Усі уроки до курсу «Всесвітня історія». 7 клас

УРОК 14

ТЕМА. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗА ТЕМОЮ «РЕЛІГІЙНЕ ТА КУЛЬТУРНЕ ЖИТТЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЄВРОПИ»

ВАРІАНТ 1

1. Розв’язання кросвордів.

Кросворд 1

Сектор А

1) Глава православної церкви. (Патріарх)

2) Король франків, який першим прийняв християнство. (Хлодвіг)

3) Винахідник книгодрукування. (Гутенберг)

4) Назва племен, від яких походить назва готичного стилю. (Готи)

Сектор Б

1) Папа Римський, який закликав до хрестових походів. (Урбан)

2) Німецько-скандінавський героїчний епос «Пісня про». (Нібелунгів)

3) Німецький композитор, який використав легенду про нібелунгів у своїх творах. (Вагнер)

4) Французький епос «Пісня про ____». (Роланда)

Сектор В

1) Італійський поет, родоначальник гуманізму в літературі Франческо ____ . (Петрарка)

2) Видатний італійський поет Данте ____ . (Аліґ’ері)

3) «Трістан та ____». (Ізольда)

4) Видатний середньовічний філософ-богослов, поет П’єр ____ . (Абеляр)

Сектор Г

1) Одне із семи вільних мистецтв. (Риторика)

2) Ібн-Сіна. (Авіценна)

3) Житель Аравійського півострова. (Араб)

4) Автор книги «Декамерон». (Боккаччо)

Кросворд 2

1) Мандрівний студент. (Вагант)

2) Один із стилів середньовічної архітектури. (Романський)

3) Вища школа в Західній Європі. (Університет)

4) Середньовічний вчений, прихильник пізнання миру експериментальним шляхом. (Бекон)

5) Учений, що займається пошуком філософського каменя. (Алхімік)

6) Ім’я автора «Божественної комедії». (Данте)

7) Відкрита суперечка студентів середньовічного університету. (Диспут)

8) Сучасна назва міста Рома. (Рим)

При розв’язанні кросворда 2 у вертикальному стовпці з’явиться слово, що позначало лицаря-поета у середньовічній Франції. (Трубадур)

Кросворд 3

1) Збір кардиналів, що обирає Папу Римського. (Конклав)

2) Спалювання на багатті єретика. (Аутодафе)

3) Ім’я Папи Римського, що закликав до хрестового походу для звільнення гроба Господнього. (Урбан)

4) Виплата на утримання церкви. (Десятина)

5) Духовна особа в католицькій церкві. (Єпископ)

6) Люди, що відмовилися від мирського життя. (Ченці)

7) Назва рицарського ордена, члени якого носили білі плащі з чорним хрестом. (Тамплієри)

8) Послідовники одного з єретичних вчень. (Альбігойці)

Розв’язавши кросворд 3, у вертикальному стовпці з’явитися слово, яке означає другу особу після Папи Римського в католицькій церкві. (Кардинал)

2. Учитель пропонує групам учнів скласти власні кросворди, кількість слів, в яких і складність обговорюються заздалегідь.

3. Обмін кросвордами для нового розв’язання.

4. Домашнє завдання.

1) Повторити параграфи теми.

2) Підготуватися до тематичного оцінювання.

ВАРІАНТ 2

Брейн-ринг

Клас ділиться на чотири команди. Відповідає та команда, яка швидше за всіх подала сигнал про свою готовність.

Гру веде вчитель.

І тур

1. Яке місце в житті людини посідала церква?

2. Чому в Середньовіччі батьки віддавали до школи тільки тих дітей, яких призначали для служіння Богу?

3. Чому в середні віки була можливість здобути освіту в будь-якій країні, причому не знаючи мови, що була в ній поширена?

4. Чому люди, які мали добру пам’ять, користувалися в середні віки особливою пошаною?

5. Чому з’являються єретичні вчення?

6. Як церква боролася з єретиками?

7. Які шари середньовічного суспільства були зацікавлені у хрестових походах та чому?

8. У хрестових походах брали участь воїни різних країн. Якою мовою хрестоносці розмовляли між собою?

9. Чому європейські монархи не брали участь у першому хрестовому поході?

10. Чому всі хрестові походи закінчилися невдало?

11. Що є характерним для мистецтва раннього Відродження?

12. Чому саме в північній Італії виникає Відродження?

Учитель підбиває підсумки. За наслідками І туру дві команди, що набрали найбільшу кількість балів, виходять у фінал і продовжують боротьбу. Команди, що програли, займають місця глядачів.

II тур

1. Учитель готує картки із зображеннями силуетів середньовічних соборів. Учням пропонується визначити, до якого виду архітектури належать представлені зображення.

2. Учитель пропонує до репродукцій шедеврів раннього Відродження підібрати назви та ім’я автора (готуються окремі картки).

3. Перед вами історичні атласи. Розгляньте карту «Перший, другий та третій хрестові походи (1096—1192)». Яким шляхом рухалися хрестоносці до Єрусалима?

4. Що нового вжитті середньовічного європейського суспільства з’явилося після хрестових походів?

5. Що таке гуманізм і Відродження?

6. Чому в Середньовіччі живопис назвали «літературою для мирян»?

7. Чому в пізньому Середньовіччі з’являється портретний живопис і відроджується мистецтво скульптури?

8. Чому схоластика, така популярна у середні віки, була знехтувана гуманістами?

9. Чому творчість Данте та Петрарки символізує перехід від Середньовіччя до Відродження?

Оцінювання знань учнів

Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання.