Усі уроки до курсу «Всесвітня історія». 8 клас

УРОК 13

Тема. Узагальнення за темами 1-4

Мета: узагальнити та систематизувати знання, отримані на попередніх уроках, підготуватися до контрольної роботи.

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

  • порівнювати кордони основних західноєвропейських країн;
  • узагальнювати інформацію з писемних джерел;
  • визначати суть та наслідки основних явищ та подій, систематизувати їх;
  • порівнювати діяльність видатних історичних осіб, робити висновки;
  • класифікувати та застосовувати поняття та терміни.

Обладнання: історичний атлас, комплект кросвордів, аркуші паперу, олівці.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

II. Актуалізація знань учнів

Бесіда за запитаннями

  • 1. Як змінилися принципи міжнародних відносин після Тридцятилітньої війни?
  • 2. Чи можна, на вашу думку, використовувати війну як метод розв’язання міжнародних питань? Свою відповідь поясніть на прикладах.
  • 3. Назвіть полководців Тридцятилітньої війни. Порівняйте їхню діяльність.

III. Основна частина уроку

Робота з картою

За допомогою карт атласа «Великі географічні відкриття у XV—XVII ст. Колоніальні загарбання», «Реформація та Контрреформація в Європі у XV—XVII ст.», «Франція у XV—XVII ст.», «Англія у XV—XVII ст.», «Тридцятилітня війна 1648—1648 рр.», «Держави Європи у сер. XVII ст.» дайте відповіді на питання та виконайте завдання.

  • 1. Назвіть держави, які започаткували епоху Великих географічних відкриттів.
  • 2. Назвіть експедиції, які брали участь у пошуку шляху до Індії.
  • 3. Назвіть колоніальні імперії, що склалися в епоху Великих географічних відкриттів.
  • 4. Де і коли були підписані договори про розділ світу між Іспанією та Португалією?
  • 5. Назвіть індіанські племена, які були підкорені Іспанією.
  • 6. Заповніть таблицю «Реформація й Контрреформація».

Релігія

Територія, де набула поширення

Території, де перемогла Контрреформація

Англіканська

Кальвінізм

Лютеранин

Католицтво

Території зі змішаним віросповіданням

Православ’я

  • 7. Назвіть державу, де відбулося повстання Р. Кета. Назвіть територію, яку охопило повстання.
  • 8. Назвіть території, які піддалися масовим «обгороджуванням».
  • 9. Назвіть території, які були приєднані до Англії під час правління Єлизавети І
  • 10. Назвіть територію селянських повстань «кроканів».
  • 11. Назвіть держави, які мали кордони з Францією.
  • 12. Назвіть держави, які брали участь у Тридцятилітній війні.
  • 13. Назвіть держави, які збільшили свої території за Вестфальською угодою.
  • 14. Назвіть держави, які найбільше постраждали під час Тридцятилітньої війни.
  • 15. Назвіть держави, які, всупереч релігійній приналежності, воювали проти єдиновірців. Поясніть чому.

