Усі уроки до курсу «Всесвітня історія». 7 клас

УРОК 22

ТЕМА. НІМЕЧЧИНА

Очікувані результати

Після уроку учні:

  • знатимуть етапи створення Священної Римської імперії;
  • матимуть уявлення про військові походи німецьких імператорів, Ганзейський союз;
  • розповідатимуть про похід німецьких лицарів на Схід;
  • характеризуватимуть історичні події та їхніх учасників;
  • показуватимуть на карті територію Священної Римської імперії.

Основні дати та події:

  • 919 р. — утворення Німецького королівства;
  • 962 р. — утворення Священної Римської імперії;
  • 1077 р. — похід до Каносси;
  • 1220—1268 рр. — панування династії Штауфенів;
  • 1242 р. — битва на Чудському озері;
  • 1356 р — «Золота булла»;
  • 1410 р. — Грюнвальдська битва;
  • 1445 р. — винахід друкарства.

Основні поняття: «Священна Римська імперія», «династія Штауфенів», «Саксонська династія», «курфюрст», «династія Габсбургів», «Австрія».

Імена історичних діячів: Генріх І, Оттон II, Григорій VIII, Генріх IV, Фрідріх І Барбаросса, Фрідріх II, Іннокентій III, Олександр Невський.

Обладнання: настінна карта, історичні атласи, роздавальний матеріал, історичні тексти, ілюстрації.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку

II. Актуалізація опорних знань

Учитель перевіряє домашнє завдання за допомогою методу «Історичне фехтування».

Одночасно декілька учнів можуть виконувати роботу за картками.

Картка 1

Співвіднесіть дати та події.

1) Звільнення Орлеана

а) 1358 р.

2) Жакерія

б) 1340 р.

3) Битва при Слейсі

в)1429 р.

Відповідь: 1 в; 2 а; 3 б.

Картка 2

Співвіднесіть дати та події.

1) Повстання Уота Тайлера

а) 1356 р.

2) Спалення Жанни д’Арк

б) 1381 р

3) Битва при Пуатьє

в) 1431 р.

Відповідь: 1 б; 2 в; 3 а.

Картка 3

Співвіднесіть терміни та поняття з їх визначеннями.

1) Дофін

а) селянське повстання у Франції

2) Станова монархія

б) нащадок французького престолу

3) Жакерія

в) монархія, за якої король скликав для вирішення найважливіших питань представників різних станів

Відповідь: 1 б; 2 в; 3 а.

Картка 4

Співвіднесіть терміни та поняття з їх визначеннями.

1) Централізована держава

а) ряд послідовно правлячих монархів з одного роду, що змінювали один одного за правом спорідненості і законами престолонаслідування

2) Династія

б) спалення на багатті

3) Автодафе

в) держава, в якій затверджується єдина влада короля, встановлюються єдині закони, єдині органи управління, вводяться єдині податки й постійна армія

Відповідь: 1 в; 2 а; 3 б.

IIІ. Мотивація навчальної діяльності

Німецька держава утворилася у 919 р. Її король Оттон мріяв про відновлення імперії Карла Великого, про об’єднання всіх християнських народів Європи. Він завоював Рим. Папа проголосив його імператором. Нова імперія отримала назву Священної Римської імперії. Німецькі королі у Німеччині почувалися не дуже певно, тому вони не полишали сподівань зміцнити свій авторитет за рахунок Італії. У той час, коли імператори завойовували Італію, німецьке рицарство вирушило у хрестовий похід на Схід.

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель пропонує увазі учнів питання, які вони розглядатимуть на уроці. Учитель нагадує алгоритм роботи у групі: під час роботи учні мають право користуватися підручниками й додатковими матеріалами зі «Скрині підказок».

Учні утворюють експертні групи відповідно до запропонованих на уроці запитань.

  • 1-а група. Утворення Священної Римської імперії. (Робота за текстом підручника)
  • 2-а група. Італійські походи імператорів. (Робота з підручником та картою історичного атласа «Німеччина та Італія в XI—XIII ст.»)
  • 3-я група. Наступ на Схід. (Тексти 1, 2, 3 та карта історичного атласа «Німеччина та Італія в XI—XIII ст.»)
  • 4-а група. Німеччина у пізньому Середньовіччі. (Тексти 4, 5 та карта історичного атласа «Німеччина та Італія в XI—XIII ст.»)

V. Узагальнення та систематизація знань

Презентації експертних груп

Під час перевірки засвоєння матеріалу вчитель може використовувати метод «Дерево знань», питання для якого готуються під час презентацій відповідей експертних груп.

VI. Оцінювання знань учнів

Оцінка та самооцінка роботи в групах.*

Самооцінювання

Прізвище, ім’я

Оцініть себе за кожним із визначених напрямів від 0 до 2 балів.

1. Ви брали активну участь у роботі групи.

2. Ви вносили вдалі пропозиції, які врахувала група.

3. Ви дали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до роботи.

* Наводиться за книгою: Пометун О., Піроженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Науково-методічний посібник. — К.: А.С.К., 2006. — С. 133—134.

4. Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим.

5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи вперед.

6. Ви доповідали класу про результати групової роботи.

Оцінювання учнів учителем.

Оцінка за кожним показником може виставляться за 12-бальною системою.

Діяльність учня

Ім’я учня

Допомагає визначати питання для обговорення

Ретельно працює над питанням

Є цікавим та уважним слухачем

Порівнює ідеї, що викладаються, зі своїми власними

Обмірковує інформацію, що надається іншими учнями

Узагальнює ідеї, коли це необхідно

Доходив висновків, що призводять до нового розуміння

Загальна оцінка

VII. Домашнє завдання

1. Опрацювати текст відповідного параграфа.

2. Скласти розповіді від імені:

  • а) ганзейського купця, що подорожував країнами Північної Європи;
  • б) німецького імператора, що боровся з Папою Римським;
  • в) учасника битви при Леньяно;
  • г) лицаря — учасника битви на Чудському озері.

Роздавальний матеріал до уроку

Текст 1. Хрестовий похід проти лівів. Лівонськая хроніка 1198 р. [23, С. 23-237]

Зібравши людей, єпископ прибув з військом до Лівонії та підійшов до замка Гольм, який розташований посередині річки. Відправивши у човні посла, він запитав, чи вирішили вони прийняти християнство та зберігати його прийнявши. Ті заявили, що приймати його не хочуть. Єпископ перервав перемир’я. Ліви гомоніли та галасували за звичаєм язичників. Готувалися до бою й саксонські війська з іншого боку. Стрімко кидалися вони на язичників, і ліви почали тікати. Щоб уникнути великого лиха, вони хрестилися. Вони запросили до себе священиків. Побачивши це, рицарі почали готуватися до повернення додому.

Текст 2. Інформативний текст. Битва на Чудському озері

Німецькі лицарі захопили Псков і вирушили на Новгород. Лицарі стверджували, що роблять це в ім’я слави Бога.

...5 квітня 1242 р. німці вишикувалися своїм традиційним бойовим порядком — гострим клином, або «свинею». На чолі клина рухалися важкоозброєні лицарі, за ними йшла піхота, озброєна списами і мечами, з флангів її прикривали кінні лицарі. Клин мав врізатися у руське військо й роздерти його. Олександр зустрів їх на льоду Чудського озера. Свою головну силу він розташував так, щоб охопити німців з флангів. Обоз і піхоту поставив у центр, кінну дружину заховав у засідці.

«І була страшна січа, був чутний звук копит, що ламаються, і звук від ударів мечів, так що замерзле озеро точно рушило, і не було видно льоду, тому що він був политий кров’ю».

Перемога русичів була беззаперечною. Безліч лицарів були вбиті, уцілілих переслідували. Намагаючись врятуватися, вони бігли по льоду озера, лід ламався, й озеро поглинало лицарів.

Текст 3. Інформативний текст. Грюнвальдська битва

Німецькі лицарі продовжували свій наступ на Схід. Вирішальна битва сталася на території Польщі під Грюнвальдом у 1410 р.

Проти Тевтонського ордену виступили поляки, литовці, русичі, білоруси, українці та чехи.

Битву почала литовська кіннота, що свій удар спрямувала на ліве крило військ ордену. Лицарі відбили атаку, а самі перейшли у наступ. Битва тривала довго. Особливу стійкість виявили три смоленські полки. Під тиском супротивника вони не здригнулися й не відступили. Німецькі лицарі були оточені. Вириваючись з оточення, вони вдалися до втечі. У бою загинув глава ордену — Великий магістр.

Текст 4. Ганза [23, С. 242-243]

1. Бажаємо донести до вашої уваги нижченаведене рішення, прийняте... на допомогу всім купцям, які користуються та управляються Любекським правом.

4. По-перше, кожне місто хай в міру своїх можливостей оберігає море від піратів та інших лиходіїв так, щоб торговці могли вільно вести торгівлю.

5. Жоден купець не повинен купувати іншого в разі, якщо його захоплять у полон, або брати його від будь-кого за сплату боргів. Якщо зробить це, втратить право проживати у цьому місті та в усіх інших, де діє Любекське право.

6. Далі, якщо хто за розбій або грабіж буде оголошений поза законом в одному місті, він вважатиметься таким в усіх містах.

7. ...Якщо хтось з государів захопить одне з міст, жодне інше місто не надаватиме йому допомогу, якщо тільки государ цей не сеньйор його.

Текст 5. Ганза і Новгород [23, С. 246-247]

1. Ніхто не повинен робити більше однієї поїздки на рік до Новгорода та не привозити до Новгорода товарів більше одного разу на рік. Якщо когось затримають з таким товарам, він (товар) буде вважатися конфіскованим.

2. (В разі, якщо) хтось приїжджає сюди санним шляхом, санним шляхом повинен і повертатись. Якщо можна довести, що у нього є поважна причина, то він може їхати з першою водою.

3. Ми повинні дотримуватися таких правил щодо русичів: за одностайним рішенням, для користі всього купецтва після найближчого свята Св. Михайла (закінчення збирання хлібів) ні в Новгорода, ні в Полоцька, ні у Пскова не можна купувати — ні оптом, ні у роздріб — сукна, матерії та виробів з хутра руського виробництва, а так само все інше, що виготовлено поза домашнім господарством русичів. Можна купувати лише хліб і тому подібні сирі продукти за їхню справжню вартість.

4. Ніхто не повинен мати у Новгороді понад 1000 марок вкладів на рік ні у товаристві, ні у своїй власній справі.

Текст 6. «Золота булла» [23, С. 249]

Щоб встановити єдність між курфюрстами і запровадити вибори, щоб цим припинити ганебний розлад і всілякі помилки, ми на наших зборах у Нюрнберзі у присутності всіх духовних і світських курфюрстів і князів ... всесильною царською владою оголосили, наказали, повелівали ...9 січня 1356 р. виконати наступне.

Коли стане відомо про смерть короля або імператора, хай курфюрсти зберуться ... та оберуть Римського короля як майбутнього імператора. Питання про вибір має вирішуватися більшістю голосів. Новообраний негайно затвердить права і свободи курфюрстів. Курфюрсти нехай за рангом займають свої місця.

Коли трон залишається вакантним, регентство повинно взяти на себе — на півдні Пфальцграф, на півночі — герцог Саксонії.