Усі уроки до курсу «Всесвітня історія». 7 клас

УРОК 25

ТЕМА. ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЗА ТЕМОЮ «ЄВРОПА. ВІЗАНТІЯ. АРАБСЬКИЙ СВІТ»

Мета: перевірити рівень засвоєння учнями матеріалу теми.

Форма проведення: урок-гра.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

Учитель поділяє клас на 3—4 команди та пояснює правила гри.

Учитель. Сьогодні ми з вами граємо у гру «Ключ до зашифрованого слова». Кожна команда, завершуючи черговий етап конкурсного завдання команди, отримує картку з буквою, з яких у фіналі складається слово. Кількість конкурсів повинна збігатися з кількістю букв у слові. Якщо команда не впоралася із завданням, то картку з буквою вона не отримує й у фіналі намагається скласти слово з тієї кількості букв, яка ними отримана. Під час гри кожна команда одержує певну кількість балів. Учасники команди, що набрали найбільшу кількість балів, отримують оцінку 12.

II. Гра «Ключ до зашифрованого слова»

І конкурс. «Текст з пропусками»

Асистенти роздають картки з текстами.

Учитель. Вам необхідно вставити пропущені слова в текст. Пропущено 13 слів. У цьому конкурсі команди можуть набрати максимально 13 балів.

1. Центральна Італія перебувала в руках римських пап та мала назву ____ області. (Папською)

2. Найбільш розвиненою областю Італії був ____ країни. (Північ)

3. Тут знаходилися найбільші міські республіки: Венеція, ____ , Флоренція. (Генуя)

4. Ці міста називали ____ . (Комунами)

5. Венеція була ____ республікою. (Аристократичною)

6. Влада у Венеції належала ____ , обраному довічно. (Дожу)

7. Венеція була побудована на острівцях, замість вулиць налічувалися численні канали. Жителі пересувалися на довгих човнах ____ . (Гондолах)

8. Головним заняттям жителів була торгівля й ремесло. Купці Венеції контролювали всю торгівлю на Адріатичному та у східній частини ____ моря. (Середземного)

9. В Генуї не було такої єдності. Багато разів заможні сімейства намагалися захопити владу. Генуя отримала від Візантії право на безперешкодну торгівлю у ____ морі. (Чорному)

10. Генуезька республіка мала володіння на узбережжі Кримського півострова — Кафа, ____ , Балаклава. (Судак)

11. Найбагатшим містом Італії була Флоренція. Її називали «____». («Афінами Італії»)

12. Головним багатством Флоренції були її ____ . (Тканини)

13. Усій Європі були відомі флорентійські ____ , де тримали гроші не тільки городяни і купці, але й римські папи. (Банки)

II конкурс. «Портретна галерея»

Учитель. Ми переходимо до II конкурсу — «Портретна галерея».

З допомогою опису команди повинні визначити ім’я історичної особи. За кожну правильну відповідь команда отримує 3 бали. Максимальна кількість балів — 15.

1. Цей німецький імператор вкотре намагався підпорядкувати собі Папську область й затвердитися в Італії. Він діяв жорстоко й брутально. Коли Мілан відмовився коритися владі імператора, то він обложив місто. Після дворічної облоги Мілан був узятий. Місто зруйновано, його площа зорана плугом і посипана сіллю на знак того, що місто ніколи більше не відродитися. (Фрідріх І Барбаросса)

2. Цей король почав збирання французьких земель. Він не приєднував нових територій, наводив лад у власних володіннях — вступив у боротьбу з французькими сеньйорами. Будував фортеці, спалював замки непокірних феодалів, карав грабіжників. (Король Людовик VI)

3. Цей король мав мінливу вдачу: він міг бути відкритим і щедрим, але коли впадав у гнів, то перетворювався на розлюченого злобного тирана. Він володів шістьма мовами, правда, не знав англійської. Він мав прекрасну пам’ять та обширні знання, був невтомний у справах і повний рішучості боротися з непокірними феодалами. Для зміцнення своєї влади провів реформи: запровадив суд присяжних, увів новий податок — «щитові гроші», призначив шерифів. (Генріх II)

4. Хлопчик виховувався у будинку свого діда. З дитинства він був познайомився з караванною торгівлею. У караванних поїздках він із зацікавленістю слухав розповіді християн та іудеїв. Він любив самотність і благочестиві роздуми, часто йшов один до сусідніх з Меккою гір. Коли йому виповнилося 40 років, йому було перше видіння. (Мухаммед)

5. Розумна, мужня людина, сільський ремісник. Брав участь у Столітній війні, знав військову справу. Прагнув навести у повстанських загонах лад і дисципліну. Він користувався такою пошаною серед повстанців, що вони присягалися виконувати тільки його закони. Був убитий під час зустрічі з королем. (Уот Тайлер)

III конкурс. «Шкільний»

Учитель пропонує командам розв’язати задачі, які доводилося вирішувати свого часу реальним і вигаданим історичним персонажам.