Портретна галерея

  • 1. Він походив зі старовинного дворянського роду. Його батько брав сина з собою у плавання з дитячих літ. Цей мореплавець отримав від короля Португалії три кораблі з екіпажем та сто сімдесят чоловік. Кораблі до далекого походу готував Бартоломео Діаш. Він знайшов те, чого Христофор Колумб не зміг знайти. (Васко да Гама)
  • 2. Він народився в Італії, але поплив під іспанським прапором. Цей моряк знав латину, був знайомий з геометрією, астрономією та вмів креслити географічні карти. В Іспанії отримав звання адмірала та був упевнений, що в результаті здійсненої ним експедиції досяг східних берегів Індії або Китаю. (Христофор Колумб)
  • 3. Цей мандрівник походив зі старовинного португальського дворянського роду і з юних літ вірою і правдою служив своєму королю. Але у подорож, що зробила його знаменитим, вирушив під іспанським прапором. Подорож тривала майже три роки. Додому повернувся тільки один корабель і команда з 18-ти чоловік. (Магеллан)
  • 4. Він народився у бідній дворянській сім’ї. В юності він навчався у знаменитому іспанському університеті міста Саламанка, але університет довелося залишити. Авантюрист. Шукач пригод. Підкорив Мексику. (Ернан Кортес)
  • 5. Неписьменний, жорстокий, завойовник — із загоном з 200 чоловік напав на Перу. Вони влаштували інкам криваву різанину й захопили в полон їхнього правителя. Конкістадор вимагав величезний викуп за нього — наповнити золотом велику кімнату. Однак, одержавши викуп, іспанці підступно обдурили полоненого й стратили його. (Франсіско Пісарро)
  • 6. Принц, талановитий організатор морських експедицій. На мисі Сагріш, на самому краю Європи, він заснував мореплавну школу, куди запрошував кращих фахівців, які навчали португальських моряків. Принц звідусіль збирав географічні карти, активно листувався з видатними географами і вченими. До самої смерті він споряджав одну за одною експедиції у пошуках нових земель. (Енріке Мореплавець)
  • 7. Португальську експедицію, яку він очолював, було віднесено бурею далеко на південь в океан. Після бурі капітан спрямував кораблі на схід. Не побачивши берега, він круто повернув на північ і досяг східного узбережжя Африки в Індійському океані. Та матроси, стомлені тяжким шляхом, відмовилися продовжувати плавання. Мис на півдні Африки, що далеко виступав у море, назвали мисом Доброї Надії. (Бартоломео Діаш)
  • 8. Народився у родині глибоко віруючої людини. Навчався у школі. Щоб мати гроші на прожиток, блукав вулицями Магдебурга, виспівуючи псалми на честь Господа, просив милостиню. Вступив до університету. Першим виступив проти продажу індульгенцій. Відлучений від церкви. На вимогу відмовитися від свого вчення вимовив фразу, що стала крилатою: «На тому стою і не можу інакше». (Мартін Лютер)
  • 9. Цей священик закінчив два університети. Він переконував своїх прихожан у тому, що влада повинна перебувати в руках народу. Очолив Селянську війну. Був схоплений і страчений (Томас Мюнцер)
  • 10. Богослов. Автор догмату «про божественне визначення», згідно з яким людина не може змінити вибір Бога. На основі його вчення склалася ще одна протестантська церква. (Жан Кальвін)
  • 11. Король, який особисті мотиви використовував як привід для розриву з Римом. Він звільнив церкву країни від підпорядкування папському престолу і проголосив себе главою церкви. Також зумів підпорядкувати собі парламент. (Генріх VIII)
  • 12. Імператор Священної Римської імперії. Мріяв про створення єдиної християнської імперії, але Реформація зруйнувала його плани. Після підписання Аугсбурзького миру зрікся трону. (Кара V)
  • 13. Родоначальник іспанських Габсбургів. Уважав, що на його долю випала особлива місія — зберегти велич Іспанії і не дати протестантизму поширитися в Європі. За його правління інквізитори з особливою жорстокістю винищували єресь в Іспанії та Європі. (Філіпп II)
  • 14. Був гугенотом, став католиком. У Франції його називали «добрим королем». Він підписав Нантський едикт, який поклав край релігійним розбратам у країні. Був убитий релігійним фанатиком. (Генріх IV)
  • 15. Нідерландський аристократ, служив при дворі Карла V, але очолив боротьбу проти його сина. Був обраний штатгальтером Голландії. Був убитий релігійним фанатиком. (Вільгельм (Іранський)
  • 16. Іспанський аристократ. Бравий військовий, який абсолютно не розумівся на справах управління державою. За наказом свого короля жорстоко приборкував непокірні території: горіли багаття інквізиції, уздовж доріг стояли шибениці. Такі дії герцога призвели до запеклої боротьби жителів країни за свободу. (Герцог Альба)
  • 17. Ця королева повернула англіканській церкві становище державної. Вона була присутня на засіданнях парламенту і навіть виголошувала там величні промови. Але при цьому вважала, що парламент має тільки одне право — говорити «так» чи «ні», коли королеві це завгодно. Одного разу особисто відвідала піратський корабель і пожалувала його капітану титул лицаря. (Єлизавета І, Френсіс Дрейк)

Кросворди

Кросворд 1

  • 1. Плем’я в Центральній Америці, яке поклонялося богу Сонця. (Ацтеки)
  • 2. Керівник першої навколосвітньої подорожі, яка відкрила Вогненну Землю. (Магеллан)
  • 3. Іспанська колонія, яка була створена на місці імперії Великого Інки. (Перу)
  • 4. Поняття, яке означає велику групу людей зі стійкими зовнішніми ознаками. (Раса)
  • 5. Нова Іспанія. (Мексика)
  • 6. Корабель XVI ст. (Каравела)
  • 7. Інструмент, з яким мореплавці вирушали в далекі подорожі. (Астролябія)

Якщо всі клітинки заповнені по горизонталі правильно, то у вертикальному рядку можна прочитати слово «Америка».

