Усі уроки до курсу «Історія України». 8 клас

УРОК 35

Тема. Господарське, церковне та культурне життя на українських землях в другій половині XVII ст.

Мета: охарактеризувати господарське, церковне та культурне життя на українських землях у другій половині XVII ст., проаналізувавши розвиток основних галузей економіки, характер землеволодіння, становище церкви та особливості культурного розвитку; розвивати в учнів уміння аналізувати матеріал, робити висновки, узагальнення, виділяти головне та другорядне, висловлювати свою точку зору, аргументувати, посилаючись на джерела, свою позицію.

Основні поняття: «рангові землі», «колонізація», «займанщина».

Обладнання: карта, картки з джерелами інформації.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • характеризувати господарське, церковне та культурне життя на українських землях у другій половині XVII ст.;
  • називати основні галузі економіки, визначати характер землеволодіння;
  • з’ясувати становище церкви та особливості культурного розвитку;
  • називати імена діячів культурно-церковного життя;
  • розвинути вміння аналізувати матеріал, робити висновки, узагальнення, виділяти головне й другорядне, висловлювати свою точку зору, аргументувати, посилаючись на джерела, свою позицію.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань учнів

Евристична бесіда

  • 1. Пригадайте основні ознаки соціально-економічного розвитку українських земель у першій половині XVII ст.
  • 2. Яким було церковне та культурне життя на українських землях в даний період?
  • 3. Які зміни в політичному устрої українських земель відбулися в другій половині XVII ст. порівняно з першою половиною XVII ст.?

II. Мотивація навчальної діяльності

Основне питання уроку

  • Які зміни в господарському, церковному та культурному житті на українських землях відбулися у другій половині XVII ст., порівняно із першою половиною XVII ст.?

Відповідь на це запитання учні повинні дати в кінці уроку.

III. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Урок проходить у формі конференції, на якій учні мають представити свої проекти. На попередньому уроці діти були об’єднані в три групи, кожна з яких отримала завдання підготувати проекти.

  • 1-а група. «Розвиток господарства на українських землях у другій половині XVII ст.».
  • 2-а група. «Церковне життя на українських землях у другій половині XVII ст.».
  • 3-я група. «Культурне життя на українських землях у другій половині XVII ст.».

Протягом тижня учні здійснюють самостійну пошукову роботу, готують повідомлення, добирають джерела інформації, займаються оформленням проекту. За допомогою вчителя було розподілено обов’язки серед членів групи й призначено керівників-експертів з даного питання (обираються серед сильних учнів).

Якщо є можливість, цей урок краще провести в комп’ютерному класі з використанням мультимедійного проектора. У такому разі учні готують комп’ютерні презентації.

Склад учасників конференції:

  • Голова — учитель.
  • Експерти-керівники груп.
  • Учнівське журі (два учні, можна запросити також когось з учителів).
  • Комісія з питань господарського, церковного та культурного життя на українських землях у другій половині XVII ст.
  • Учні, які готували проекти.
  • Слухачі — учні, які не брали участі в підготовці проектів.

Сценарій конференції:

  • 1. Учитель відкриває конференцію, керує її роботою, бере участь в обговоренні всіх питань.
  • 2. Відбувається презентація проектів кожної групи, під час якої діти характеризують господарське, церковне та культурне життя на українських землях у другій половині XVII ст., а також демонструють плакати, таблиці, схеми, ілюстрації, комп’ютерні презентації. Від групи може виступати один учень або декілька.
  • 3. Експерти доповнюють виступи учнів своєї групи і беруть активну участь в обговоренні питань, відповідаючи на запитання.
  • 4. Запитання до виступаючих можуть ставити всі присутні, крім членів журі.
  • 5. Наприкінці уроку журі відзначає найкращий проект і мотивує своє рішення.
  • 6. Учитель виставляє оцінки за урок усім активним учасникам конференції.

IV. Узагальнення та систематизація знань

Учні дають відповідь на запитання, що прозвучало на початку уроку.

  • Які зміни в господарському, церковному та культурному житті на українських землях відбулися у другій половині XVII ст., порівняно із першою половиною XVII ст.?

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Повторити всю тему й підготуватися до уроку узагальнення та систематизації знань.