіка, від якого бачила тільки добро, хоч між ними й не було справжньої любові; укладає угоду з дияволом, стає відьмою і навіть жертвує життям.)

○ Поясніть «ланцюжок» станів Маргарити, описавши епізоди її життя.

Засмучена збентежена рішуча «вільна від усього» розлючена тактовна чарівна сильна знесилена перелякана відчайдушна горда милосердна.

○ У чому милосердя Маргарити? (Пожаліла дитину, випросила у диявола прощення для Фріди)

○ У чому сила Маргарити? (У її самовідданому, до самозречення, коханні до майстра)

3. Слово вчителя

— Як відомо, прототипом Маргарити стала Олена Сергіївна, третя дружина М. Булгакова, яка була його музою, другом, редактором і ангелом-охоронцем. Отже, історія кохання майстра і Маргарити має деякі автобіографічні риси.

IV. Домашнє завдання

Уміти характеризувати образи майстра і Маргарити, висловлювати своє ставлення до них.

V. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

  • Я вражений(-а) тим...