Кросворд 2*

  • 1. Іспанський король, який виділив Колумбу гроші на експедицію. (Фердинанд)
  • 2. Португальський мореплавець Бартоломеу ____ . (Діас)
  • 3. Одна з каравел Колумба « ____ Марія». (Санта)
  • 4. Яку назву отримали згодом землі, відкриті Колумбом. (Америка)
  • 5. Португальська колонія на західному узбережжі Африки. (Ангола)
  • 6. Представник одного з індіанських племен. (Ацтек)
  • 7. Іспанський мореплавець Ернандо ____ (Кортес)
  • 8. Землі, відкриті Колумбом, отримали назву Новий ____ . (Світ)
  • * Кросворди 2—6 взято з книги Мокрогуз О. П., Єрмоленко А. О. Дидактичні ігри на уроках історії. 5—9 класи. — X.: Вид. гр. «Основа», 2004.
  • 9. Столиця ацтеків. (Теночтитлан)
  • 10. Період всесвітньої історії, що настав за періодом середніх віків. (Нова)
  • 11. Зосередження всієї повноти влади в руках одного монарха. (Абсолютизм)
  • 12. Португальська колонія на східному узбережжі Африки. (Мозамбік)
  • 13. До кінця своїх днів він не знав, що відкрив новий материк. (Колумб)
  • 14. Ім’я брата мореплавця. (Бартоломео)
  • 15. Південне море — так називали Тихий ____ до подорожі Магеллана. (Океан)
  • 16. Ще одна каравела Колумба. («Нінья»)

Кросворд 3

Відшукайте початок і шлях руху. Прочитайте висловлювання Томаса Мюнцера та прокоментуйте його.

Відповідь. Вся влада повинна бути віддана простому народу.

Кросворд 4

  • 1. «Священна Римська ____ німецької нації». (Імперія)
  • 2. Він перший виступив відкрито проти католицької церкви. (Лютер)
  • 3. Зміна, перетворення. (Реформа)
  • 4. Засновник Ордену єзуїтів. (Лойола)
  • 5. Старшини церковних громад у кальвіністській церкві. (Пресвітери)
  • 6. ____ Мюнцер — ідеолог Реформації. (Томас)
  • 7. «Дванадцять ____ » — поміркована програма повсталих у Німеччині. (Статей)
  • 8. Документ про відпущення гріхів, який продає церква віруючому. (Індульгенція)
  • 9. Творець нового напрямку в протестантизмі. (Кальвін)
  • 10. «Святе письмо». (Біблія)

У виділених клітинках назва руху за реформу церкви. (Реформація)

Кросворд 5

  • 1. Французький король (1550—1574 рр.). (Карл)
  • 2. Ще один французький король, якого прозвали «Король-сонце». (Людовік)
  • 3. Союз північнофранцузького дворянства — ____ ліга. (Католицька)
  • 4. Король Наварри — ____ Бурбон. (Антуан)
  • 5. Варфоломіївська ____ .(Ніч)
  • 6. Людина, яка перебуває на державній службі. (Чиновник)
  • 7. Перший міністр Людовіка XIII — ____ Рішельє. (Кардинал)
  • 8. Нідерландські партизани — « ____ тези». (Лісові)
  • 9. Повстання 1566 р. в Нідерландах. («Іконоборче»)
  • 10. Нантський ____ 1598 р. (Едикт)
  • 11. Страх, жах. (Терор)
  • 12. Держава з виборними органами влади. (Республіка)
  • 13. Один із лідерів гугенотів — ____ де Коліньї. (Адмірал)
  • 14. Правитель Голландії, запрошений туди після смерті Вільгельма Оранського. (Лестер)

Кросворд 6

У виділених клітинках — виборний орган влади у ряді країн. (Парламент)

  • 1. Бідний, злидарий в Англії. (Паупер)
  • 2. «Непереможна ____ ». (Армада)
  • 3. Ім’я одного з двох братів, які очолили повстання в графстві Норфолк. (Роберт)
  • 4. Місто, біля якого у 1632 році шведи розгромили армію Валленштейна. (Лютцен)
  • 5. Країна, в якій відбувався процес огороджування. (Англія)
  • 6. Столиця Баварії. (Мюнхен)
  • 7. Англійський король (1547—1553 рр.). (Едуард)
  • 8. Ділянки землі селян. (Наділи)
  • 9. І Генріх VIII, і Едуард VI, і Єлизавета І — всі вони ____ (династія). (Тюдори)

IV. Оцінювання знань учнів

Оцінку 12 отримує учень, який набрав найбільшу кількість балів в особистому заліку. Розрив між оцінками може складати від 3 до 7 балів на розсуд учителя та за наслідками уроку.

V. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання.