Усі уроки до курсу «Правознавство. Практичний курс». 9 клас

ЗАНЯТТЯ 2

Тема. Що таке правопорушення та юридична відповідальність?

Мета: пояснити учням, що таке правопорушення та юридична відповідальність; познайомити з видами правопорушень і видами юридичної відповідальності; формувати навички аналізу правових ситуацій, які пов’язані з адміністративним і кримінальним законодавством; формувати власне ставлення до правопорушень, злочинів; виховувати у школярів розуміння переваг правомірної поведінки.

Обладнання: Конституція України, набір карток з правовими ситуаціями, витяги з Кодексу про адміністративні правопорушення, Цивільного кодексу України.

Основні поняття: «правопорушення», «правомірна поведінка», «протиправна поведінка», «злочин», «провина».

Тип заняття: набуття нових знань.

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Люди у своєму житті переважно діють відповідно до норм закону, але іноді все ж таки скоюють негідні вчинки. Історія свідчить, що правопорушення скоюють в усіх країнах, незалежно від їх державного або суспільного устрою, і повністю викоренити їх ще нікому не вдавалося. Ми розглянемо, що таке правопорушення, причини правопорушень, їх ознаки, види юридичної відповідальності.

III. Вивчення нового матеріалу

Учитель називає тему і мету заняття.

Бесіда

1. Чи існують люди, які протягом життя ніколи не порушували правила?

2. Пригадайте вчорашній день: чи стикалися ви з фактами порушення певних норм права?

3. Яку поведінку можна назвати правомірною, а яку неправомірною?

Давайте схематично зобразимо, що таке правомірна і неправомірна поведінка (схему можуть зобразити вчитель або учні).

«Мозковий штурм»

Завдання. Назвіть ознаки, притаманні правопорушенням.

Всі ознаки, названі учнями, вчитель записує на дошці. Потім виділяє правильні: протиправність (порушення певної правової норми); винність (наявність вини особи, що скоїла правопорушення, у певній формі — з наміром або через необережність); скоєння правопорушення особою, що досягла віку залучення до відповідальності певного вигляду; наявність збитків; встановлення за скоєне протиправне діяння юридичної відповідальності.

Слід звернути увагу учнів на нове поняття «діяння», пояснивши, що в цьому випадку воно використовується для позначення як активних дій порушника, так і протиправної бездіяльності.

У ході обговорення формується визначення правопорушення — протиправне діяння (дія або бездіяльність), що містить вину та за здійснення якого передбачена юридична відповідальність.

Робота в парах

Протягом однієї хвилини учні в парах читають та обмірковують відповіді на запропоновані питання. Потім по черзі одне одному розповідають, доповнюють та уточнюють відповідь. Після цього виступає кожна пара.

Подумайте і підготуйте відповіді на питання:

• Чи можна вважати правопорушенням такі вчинки:

  • 1) учень 9-го класу перейшов дорогу у недозволеному місці;
  • 2) учениця не допомогла бабусі перейти дорогу;
  • 3) хлопчики 10-го класу через необережність підпалили ліс;
  • 4) учениця 5-го класу підставила вчителю поламаний стілець;
  • 5) учитель спізнився на урок;
  • 6) учень 9-го класу на ковзанах взимку причепився до машини, щоб прокотитися?

• Як ви думаєте, чи повинен відповідати за свої вчинки правопорушник, якщо він порушив закон, якого не знав?

Вислухавши відповіді школярів, учитель просить їх відкрити ст. 68 Конституції України. Після читання статті 68 разом з учнями доходить висновку, що незнання законів не звільняє від відповідальності.

Ігровий тренінг

Учитель об’єднує учнів у малі групи і пропонує їм розіграти ситуацію.

Учитель. Уявіть, що ви — народні депутати місцевої Ради. На обговорення вашої Ради винесено питання про попередження й зниження рівня злочинності. Для ухвалення обґрунтованого та ефективного рішення, необхідно, перш за все, визначити причини, що призводять до правопорушень.

Завдання: визначте причини правопорушень і запропонуйте заходи зі зниження рівня злочинності у своєму населеному пункті.

Учні в разі необхідності отримують пам’ятки роботи малими групами. Під час обговорення у групах учитель допомагає навідними питаннями, коригує відповіді учнів, за необхідності змінює хід міркувань учнів у групах. Потім учитель пропонує виступити одній з груп. Решта учасників тренінгу доповнює відповідь виступаючого. Причини правопорушень записуються на дошці.

1. Причини економічного характеру (наприклад, неможливість знайти роботу або легальний заробіток).

2. Соціальні причини (недоліки виховної та освітньої роботи).

3. Обставини сімейного характеру.

4. Особливості оточення.

5. Причини особистого характеру.

6. Недосконалість чинного законодавства (надмірні ставки оподаткування).

Учні складають поради для місцевого органу самоврядування.

Учитель підводить учнів до висновку, що правопорушення зумовлені не якоюсь однією причиною, а одразу декількома. Виявлення цих причин і вживання заходів щодо їх усунення є однією з багатьох задач діяльності правоохоронних органів і посадовців держави. Усунути всі причини неможливо. Отже, реальна задача держави полягає у тому, щоб звести причини, зухвалі правопорушення, до гранично низького рівня, що дасть суспільству можливість здійснювати ефективний контроль над протиправними діями.

Робота зі схемою

На дошці вивішується схема «Види правопорушень»

Працюючи зі схемою, вчитель пояснює види юридичної відповідальності.

Учитель. Правопорушення, яке пов’язане з навчанням у школі, виконанням обов’язків на роботі: невиконання завдання, порушення дисципліни, спізнення на роботу, — тоді настає дисциплінарна відповідальність. Можливі — запис у щоденнику, догана, звільнення з роботи. Якщо порушуються Правила дорожнього руху, не оплачується проїзд у громадському транспорті, людина розпиває алкогольні напої у громадських місцях, брутально лається, застосовуючи нецензурні слова, чіпляється до людей; туристи розводять багаття у лісі в заборонених місцях, тоді настає адміністративна відповідальність. Такі дії регулюються Кодексом про адміністративне правопорушення (КоАП). На порушників накладають штрафи, офіційні попередження («Талон попереджень» у водіїв, в якому інспектор ДАЇ має право зробити відповідну відмітку у разі порушення правил). Іноді застосовується адміністративний арешт строком на 15 діб. Але це стосується лише повнолітніх осіб. За адміністративне правопорушення відповідальність настає з 16 років, але якщо хтось скоїть адміністративне правопорушення у віці від 14 до 16 років, на його батьків (опікунів) може бути накладений штраф.

На кожну парту вчитель роздає витяг з Кодексу про адміністративні правопорушення.

Кодекс про адміністративні правопорушення

Ст. 24

...За здійснення адміністративних правопорушень до неповнолітніх віком від 16 до 18 років можуть бути застосовані такі методи:

  • 1) зобов’язати публічно або в іншій формі вибачитися перед потерпілим;
  • 2) попередження;
  • 3) догана;
  • 4) передача неповнолітнього під нагляд батьків або особам, які їх заміняють, або під нагляд педагогічного або трудового колективу за їхньою згодою, а також окремим громадянам на їх прохання.

Якщо у правопорушенні завдано матеріального збитку особі, організації, державі, тоді настає цивільно-правова відповідальність. Цивільна відповідальність залежить від віку порушника. Якщо йому менше 15 років, збиток компенсують батьки (ст. 446 Цивільного кодексу України). 3 15-річного віку ситуація змінюється. Порушник може самостійно усунути завданий збиток (відремонтувати поламану парту); якщо має заробіток або стипендію, йому доведеться віддати власні гроші, а якщо цього не вистачить, тоді відповідатимуть батьки (ст. 447 Цивільного кодексу України).

Найбільш небезпечні правопорушення називаються кримінальними (вбивства, завдання людині тілесних пошкоджень, крадіжки, хуліганство). Такі правопорушення мають найважчі наслідки, за них настає кримінальна відповідальність. Кримінальній відповідальності підлягають особи з 16 років, а за деякі злочини — навіть з 14 років.

Правовий практикум

Учитель пропонує проаналізувати ситуації в групах і визначити:

1. Які правопорушення скоїли ці люди?

2. Який вид відповідальності настає за ці дії?

3. Чи будуть вони притягнуті до відповідальності?

4. З якого віку законом встановлюється відповідна відповідальність? Свої думки аргументуйте.

  • 1) Наталя 3 років, повертаючись з татом з дитячого парку, вибігла на проїжджу частину вулиці, що стало причиною аварії та серйозного пошкодження машини.
  • 2) Дмитро 17 років вкрав у магазині книгу.
  • 3) Олена 18 років спізнилася на роботу.
  • 4) Троє підлітків — 14, 15, 16 років — увечері зупинили перехожого й відібрали у нього гаманець.

Метод «Коло ідей»

Використовуючи метод «Коло ідей», поміркуйте:

1. Чому законом встановлюються вікові межі відповідальності?

2. Чи потрібно їх, на вашу думку, змінити?

Групи виступають по черзі, на дошці записується список ідей.

Для накладення відповідальності важливим є те, яке правопорушення скоєне, який вік правопорушника.

Юридична відповідальність — це вид державного примушення, його застосовує до правопорушників орган держави: порушника обмежують у певних правах, позбавляють його певних цінностей. Юридична відповідальність існує для того, щоб попереджати здійснення правопорушення в майбутньому як самими правопорушниками, так і іншими членами суспільства.

IV. Підсумок заняття

Учитель роздає аркуші паперу учням і просить їх написати нові поняття, які вони почули й запам’ятали. Потім просить учнів помістити листочки на «дерево знань» і пояснити написане поняття. Оголошує, що нове заняття ми почнемо з понять, які записали на аркушах.

Релаксація

Учитель пропонує учням оцінити свою навчальну діяльність.

1. Який вид роботи сподобався найбільше?

2. Чи змогли ми досягти поставленої мети? (Так / ні) Чому?

V. Домашнє завдання

Придумати правові задачі з вивченої теми.