Оцінюється правильність і швидкість рішення. Команда, що правильно розв’яже задачі, отримує 5 балів. Максимальна кількість балів — 5.

1. Візантійська задача.

Пан бере зі своїх залежних селян 4,5 модія зерна з кожних 8 модїїв. На частку пана довелося 69 модїїв. Скільки отримає селянин?

Переведіть отриманий результат на кілограми, за умови, що модій — це міра сипких тіл від 8 до 13 кг у різних місцевостях Візантії.

2. Арабська задача [5, С. 35].

Повідай мені про голубів, що наблизилися до високого дерева, де одна частина їх сіла на дереві, а інша — під деревом. І голуби, що були на дереві, сказали тим, що знаходилися піддеревом: «Якщо підніметься один з вас, то виявиться всього третина кількості нас, а якщо опуститься один з нас, нас стане стільки, скільки вас». Скільки було голубів? Скільки з них сіло на дерево, скільки — піддерево?

IV конкурс. «Про що йдеться?»

Учитель. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Максимальна кількість балів — 6.

  • 1. Яку мову й чому називали «латиною Сходу»? (Арабську)
  • 2. Шлях туди знайшли вікінги задовго до офіційного відкриття шляху до цієї країну. Вікінги назвали цю країну «Вінланд» — Країна винограду. Про яку країну йдеться? («Країною винограду» називали Америку)
  • 3. Цю людину мусульмани могли назвати істинно віруючою, тому що вона суворо слідувала розпорядженням, що регламентують життя правовірного. Про які розпорядження йдеться? (П’ять ритуальних обов’язків)
  • 4. Цей лист вважався магічним. Люди висікали його на камені та залізі. Вважалося, що такий напис може захистити від хвороби, допомогти у бою. Про які написи йдеться? (Рунічний лист у Скандинавії)
  • 5. Цей документ був прийнятий в результаті боротьби короля і баронів. Король підписав цю грамоту і скріпив її своєю печаткою. Деякі дослідники називають цей документ першою у світі конституцією. Про який документ йдеться? («Велика хартія вольностей»)
  • 6. У чому різниця між Конкістою та Реконкістою? Де відбувалися ці події? (Конкіста — завоювання арабами Піренейського півострова, Реконкіста — вигнання арабів)

V конкурс. «Піймай помилку»

Учитель. Командам пропонується текст з помилками, які потрібно знайти й виправити. Кожна правильна відповідь оцінюється у 4 бали. Максимальна кількість балів — 16.

В Англії за рішенням короля був скликаний парламент. У парламенті були представлені різні стани, представники яких засідали окремо. Парламент складався з трьох палат: палати лордів, палати общин і палати генеральних штатів. Під час ухвалення податків у парламенті часто виникали суперечки. Духівництво і дворяни мали два голоси проти одного представника третього стану. В парламенті ухвалювалися податки на прохання короля, висловлювалися критичні зауваження щодо керування країною, але парламент не міг приймати закони.

VI конкурс. «Турнір хронографій»

Учитель пропонує учням співвіднести дати та події. За кожну правильну відповідь надається 3 бали. Максимальна кількість балів — 27.

1) 395 р.

а) висадка норманів на березі Америки

2) 622 р.

б) «Велика хартія вольностей»

3) 732 р.

в) початок мусульманського літочислення

4) 1000 р.

г) скликання парламенту

5) 1215 р.

д) Столітня війна

6) 1265 р.

е) битва на Чудському озері

7) 1302 р.

ж) утворення Східної Римської імперії

8) 1337-1453 рр.

з) скликання Генеральних штатів у Франції

9) 1242 р.

и) битва при Пуатьє

Відповідь: 1 ж; 2 в; 3 и; 4 а; 5 б; 6 г; 7 з; 8 д; 9 е.

VII конкурс. Фінал

Команди розшифровують слово. Максимальна кількість балів — 3. Слова для команд: вікінг, хартія, візир, гвельф та ін.

Таблиця оцінювання

Набрані бали

Оцінка

Набрані бали

Оцінка

1-7

1

43-49

7

8-14

2

50-56

8

15-21

3

57-63

9

22-28

4

64-70

10

29-35

5

71-77

11

36-42

6

78-84

12



Підтримати сайт і наші Збройні Сили можна за посиланням на Buy Me a Coffee.